Bolla idéer om seniorer som kommer vilse

Hittade följande statistik gällande räddningsinsatser för försvunna personer:

Dementa står för 21 % av fallen. Därtill kommer 4 % äldre som ”uppvisar stora likheter med dementa”.

Här ingår alla fall, inte bara de i naturen. Så det säger inte så mycket. Om man bara tittar på de som eftersöks i naturen kan andelen vara en annan.

Ovanstående siffror kommer från uppsatsen ”Efterforskning av försvunna Personer Mot en kunskapsbaserad verksamhet: polisens hantering av information och kunskap” Linköpings universitet år 2022. Sid 27.

Andra stora grupper som eftersöks enligt texten ovan är deprimerade med 30 % och barn upp till 12 år med 6%.

Jag hittar ingen vettig statistik heller, men vi har en del äldre med begynnande demens som "fortsätter att göra det de brukade" innan demensen sätter in, d.v.s det händer att de som brukade plocka svamp fortsätter att gå ut i skogen för att plocka svamp men hittar inte tillbaka eller ramlar och gör sig illa, gamla jägare ger sig ut i skogen för att inspektera jakttornen o.s.v. Det är en besvärlig tid från det att demens eller försämrad balans eller hjärtsvikt o.s.v gör att riskerna ökar men innan personen själv eller anhöriga inser problemet. I den generationen vill man inte "vara till besvär" heller, så man ber inte om hjälp innan. Om det fanns möjlighet att få låna nån lättanvänd nödsändare gratis, frivilligt förstås, skulle det förmodligen vara en bra lösning, (och troligen även samhällsekonomiskt lönsam)
Javisst, en frivillig nödsändare är ju en helt annan sak. Eller en enklare GPS-moj bara. I fallet äldreboenden kunde man ju ha en uppsättning GPS-sändare som de boende kunde låna om de ville.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Alzheimer är en dödlig sjukdom som är obotlig.
Den dödar inom ca 8 år.
De anhöriga kan vilja ha kvar den som är drabbad så länge det bara går.
De som har fått sjukdomen irrar iväg och utsätter sig själva för situationer där de riskerar att dö
innan sjukdomen tar dem.
Med en katt GPS så kan närstående hålla koll på var de befinner sig och hitta dem innan de till exempel fryser ihjäl innan sjukdomen dödar dem.
Har de anhöriga som bryr sig så kan en katt GPS rädda dem från en för tidig död.
Skydd av den personliga integriteten är i det sammanhanget inte relevant.
Valet står mellan medmännsikor som bryr sig om sådana finns och en tidigare död än förväntat.
Vad som föredras för den drabbade förblir oklart.

Japp, jag förstår att det är lätt att servera det så.

Det börjar som en ide, sedan som en erbjuden möjlighet, sedan blir det en rekommendation, efter ett tag blir det till ett krav, till sist har vi ett tvång.

Fast allt i den egna säkerhetens namn och för allmänhetens bästa såklart.

Varför bara rikta sig vara emot äldre, det görs väl stora sökinsatser årligen på div åldersgrupper ?

Många arbetsgivare skulle säkert uppskatta om dom kunde se vart deras anställda befinner sig i realtid, praktiskt på många sätt och ökar säkerheten så klart.
De äldsta och yngsta är som jag förstår det överrepresenterade i Sverige och på senare år lär just försvunna äldre ökat.
Jag har ingen källa här och nu:
Så klart alla räknas, men jag tänkte på äldre ny då jag inte sett något speciellt om just äldre.
När de gäller barn har jag sett olika utbildnings- och informationsmaterial.
Jag generaliserar mycket nu men jag tror att just de yngsta och de äldsta tenderar till at vara mer värnlösa och kanske också mer sårbara vid exponering. Äldre personer kan gå på daglig medicinering till exempel vilket kan spela in med tiden vid en överlevnadssituation om inte annat av psykologiska skäl.
Av egen erfarenhet vet jag också att flera saker förändras, vissa som är mindre kända, t ex törst, att man lätt dricker för lite för att törstkänslan kan försämras märkbart med åldern. Risken för vätskebrist kan nog ses som större generellt.

När det gäller arbetsgivare som vill se i realitdi var personalen är så har jag sett även det på nära håll och gillade det inte alls. Gjorde motstånd med viss framgång, även så via facket. De reagerade när jag visade hur arbetsgivaren eller annan part potentiellt kunde se vilka som var på fackexpeditionen hur länge och tillsammans med vilka/hur många. Att leverantören hade vårt data i denna lösning på någon annans dator i Långtbortistan gjorde inget bättre. Det fanns en mycket stor naivitet i mina ögon. Jag kvackade argt så gott jag kunde medan jag var kvar. Sista jag hörde var att de ändrade från obligatoriskt till frivilligt och införde flera vita zoner inom företaget, bland annat företagshälsovård och fackexpeditioner.

