Botten till vindskydd

Har funderat på att göra en botten att använda framförallt när jag sover under tarp. Det jag egentligen vill få till är botten med något upphöjda kanter så man har en liten bit torrt golv för sovsäck och viktiga packningsdetaljer även när det är riktigt blött i backen.

Skulle få mig att våga lita på dunsäcken lite mer på hösten när det kan komma snöblandat regn som smälter och är allmänt jobbigt att slå läger i. (Sovsäcksfodral i all ära, men visst är det skönt att ha lite torrt golv.)


Några frågor:

1) Några uppenbara idiotier i resonemanget? Skäl till varför man absolut inte ska bygga en sådan lösning?

2) Vad är det lättaste material man rimligtvis kan använda som fortfarande håller några år och som håller tätt (eller nästintill) fast man sitter på det?
 
Om du bygger din sovunderlagsbädd av morän, på en låg rygg och återplanterar riset och markvegitationen kommer bara en på marken liggande, insektsfotograf att kunna se installationen, sålänge som du inte bygger en dansbana. Den ytan kommer garanterat att vara torrast i din våta terräng. Se till att platsen har lägivande träd i runtom samt att det inte är alltförlångt till närmsta källa. Morän har den fördelen att den ruttnar väldigt sakta. Höftgrop är en finess du kan kosta på dig.
Nedanför i backen bygger du en stensatt eldplats så att du förhindrar rotbränder samt får ett stenmagasin som via din reflektor kan leda strålningsvärmen åter in i din bivac.
Du bryter mot vad som man får göra i skogen avseende grävning och anläggande av fast eldstad, men frågar du markägaren på artigt sätt kommer du solklart att få ett ja såvida du inte missläst kartan och tror du kan göra så i ett reservat.

På grusåsar i norrland har jag anlagt och raserat åtskilliiga underlagsbäddar genom åren. De syns inte året efter. Men man måste återplantera riset med rötter.
go tur
 
På den tiden det fanns 20 scouter i stan, tog man 30 cm grangrensändar, gröna och stack ner dem i marken tills de bildade en madrass. Detta får man numera bara göra i egen skog.

För att komma ifrån markfukt måste man avleda markrinnade vatten, men även välja klok terräng, därav rådet på en rygg.

Om morän kan ni läsa på Wiki eller i ett lexicon, men det är från fint grus till fotbollsstora stenar i blandning och dålig sortering.

Finessen med morän är att om man tar bort de grova stenarna, på ytan, slätar till så att man inte har ett badkar, uppe på en rygg, kommer där snabbt att bli torrare när ni spännt ut er tarp över marken.

Har ni avledningsdiken runtom kommer det att bli än torrare även om det regnar. Eldar ni så att värmen kommer in under tarpen kommer även där att torka upp snabbare. En förhöjd sandbädd under tak fungerar liknande.

Till obra lägerplatser hör hål, botten på V-formad natur, det blir snart en bäck där, lera och dy, den avsätts där därför att det blir vått.

Tillräckligt tydligt??
 
Skall man bära med sig grangrenar och spade på fjället?

Befinner man sig i en skog, så finns det ju annars många alternativ till en tarp t ex hängmatta så att man kommer upp från marken.
 
Finns en klar poäng i att välja lägerplats med omsorg, många problem och upplevda utrustningsbehov kan säkerligen undvikas den vägen.

Men ja, vill nog ha min lilla fuskbotten ändå. Om inte annat för det finns en viss idee om att ta densamma och sy på myggnät framåt våren om det funkar bra och inte blir alltför tungt.

Verkar också vara ett rimligt syprojekt när man inte rört en symaskin sedan syslöjden :)

Hittade en sida som beskriver vad jag vill göra här
 
Jag har tänkt på samma sak och tänkte då använda Tyvek i såfall. Finns ju lite oka sorter där vissa är helt vattentät. Kanterna viker man upp och sy eller limma sedan.

Vad seobserver babbla om förstår jag inte riktig. Att välja rätt lägerplats är väl en självklarhet och resten har väl inget att göra i denna tråd?
 
Jag har tänkt på samma sak och tänkte då använda Tyvek i såfall. Finns ju lite oka sorter där vissa är helt vattentät. Kanterna viker man upp och sy eller limma sedan.

Vad seobserver babbla om förstår jag inte riktig. Att välja rätt lägerplats är väl en självklarhet och resten har väl inget att göra i denna tråd?

Vill du vara vänlig och förtydliga så att jag inte behöver göra om dina utdelningar av svepande fel i mina inlägg.

go tur
 
Fler än en har valt fel lägerplats och upptäckt att tältbotten kunde bli ett badkar, inte alltid planerat.
go tur

Påminner mig om ett scoutläger ca -88 där ett hundratal scouter slagit upp tälten på stenhårt bakad, helt plan jord nära Grövelsjön. Det ösregn som startade mitt i natten lärde oss poängen i dräneringsdiken runt tälten under sådana förutsättningar. Jag ursäktar mig med att jag var för ung för att ifrågasätta ledarnas val av lägerplats och bygginstruktioner ;)


@Klager
De tältskydden som länkades verkar mest vara "vanliga" ground sheets utan upphöjd kant fast på tysk hemsida? Eller har jag missat något?


@Fuchs
Har funderingar kring om Tyvek håller tätt nog? Vad ser du för fördelar jämfört med andra material? Min grundtanke föddes i och för sig faktiskt när jag hittade denna. Lagom vikt med myggnät och allt, dessutom är priset helt ok. Men jag vill helt klart ha betydligt högre kanter på botten. Då började jag fundera på att ha en botten utan myggnät och sedan antingen kombinera med nät när det behövs eller ha två varianter.

Annars vore ett mesh innertält från Hilleberg nog smidigt (länk här). Då får man både botten och myggskydd som man kan ha under tarpen. Men vikten blir tillsammans med tarp på liknande nivå som ett helt tält, packvolymen med stänger etc lite större än jag tänkt mig. Men kanske framförallt - det känns roligare att greja lite själv och hitta egna lösningar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
handjam Rem till damasker? Gör det själv 6
mattiasj Överdrag till sovsäck och liggunderlag för vinterturer med fjällpulka? Gör det själv 10
handjam Etaproof eller g1000 till skidanorak? Gör det själv 13
G.Kraft Band till pannlampa? Gör det själv 8
majkelsson Kaminrör, värmeskydd till tältduk (Ikea hack) Gör det själv 4
G.Kraft Vattentäta säckar till Haglöfs Alaska Gör det själv 4
Karolina P Sätta ihop bärsystem till ramryggsäck Gör det själv 5
olaab Var hittar man spännen till ryggsäcksremmar Gör det själv 18
Lavskrikan Pump-påse till Therm-a-rest Gör det själv 0
Farbrorvattenmelon Snören till Haglöfs Vindsäck Gör det själv 1
4623 Hammock till brorsdottern! Gör det själv 5
statemachine Sovsäck till quilt Gör det själv 7
kjpil Ersätta stroppar till msr snöskor, idéer? Gör det själv 7
Cliff Barnes Tillbehör till tält Gör det själv 19
Nyburgaren Lägga till packnät, remmar och fästen på ryggan? Hur gör ni? Gör det själv 24
Onesport Band till glaciärglasögon modell äldre Gör det själv 2
lawe Tyg som andas till vindsäck Gör det själv 8
Javann Midjebälte och remmar till ryggsäck Gör det själv 4
Moga Mönster till friluftskläder (främst regnjacka)? Gör det själv 5
andy69 Mtrl till ett footprint? Gör det själv 2
lars11 Krokar till kängor? Gör det själv 4
jalanjalan att jobba i Dynema till ryggäck Gör det själv 5
_tobbe_ Vindskydd till kök? Gör det själv 4
majkelsson Alurör till hopfällbar stol. Gör det själv 1
chilehead Duschdraperi till regnskydd? Gör det själv 5
fekki Delar till ett hemmagjort gravity filter Gör det själv 15
G.Kraft DYI till Gopro Gör det själv 1
aronwidforss Sy om Warbonnet Ridgerunner till myggnät? Gör det själv 0
Grodmannen Trasig huvudskål till Arcteryx - Lösningar? Gör det själv 2
Mad-Man Här finner du Hjälp till ditt projekt. Gör det själv 4
qy Tyg till lätta regnkläder Gör det själv 2
Morlizer Nät till mattork Gör det själv 4
mistermuntz Göra om tält till vintertält? Gör det själv 7
Mansson Kapat ben på fotstöd till gaspatron Gör det själv 6
eyck Egenbyggd ramförlängare till Fjällrävens ramar Gör det själv 3
LightDan Sovsäck till hunden. Gör det själv 0
olaab material till innertält Gör det själv 6
muminfar Lite material till salu Gör det själv 1
perdavid Sy påse till lös ram Gör det själv 9
some0neelse 90graders hörn till tältstänger. Gör det själv 3
jorka Ide om alternativ till Seam sealer Gör det själv 8
majkelsson Sugpropp till kajakkartan Gör det själv 0
dmchris Billigaste munstyckena till gasflaskor? Gör det själv 8
kanis Tips vid förbättring av luva till skaljacka Gör det själv 7
Jörgen Fjaderlatt.se Hemsytt innertält till MLD Trailstar Gör det själv 0
wolfheat Vindpoplin till tältduk? Gör det själv 0
Glännman Tips på karbinhake till vapenrem Gör det själv 4
Smogz Tyg till innertält Gör det själv 5
DanielUmeå Täta sömmar till yttertält MSR HUBBA Gör det själv 11
Farbrorvattenmelon Wire till huva? Gör det själv 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.