Bra 1-persontält med plats för hund?

Här brukar finnas mycket erfarenhet så jag tänkte testa om någon har bra erfarenheter av 1-personstält där det finns plats för en mellanstor hund. Många 1-personstält är ju rektangulära med lite för lite plats över för en vovve. Andra önskemål jag har är en ok vestibul för väska och ev lite skyddad matlagning. Jag har ögonen på Durston X-dome 1+ som klarar detta men är osäker på kvaliteten, läckande dragkedjor t ex. Tänker det är kanske vekt för högfjällsvandring? Är van vid Hilleberg men absolut öppen för andra märken.
1-X-Dome-1_-Durston-Tent-Ultralight-Side-Open-Pad.png
 

HasseQ

Avslutat
Chihuahua eller irländsk varghund ? Köp ett 2 personers tält istället, det finns mängder med olika, kolla olika internetbutiker, tex backpackinglight, addnature, osv.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Chihuahua eller irländsk varghund ? Köp ett 2 personers tält istället, det finns mängder med olika, kolla olika internetbutiker, tex backpackinglight, addnature, osv.
Det där lät väl inte som mellanstora hundar. Försöker hålla nere vikten.
Är du van vid Hilleberg finns väl ingen anledning att byta? :)
Skrev inget om byte.. ;) Det jag har nu är ett Anjan 3 GT, bamsestort, så jag vill ha ett till lättare mindre tält.
 
Det där lät väl inte som mellanstora hundar. Försöker hålla nere vikten.

Skrev inget om byte.. ;) Det jag har nu är ett Anjan 3 GT, bamsestort, så jag vill ha ett till lättare mindre tält.

Aha... Själv är jag väldigt förtjust i mitt Anjan 2. Har hittills fungerat kanon även i hård vind.
I alla fall om man har ingången mot vinden.
Vaknade en natt då vinden kantrat av att tältduken kittlade mig på näsan :)
 
Här brukar finnas mycket erfarenhet så jag tänkte testa om någon har bra erfarenheter av 1-personstält där det finns plats för en mellanstor hund. Många 1-personstält är ju rektangulära med lite för lite plats över för en vovve. Andra önskemål jag har är en ok vestibul för väska och ev lite skyddad matlagning. Jag har ögonen på Durston X-dome 1+ som klarar detta men är osäker på kvaliteten, läckande dragkedjor t ex. Tänker det är kanske vekt för högfjällsvandring? Är van vid Hilleberg men absolut öppen för andra märken.
Visa bilaga 45834
Hej,

Jag kör med ett Akto. Inte jättestor absid men det har fungerat bra för mig. Både med en hund men även med två. Brukar använda det mest under jakt så det blir ändå en hel del grejer med..
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag är oftast 3 plus hund men om 1p tält efterfrågas skulle jag ha lite is i magen och invänta Rekyls nya tält ... Troligtvis premium pris men förhoppningsvis billigare än Hilleberg Akto.
1000005794.jpg
 
Skall hunden sova i absiden? Skall ni vintertälta.

Medelstor hund är det 25 kg?

Min förre samojed var i absiden på ett Terra Nova Laser Competition om det regnade låg annars gärna utanför. Nuvarande samojeden har vi bara haft i absiden på ett tvåpersonerstält Helsport Reinsfjell 2 när vi bott två personer i innertältet. Även han ligger gärna ute och sover.

Thure
 
Hej,

Jag kör med ett Akto. Inte jättestor absid men det har fungerat bra för mig. Både med en hund men även med två. Brukar använda det mest under jakt så det blir ändå en hel del grejer med..
Intressant. Jag har kommit över ett begagnat Akto åt min son, jag trodde det skulle bli för litet för mig och hunden men nu verkar det värt att testa.
Skall hunden sova i absiden? Skall ni vintertälta.

Medelstor hund är det 25 kg?

Min förre samojed var i absiden på ett Terra Nova Laser Competition om det regnade låg annars gärna utanför. Nuvarande samojeden har vi bara haft i absiden på ett tvåpersonerstält Helsport Reinsfjell 2 när vi bott två personer i innertältet. Även han ligger gärna ute och sover.

Thure
Det är en Welsh Springer Spaniel på 22 kg så han kommer nog vara för vek för att sova i absiden. Ingen vintertältning planerad för detta tält.
 
Titta på tält som Akto. Kan finnas möjlighet för hunden att ligga bredvid dig. testa med det Aktotältet ni redan har. Blir det trångt finns det mängder med tänkbara tvåmannatält.

Thure
 
Ingen egen erfarenhet av detta:https://barentsoutdoor.no/product/snota-1-ultralight-3/
Men det har fått bra omdömen, särskilt för höjd och absidutrymme. Och det är gjort för fjällmiljö, till skillnad från de flesta amerikanska lättviktstält.
Om jag skulle pensionera mitt Akto, skulle det vara ett alternativ. Ett aber för vinterbruk är att man inte kan stänga ventilerna, men det går att få modifieringar.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.