Till diskussionen om att dela sin plats med hjälp av sin mobiltelefon:

Gårdagens radioprogram ”Förmiddag i P1” handlar om den saken. Fokus är mest på övervakning av barn, men tidsintervallet 18:43 till 25:39 handlar om övervakning av sin partner.

Exempel på saker som tas upp:

* Vad händer i framtiden med platsdata som säljs vidare? Inget svar ges på den frågan, vi kan inte överblicka konsekvenserna.

* Vissa personer kan utveckla ett skadligt behov av att övervaka sin partner.

* Ängsliga personer kan bli beroende av teknologi som fråntar dem den mänskliga förmågan att navigera i en oförutsägbar tillvaro. Allt kan inte kontrolleras.

Radioprogrammet sändes 2025-09-02 av Sveriges Radio P1. Titel: ”Platsdelning – ska vi hålla koll på var barnen är?” Det är 33 minuter långt. Länk för att lyssna: https://www.sverigesradio.se/avsnitt/platsdelning-nar-vi-overvakar-vara-barn
Allt det där är sant och för min del är jag väl medveten om det. Om det finns en väl informerad frivillighet där information om risken då med viss självklarhet bör ingå så känner jag att problemet faller i ett annat ljus.
I varje fall kan då risker ställas mot varandra.
Tror att vissa saker rörande om att hantera personinformation, platsdata etc etc som en vara som kan säljas och köpas är långt ifrån ny. Tror att risken i princip finns hela tiden för alla digitala uppkopplade individer, så det är inte nytt eller speciellt för eventuell nödutrustning eller motsvarande. Risker, absolut, men väg detta mot risker i aktuellt sammanhang. Jag vet inte, men att ha slags pryl som underlättar att vissa blir hittade mycket snabbare (vid liv eller inte) känns svårt att säga blankt nej till med tanke på vinsten.

De äldsta och yngsta är som jag förstår det överrepresenterade i Sverige och på senare år lär just försvunna äldre ökat.
Jag har ingen källa här och nu:

Missing People:

De flesta ärendena under 2023 gällde Stockholmsregionen (81), närmast följt av Skåne (47) och Göteborgsregionen (33). Flest försvinnanden skedde liksom tidigare i åldersgruppen 11–15 år (101), som också är den åldersgrupp som ökat mest (+29 procent), närmast följt av grupperna 16–20 år (59) och 31–35 år (49). I enlighet med tidigare var majoriteten män/pojkar, 58 procent.

Senast ändrad:
Har inte läst speciellt mycket i tråden men tolkade trådstartern som att det i första hand gällde folk som försvann i närområden (men inte i stad) och inte äldre som är på fjälltur.

Min erfarenhet är att det relativt regelbundet försvinner folk i närområdet och då handlar det nästan bara om äldre eller yngre som har något psykiskt problem. De flesta hittar man relativt snabbt men några tar lite längre tid.
Ja, äldre och yngre är överrepresenterade och trenden lär vara att droger, alkohol samt hög ålder ökat på senare år i Sverige. Personligen tror jag du har rätt i de det där med psykiska problem men det handlar då gissningsvis om ett mycket brett område som berör psyket. Kan vara förvirring, depression, begynnande demens. När det gäller äldre så gissar jag helt ovetenskapligt att förvirring, glömska och liknande mer ofta spelar in. Inte ett medicinsk tillstånd då kanske men i området psykiskt kanske?
I flertalet fall jag läst om eller varit berörd av har personen försvunnit i närområdet, ofta från privat eget hem.
Sedan kan man komma väldigt väldigt fel relativt snabbt även om man går långsamt. I några fall tror jag man har tagit sig en bit från hemmet med fordon och sedan fastnat eller kommit vilse.
Folk har avlidet i sin bil på när de kört fel och fastnat ute på någon avlägsen lands- eller skogsväg, Man har kanske "kört prickfritt i 60 år" men ändå gjort en serie fatala små misstag som tillsammans innebar död.

Samtal om dessa saker i pensionärsföreningar och liknande skulle nog inte vara fel. Folk är inte dumma, de kan bara behöva få tanken väckt.

