Bra bok om laviner...

ja, en nyutkommen

Hej !
Ja, det finns ju en nyutkommen tjock (över 200 sidor tror jag det var) bok om laviner. Man kan beställa den via STF:s förlag (fanns med i senaste tidningen Turist har jag för mig),

Jag har inte exakt namnet på boken, men den verkar heltäckande. Priset var strax över 200 kr.

MVH Mats

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Bok om laviner

Boken i fråga heter just Laviner. Den är skrivet på ett bra sätt och har bra illustrationer. Kan inte annat än rekomendera den.
/ Niclas

Lavinböcker

Skall du läsa en riktig lavinbok rekomenderar jag en nyutgåva av "one chance in a million" skriven av Bob Barton. En annan bok är "avalanche safety for skiers and climbers" av Tony Daffern, ISBN nr 0-938567-33-0 boken är från 1992 men är klart läsvärd.
Titta också på hemsidan euro-avalanche.com som har mycket bra utbildning.
Utländsk litteratur är tyvärr bättre än boken om laviner utgiven av naturvårdsverket.
Dick Johansson/UIAGM bergsguide

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips