Bra bok om nåns äventyr(gärna paddling)

Hej jag är lite sugen att läsa om nåns äventyr och gärna kajakäventyr. Vet nån en bra bok som handlar om människor som testat gränserna?

Tack //Alex

PS. läs gärna om mitt eget äventyr "Projekt Grekland 2004" här på Utsidan.se
 
Finns en del trådar om detta tror jag men måste tipsa om Svante Lyséns mästerverk "Under frihetens himmel" den har det mesta du kan begära av bra äventyrsskildringar med och utan kajak.
 
boktips och recensioner hos erik&pia

kolla länken: http://www.kajak.nu/wp/?cat=10&paged=1

där har erik o pia på kajak.nu avhandlad många böcker relaterat till paddling och friluftsliv, däribland även exakt sånna böcker du efterfrågar.

scrolla ner, kolla nästa sida, scrolla ner, kolla nästa sida, scrolla ner, kolla nästa sida...
 
Hej!

Vet inte om Himlayaexpeditioner är intressant men en löjligt bra bok är "Everest the hard way" av Chris Bonington. Den skildrar den brittiska Everestexpeditionen som 1975 hittade en möjlig passage uppför ,den då till synes omöjliga, Sydvästväggen på Everest och satte Doug Scott och Dougal Haston på toppen.

De var tvungna att bivackera en natt på 8600 meter. Doug Scott blev halvt galen under den natten och förde livliga diskussioner med sina tår bland annat. :)

Mycket läsvärd!

Stef
 
Expedition Kon-tiki

av Thor Heyerdahl är en gammal goding som inte får missas. Visserligen inte paddling, men väl en otrolig flottfärd. Kan även tipsa om hans första bok, Fatuhiva. Två grymt intressanta böcker

Kristina
 
Det finns en svensk författare, Harry McFie, som dragit över till Kanada där han försörjt sig som trapper, guldgrävare och en del annat.

Han har skrivit en del självbiografiska böcker, men också en del romaner. De har dock norra Kanada och Alaska som gemensam skådeplats.

Edit: Harry McFie lär du inte hitta på något annat ställe än antikvariat eller andra platser där de säljer gamla böcker.
 
Om du är kajakintresserad bör du läsa den här:

Fridtjof Nansen - "På skidor över Grönland".

Om du dessutom är skidintresserad finns inga undanflykter - då måste du läsa den :)
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...