När det gäller arbetsgivare som vill se i realitdi var personalen är så har jag sett även det på nära håll och gillade det inte alls. Gjorde motstånd med viss framgång, även så via facket. De reagerade när jag visade hur arbetsgivaren eller annan part potentiellt kunde se vilka som var på fackexpeditionen hur länge och tillsammans med vilka/hur många. Att leverantören hade vårt data i denna lösning på någon annans dator i Långtbortistan gjorde inget bättre. Det fanns en mycket stor naivitet i mina ögon. Jag kvackade argt så gott jag kunde medan jag var kvar. Sista jag hörde var att de ändrade från obligatoriskt till frivilligt och införde flera vita zoner inom företaget, bland annat företagshälsovård och fackexpeditioner.

Varför förväntar du dig att våra Gamla ska vilja spåras frivilligt i realtid när du själv inte verkar gilla att bli spårad ?

Hur skulle det fungera rent praktiskt när det gäller dementa i olika grader så tror jag inte det är så lätt att sälja in och få dom att "frivilligt" acceptera en spårsändare, inte ovanligt att många äldre har en viss skepcis mot elektronik dom inte är bekanta med.

Sannolikt skulle dom som behöver det minst vara dom som det är lättast att övertala.
Dom med allvarligare demens, hur säljer man in iden till dom utan att det blir "utan deras vetskap" eller någon grad av obligatoriskt eller tvång ?

Senast ändrad:
Missing People:

De flesta ärendena under 2023 gällde Stockholmsregionen (81), närmast följt av Skåne (47) och Göteborgsregionen (33). Flest försvinnanden skedde liksom tidigare i åldersgruppen 11–15 år (101), som också är den åldersgrupp som ökat mest (+29 procent), närmast följt av grupperna 16–20 år (59) och 31–35 år (49). I enlighet med tidigare var majoriteten män/pojkar, 58 procent.

Tack. Jo jag har varit inne på deras sida också tidigare.
Det som i det som du valt gäller alltså tre specifika namngivna regioner som jag tolkar det.
Om man tar texten bokstavligt och utan sammanhang skulle man få uppfattningen att ingen över 35 år anmälts försvunnen eller i alla fall figurerat i deras ärenden. Jag tolkar det som att siffrorna handlar om deras ärenden 2023 men kan ha fel.

I alla fall med försvunna människor blir inte denna fantastiska frivilligorganisation inblandad.
Enligt Tillsynsrapport 2023:4, Polismyndighetens efterforskning av försvunna personer,
"Varje år anmäls cirka 27 000 personer som försvunna till polisen. I genomsnitt hanterar Polismyndigheten tre ärenden i timmen. Omkring 450 av dessa ärenden, och där personen inte hittas i de inledande åtgärderna, uppfyller kriterierna för att inleda räddningstjänst enligt LSO.".

Varför förväntar du dig att våra Gamla ska vilja spåras frivilligt i realtid när du själv inte verkar gilla att bli spårad ?

Hur skulle det fungera rent praktiskt när det gäller dementa i olika grader så tror jag inte det är så lätt att sälja in och få dom att "frivilligt" acceptera en spårsändare, inte ovanligt att många äldre har en viss skepcis mot elektronik dom inte är bekanta med.

Sannolikt skulle dom som behöver det minst vara dom som det är lättast att övertala.
Dom med allvarligare demens, hur säljer man in iden till dom utan att det blir "utan deras vetskap" eller någon grad av obligatoriskt eller tvång ?
"Varför förväntar du dig att våra Gamla ska vilja spåras frivilligt i realtid när du själv inte verkar gilla att bli spårad ?"...va? I ena fallet var det initialt obligatorisk spårning på en arbetsplats och det avgränsade området inom denna arbetsplats. i det andra fallet diskuteras frivilligt användande i syfte att underlätta återfinnande av sig själv i samband med en nödsituation, kanske en överlevnadssituation.

Med all respekt, varje del i meningen känns obegriplig.
""Varför förväntar du dig att våra Gamla ska vilja spåras frivilligt" känns obegripligt formulerad. Varför ens dra alla "gamla" över en kam? Gissningsvis är vilja och intresse olika även inom denna tänka tämligen löst definierade grupp och det är ungefär vad jag förväntar mig.
"när du själv inte verkar gilla att bli spårad". Jag ville visa satt jag faktisk kunde vara emot spårning men oj så fel det kan tolkas om man helt tar bort kontext . Du bortser vad jag kan se helt från något kontext och att det är möjligt att se "spårning" som bra i ett kontext men inte bra i ett annat.

Nej, alkoholkonsumtionen har minskat i Sverige under ganska lång tid.
Både bland unga och i snitt.
Att alkoholkonsumtionen har minskat i Sverige är en sak, men nu handlade det om vad som varit inblandat i fall med försvunna. Är det inte uppenbart? Du förstår inte att även om det förstnämnda är sant så skulle också det sistnämnda också kunna vara sant? Hur tänker du då?

Här känns det som det är mer än kausalitet vs korrelation...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips