Bra andragångstur i svenska fjäll?

Hejsan!

I somras gjorde jag min första fjälltur tillsammans med några vänner! Vi gick en klassisk nybörjartur mellan Abisko och Keb. Vi sov i stugorna, så bekvämligheten var väldigt hög. Jag blev verkligen biten (inte av mygg!), och känner att jag skulle vilja göra om äventyret, fast denna gång i tält. Detta har jag tänkt göra till sommaren (första hälften av augusti), och min fråga är nu om någon har ett vettigt förslag på någon tur som tar runt en vecka. Jag kommer att ha en total gröngöling med mig, samt en annan som varit ute på dagsturer tidigare (vi är alltså 3 st. allt i allt). Själv är jag som ni förstår också "grön", bortsett från förra sommaren.

Min tanke var att man skulle kunnat gå vidare från Keb, ner till Saltoloukta. Jag är dock öppen för helt andra förslag, gärna lite längre söderut, eftersom jag bor i Skåne (Jämtland t.ex.?). Problemet är att jag inte känner till fjällvärlden särskilt mycket utöver Kungsleden. Förslag och råd?
 
Padjelanta

Hej!

Kanske Padjelanta vore något för er.

Antingen från Staloluokta (ej att förväxla med Saltoluokta!) norrut mot Ritsem. Eller från samma utgångspunkt söderut mot Kvikkjokk.

Tag allmänna kommunikationer till Ritsem eller Kvikkjokk och flyg helikopter till Staloluokta.

Norra delen går i böljande fjällhedslandskap med vida vyer.

Södra delen går i lite mer dramatiska omgivningar och till en del med vandring nedanför trädgränsen.

Välskötta leder, bra stugor och lätt att hitta tältplaser om man så vill.

Passa på att på södra leden gå till sveriges "otillgänglighetspol", dvs den punkt i Sverige som ligger längst ifrån allmän väg. Den ligger några km från Tuoddarstugorna.

Alternativ led mot söder är mot Staddajåkk-Varvek-Vaimok. Sidoturer till Sårjåsjaure, Jeknaffo.

Alternativ led mot norr; välj antingen Kisuris, eller Kutjaure.

Padjelanta är botaniskt rikt, har stadigare väder än Sarek (som jag inte rekommenderar för nybörjare), och ger en fin inblick i samernas liv, om man är intresserad av det.

Hör av dig om du vill veta mer.

Mvh
Bert
 
Man behöver inte vara någon "miljömupp" för att avstå från helikopterturen. Det är nämligen mycket vackert med de norska fjällen på andra sidan Vastenjaure och Virihaure när man går söderut. Ta båten till Vastenjaure. Men det förlänger turen tre dagar.

Från Tarraluoppalstugorna kan ni göra en avstickare till övre Njåtsosvagge så har ni ändå fått känna på Sarek lite.

Nedre Tarradalen kan vara lite lerig och tråkig. Man kan gå till Kvikkjokk via Vallevagge. Denna väg passar också bra om man kommer från Njåtsosvagge. Från Njåtsosvagge över till Tjuoltavagge går man över "högplatån" norr om Tjuolta.

Exempelvis. Det fina med fjällturer i tält är att man går som man vill!

Men om ni ska göra detta ska ni kanske ändå flyga till Staloluokta. Det kan bli lite långt annars.

Per
(som inte hittar kartan med de "nya" namnen)
 
Rättelse!!

Jag menar: Ta båten från Ristem till Vaisaluokta. Till Vastenjaure lär det inte gå någon båt!

Per
 
Jämtland/Härjedalen

Ta tåget till Storlien, vandra förbi Sylarna och Helags ner till Ramundberget. Sedan buss hem igen.
Eller: Ta bussen till Tännäs/käringsjön, gå södeut genom Rogen ner till Grövelsjön.
/BAX
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 100
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
salgo601 Svenska Glaciårer Fjällvandring 0
backeby Namn på svenska fjäll. Vad betyder terminologin? Fjällvandring 16
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
mattiasevolv Norska vs Svenska fjäll Fjällvandring 23
zoomin 300 ungdomar som deltagit i Svenska turistföreningens sommarprojekt Fjällvandring 0
aksello 3-4 veckorsvandring i Svenska fjällen, tält förslag: Unna, Akto eller Soulo Fjällvandring 13
bergtagen.skogstok Svenska orter med fjällutsikt? Fjällvandring 10
punchdrunk Att ta sig till de svenska fjällen Fjällvandring 5
mler Vandring genom den svenska fjällkedjan Fjällvandring 28
Ljung_dalen I norsk-svenska trakter Fjällvandring 2
johan01 svenska glaciärturer - utrustningsbehov? Fjällvandring 4
Mezzner Trevlig websida om svenska fjäll Fjällvandring 0
petratetra Smultronställen Narviksfjällen & svenska sidan? Fjällvandring 4
nr23se turförslag på tyska för svenska fjällen? Fjällvandring 3
mariaa Ensamvandring i svenska fjäll Fjällvandring 17
zorken Söker utmanade väg i Svenska fjällen Fjällvandring 19
grodanbolle Stöld i svenska fjällen? Fjällvandring 17
zeromaker Heliga platser i Svenska fjäll Fjällvandring 33
FjällSmultron Skriv i 'fjället', Svenska Fjällklubbens tidning Fjällvandring 0
123456 Svenska stortoppen Sulitelma Fjällvandring 1
Frågor av svenska Europa -vandring (E6) Fjällvandring 1
Efterlysning av svenska jätteträd Fjällvandring 3
silverjuggler Inför familjetur Jotunheimen Fjällvandring 0
elinalicia En kortis i norska fjäll? Fjällvandring 2
Ramuu Ligger något fjäll 5-7 timmar från Göteborg? Fjällvandring 6
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
Ralphandersson Vandra i sydliga fjäll på höstlovet, och gärna fiska också Fjällvandring 3
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
storerik Vad är detta för fjäll? Fjällvandring 1
vandrafjäll Två-personer-sitter-fast-på-fjäll Fjällvandring 2
coffeefolder Solovandring 7-10 dagar i fjäll slutet av Juni/början av juli Fjällvandring 16
arvidl Tips på barnvänligt fjäll i Västerbotten Fjällvandring 4
Helena P Tälta på Kunsleden, Abisko-Kebnekaise Fjällvandring 9
Gefwo Bo i fjäll under ca 1 månads tid? Fjällvandring 47
Fjällvinden Berg eller fjäll ??? Fjällvandring 7
ancaja tips på info om flerdagarstur i fjäll/fjord-Norge Fjällvandring 6
Roxendal 5-6 dagar i Norska fjäll Fjällvandring 7
olatal Vandring tre dagar fjäll nära Hälsingland Fjällvandring 1
LassePappa bästa skaljacka för fjäll o skog Fjällvandring 37
venilute idre fjäll Fjällvandring 2
TruckerLeffe vilka fjäll tar man sig lättast till från stockholm? Fjällvandring 6
Elvah Fjäll i skåne? Fjällvandring 11
niklaz Närmaste fjäll i Norge från Stockholm (med bil) Fjällvandring 7
bergtagen.skogstok Vilka fjäll är detta? Fjällvandring 3
camoscio inga fjäll iår? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.