Bolla idéer om seniorer som kommer vilse

Att alkoholkonsumtionen har minskat i Sverige är en sak, men nu handlade det om vad som varit inblandat i fall med försvunna. Är det inte uppenbart?

Så enligt din egen påstådda statistik som du hittills inte presenterat källhänvisning till så har alkoholkonsumtionen ökat hos personer som blir anmälda försvunna men samtidigt minskat hos resten av befolkningen ?

Var det så du menade ?

När började alkoholkonsumtionskurvan peka uppåt för personer som anmälts försvunna och innom vilka åldersgrupper har den ökat mest i så fall ?

Gärna en graf tack.

Har sett en mängd artiklar, inslag och rapporter som exemplet ovan. Inte alla har handlat om demens dock, men varit inne på trender, kanske för de senaste 2-3 åren, om vilka som är överrepresenterade.

Funderar på om informationsinsatser till pensionärsföreningar och äldreomsorg skulle kunna vara en idé: Andra har varit inne lite på det här.
Att väcka tankar runt ämnet bland de som är nära kan nog vara bra.

Att prata med varandra kan göra underverk och i en viss generation är det kanske att föredra oavsett.
Bara väcka tanken och få folk att fundera vidare. Folk är inte dumma bara för att de inte tänkt på just dessa risker.
Har sett mycket avancerade rapporter rörande hur individer från olika befolkningsgrupper tenderar att bete sig när det kommer vilse. Hur man tenderar att röra på sig och chanser för överlevnad mm.
Mycket grundläggande sammanfattningar runt sådant skulle kanske kunna ingå i information och samtal?
I övrigt, för de som inte är dementa, kanske tips som är anpassade till åldergruppen? Tänker till exempel på detta med att ha med lite av sin dagliga medicin med sig i en ask i fickan. Vattenflaska, reserv-glasögon, visselpipa, bra kläder och skor räcker sedan en bra bit tror jag.
Att ha reserv glasögon kan betyda en del...

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Så enligt din egen statistik som du helt verkar sakna källhänvisning till så har alkoholkonsumtionen ökat hos personer som blir anmälda försvunna men samtidigt minskat hos resten av befolkningen ?

Var det det du menade ?
Vad är det du vill här egentligen?
Att en försvunnen person kan vara "under inflytande"av droger eller alkohol vid försvinnandet har inte nödvändigtvis en direkt koppling till alkoholkonsumtionen generellt hos denna person. Är inte det fullkomligt självklart ur rent logiskt perspektiv? Känns som du lägger ord i andras mun, och sedan utgår ifrån det på ett lite vasst sätt.
Det var väl också du som skrev att konsumtionen minskat hos resten av befolkningen. Utan källhänvisning, men tror du har rätt. Jag minns att jag läst flera som nämnt alkohol, droger och psykiska problem, men det känns faktiskt underordnat. Mitt fokus ligger egentligen på "äldre" personer.

Har du inget att bida med här istället rörande den problematik jag tog upp?

Vad är det du vill här egentligen?
Att man kan backa upp nedanstående med någon form av pålitlig källa när det finns lättillgänglig statistik som visar på att alkoholkonsumtionen minskat under ganska lång tid, särskilt bland unga som även utgör den största gruppen bland anmält försvunna.

Ja, äldre och yngre är överrepresenterade och trenden lär vara att droger, alkohol samt hög ålder ökat på senare år i Sverige.

Stordrulens formulering ”Det börjar som en idé/…/) är suverän.

Närliggande exempel är kameraövervakning, massövervakning av kommunikation, och DNA från släktforskning/PKU-registret. Det kallas ibland för ändamålsglidning. Vilket jag är väldigt mycket emot.

Med det sagt ser jag mobilen som det viktigaste verktyget för att lösa problemet som tråden handlar om.

När jag läser de höga siffrorna för ungdomar och yngre vuxna från Missing Peple tänker jag att de sällan har försvunnit i naturen. I den åldern har man oftast förmågan att hitta till civilisationen. I Syd- och Mellansverige är det sällan mer än 500 m till närmaste skogsväg eller liknande. (Det kan vara bra att tänka på om man är rädd för att gå vilse.)

Den stora gruppen som håller sig undan p.g.a. psykisk ohälsa eller konflikter inom familjen ska också brytas ur statistiken enligt trådstarten.

1,3 % av befolkningen är dementa enligt demenscentrum. De är därmed kraftigt överrepresenterade när det gäller försvinnanden generellt, d.v.s. inte bara i naturen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips