Här brukar finnas mycket erfarenhet så jag tänkte testa om någon har bra erfarenheter av 1-personstält där det finns plats för en mellanstor hund. Många 1-personstält är ju rektangulära med lite för lite plats över för en vovve. Andra önskemål jag har är en ok vestibul för väska och ev lite skyddad matlagning. Jag har ögonen på Durston X-dome 1+ som klarar detta men är osäker på kvaliteten, läckande dragkedjor t ex. Tänker det är kanske vekt för högfjällsvandring? Är van vid Hilleberg men absolut öppen för andra märken.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bra 1-persontält med plats för hund?
- Trådstartare Raftö
- Start datum
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Är du van vid Hilleberg finns väl ingen anledning att byta? 
Det där lät väl inte som mellanstora hundar. Försöker hålla nere vikten.Chihuahua eller irländsk varghund ? Köp ett 2 personers tält istället, det finns mängder med olika, kolla olika internetbutiker, tex backpackinglight, addnature, osv.
Skrev inget om byte..Är du van vid Hilleberg finns väl ingen anledning att byta?![]()
Det där lät väl inte som mellanstora hundar. Försöker hålla nere vikten.
Skrev inget om byte..Det jag har nu är ett Anjan 3 GT, bamsestort, så jag vill ha ett till lättare mindre tält.
Aha... Själv är jag väldigt förtjust i mitt Anjan 2. Har hittills fungerat kanon även i hård vind.
I alla fall om man har ingången mot vinden.
Vaknade en natt då vinden kantrat av att tältduken kittlade mig på näsan
Hej,Här brukar finnas mycket erfarenhet så jag tänkte testa om någon har bra erfarenheter av 1-personstält där det finns plats för en mellanstor hund. Många 1-personstält är ju rektangulära med lite för lite plats över för en vovve. Andra önskemål jag har är en ok vestibul för väska och ev lite skyddad matlagning. Jag har ögonen på Durston X-dome 1+ som klarar detta men är osäker på kvaliteten, läckande dragkedjor t ex. Tänker det är kanske vekt för högfjällsvandring? Är van vid Hilleberg men absolut öppen för andra märken.
Visa bilaga 45834
Jag kör med ett Akto. Inte jättestor absid men det har fungerat bra för mig. Både med en hund men även med två. Brukar använda det mest under jakt så det blir ändå en hel del grejer med..
Nortent Vern 1, Vern 2 eller Vern 3
Produkthemsida: https://nortent.com/
Vern 1 har mer plats än ett Hilleberg Soulo.
Nortent ligger nära Hilleberg i material och tillbehör.
Det går att använda dubbla stänger och det finns skyddsgolv.
Om du tycker Vern 1 är för litet så kan du gå upp en storlek eller 2 men då blir det också tyngre.
Produkthemsida: https://nortent.com/
Vern 1 har mer plats än ett Hilleberg Soulo.
Nortent ligger nära Hilleberg i material och tillbehör.
Det går att använda dubbla stänger och det finns skyddsgolv.
Om du tycker Vern 1 är för litet så kan du gå upp en storlek eller 2 men då blir det också tyngre.
Skall hunden sova i absiden? Skall ni vintertälta.
Medelstor hund är det 25 kg?
Min förre samojed var i absiden på ett Terra Nova Laser Competition om det regnade låg annars gärna utanför. Nuvarande samojeden har vi bara haft i absiden på ett tvåpersonerstält Helsport Reinsfjell 2 när vi bott två personer i innertältet. Även han ligger gärna ute och sover.
Thure
Min förre samojed var i absiden på ett Terra Nova Laser Competition om det regnade låg annars gärna utanför. Nuvarande samojeden har vi bara haft i absiden på ett tvåpersonerstält Helsport Reinsfjell 2 när vi bott två personer i innertältet. Även han ligger gärna ute och sover.
Thure
Intressant. Jag har kommit över ett begagnat Akto åt min son, jag trodde det skulle bli för litet för mig och hunden men nu verkar det värt att testa.Hej,
Jag kör med ett Akto. Inte jättestor absid men det har fungerat bra för mig. Både med en hund men även med två. Brukar använda det mest under jakt så det blir ändå en hel del grejer med..
Det är en Welsh Springer Spaniel på 22 kg så han kommer nog vara för vek för att sova i absiden. Ingen vintertältning planerad för detta tält.Skall hunden sova i absiden? Skall ni vintertälta.
Thure
Ingen egen erfarenhet av detta:https://barentsoutdoor.no/product/snota-1-ultralight-3/
Men det har fått bra omdömen, särskilt för höjd och absidutrymme. Och det är gjort för fjällmiljö, till skillnad från de flesta amerikanska lättviktstält.
Om jag skulle pensionera mitt Akto, skulle det vara ett alternativ. Ett aber för vinterbruk är att man inte kan stänga ventilerna, men det går att få modifieringar.
Men det har fått bra omdömen, särskilt för höjd och absidutrymme. Och det är gjort för fjällmiljö, till skillnad från de flesta amerikanska lättviktstält.
Om jag skulle pensionera mitt Akto, skulle det vara ett alternativ. Ett aber för vinterbruk är att man inte kan stänga ventilerna, men det går att få modifieringar.
Liknande trådar
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg