Bortgrävda och avstängda fjällparkeringar och rastplatser längs E10?

Både Kuriren och NSD skriver om det men artiklarna ligger bakom betalväggar.

Samtidigt ryktas det om en ny parkering vid Låktatjåkka.

Finns det här någon snäll inhemsk/lokalbo som kan berätta mer?
 
Både Kuriren och NSD skriver om det men artiklarna ligger bakom betalväggar.

Samtidigt ryktas det om en ny parkering vid Låktatjåkka.

Finns det här någon snäll inhemsk/lokalbo som kan berätta mer?
Är det detta du ville veta?

"Kiruna kommun ska bygga ny parkering vid Låktatjåkka
Kiruna kommun skulle redan i sommar ha byggt en ny parkering för att lindra trafiksituationen vid det populära turistmålet. "Det var något tillstånd som dröjde", säger Mats Persson på stadsbyggnadsförvaltningen.


KIRUNA 3 AUGUSTI 2020 18:45
Förra veckan rapporterade vi att rusningen av turister till Trollsjön orsakar kaos på E10. Bilderna av trängseln på vägen oroade Kirunas kommunalråd Gunnar Selberg, som lovade att ta tag i problemet.
Nu kan vi berätta att det redan finns långt skridna planer på en ny parkering, men som inte blivit satta i verket.
– Det ska påbörjas och förhoppningsvis även slutföras under nästa barmarkssäsong. Det är markupplåtelsen som har dragit ut på tiden, säger Mats Persson, markförvaltare på Kiruna kommun.
Behovet av en parkering nära lederna och tågstationen vid Låktatjåkka togs med i kommunens översiktsplan 2018, men enligt Mats Persson har projektet försenats för att Trafikverket, länsstyrelsen och Statens fastighetsverk inte kommit överens om alla detaljer kring markupplåtelsen.
– Tanken var är att arbetet med en parkeringsplats skulle ha påbörjats nu i år, säger han.
Hur stor blir parkeringen?
– Jag törs inte säga hur stor, men det handlar om en asfalterad parkeringsplats och plats för en buss att åka in och vända.
Trafikverket bekräftar att staten kommer att stå för en del av kostnaderna. Myndigheten finansierar den del som ska användas i den reguljära trafiken, medan kommunen får stå för parkeringen som kommer användas av turister.
– Det ska bli någon form av busshållplats där men själva parkeringen ska kommunen betala, säger presskommunikatören Katarina Wolffram."
 
Tackar! Ja, det var en del av det jag ville veta. Fler parkeringskapaciteter är en sak, en annan sak är ju att stänga/förstöra rast- och parkeringsplatser - tydligen eftersom somliga stod där lite för länge. Kan tänka mig att det finns fler än mig som tycker det är intressant.
 
Tackar! Ja, det var en del av det jag ville veta. Fler parkeringskapaciteter är en sak, en annan sak är ju att stänga/förstöra rast- och parkeringsplatser - tydligen eftersom somliga stod där lite för länge. Kan tänka mig att det finns fler än mig som tycker det är intressant.

Varsågod!:)

Jag ska försöka hålla ögonen öppna om det kommer något mer i det aktuella ämnet!
 
Tackar! Ja, det var en del av det jag ville veta. Fler parkeringskapaciteter är en sak, en annan sak är ju att stänga/förstöra rast- och parkeringsplatser - tydligen eftersom somliga stod där lite för länge. Kan tänka mig att det finns fler än mig som tycker det är intressant.
Ja, inte första gången Kiruna Kommun gjort märkliga saker gällande parkerings- och rastplatser vid populära naturområden.....
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.