Bohusleden norra delen

Hej alla !
Förra året frågade jag om Svartedalen, nu ska vi gå mer norrut.
Är det någon som har tips och kommentarer om sträckan Daletjärn till Vaktarekullen?
Terrängen? Vatten att dricka? Bussförbindelser?

Tack på förhand!

Anna

Bohusleden - norra delen

Hejsan Anna,
Jag gick sträckan Lunden – Vassbotten under Kristi Himmelfärdshelgen nu i år. Här går Bohusleden till stora delar genom ett riktigt härligt vildmarksområde. Myrar, vackra tjärnar, större sjösystem och en älv passeras. Dessutom går leden ett antal kilometer längs riksgränsen mot Norge innan Vassbotten. Det är delvis ganska kuperat och blött så bra skodon är ett måste. Dock som alltid i kommersiell skog finns det en del hyggen och mellan Vaktarekullen och Holmen är ca 10 km väg. Vandringen tog 2½ dagar och jag övernattade i stugan på Vaktarekullen och i skogen mellan Daletjärn och Norås. Vaktarekullens övernattningsstuga är jättefin och har kammin vilket inte var så dumt eftersom det var frost den natten jag var där. Så här i efterhand skulle jag nog ha stoppat vid vindskyddet i Koxeröd som såg fint ut och hade gott om ved.

Den vackraste biten på sträckan som du tänkte gå är nog den mellan Holmen och Flötemarken som går längs Kynneälv. Den liknar lite en jokk i fjällen.

När det gäller vatten så brukar jag dricka från sjöar och vatten drag som ser OK ut. Om du ändå är orolig så får du koka vattnet eller rena det på något annat sätt, eventuellt knacka på hos dom få husen som finns längs vägen.

Bussförbindelser är ett problem i området. Det går att komma till och från Vassbotten, Fagerhult (Daletjärn) och Söbbön (Vaktarekullen) med buss någon gång per dag men bara på vardagar. Se vasttrafik.se.
Själv blev jag körd till startpunkt och hämtad vid slutdestinationen på min tripp.

Ett alternativ på Bohusleden som jag gick förra helgen är sträckan Uddevalla – Dingle (Bovik – Härska). Fina och varierande naturområden som Herrestadsfjället, Munkedalsälven och Örekilsälven. Kommunikationerna är bra i båda ändar (buss/tåg) och det finns många vindskydd att övernatta i. Det finaste jag såg var det vid Övre Trästickeln. Själv övernattade jag i stugan vid Modalen.För en något kortare tur går det att starta eller avsluta i Munkedal.

OBS leden har vid Mjövattnet mellan Metsjö och Viksjön fått en tillfällig ny sträckning pga skogsavvärkning. Nu går den öster istället för väster om sjön. Information och märkning är tydlig.

Hoppas du får en trevlig vandring

Peter

[Ändrat av peg 2005-05-28 kl 11:42]

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bohusleden

Hej !

Tack för info!

Jag satt just och kollade på kartan och inser att det blir svårt med kommunikationer.
Så ditt andra alternativ verkar ju bra. Var inne på det själv också.
Jag är ledare för en grupp som ska vandra så det måste vara lätt o ta sig till start o mål.
Vet du eller nån annan om Hällestugan (i/vid Bohusleden från Uddevalla,) är nåt man kan hyra eller låna?

Kom gärna med mer bra information om den sträckan . Är den fin och vacker? Blöt?

Hej så länge!

Anna

Bohusleden norr om Uddevalla

Hejsan Anna,
jag har varit bortrest denna vecka och så jag såg ditt följdsvar först nu.
Hällerstugan plus ett antal andra stugor och en kåta på Herrestadsfjället innehavs och drivs av Friluftsfrämjandet i Uddevalla. Om de går att hyra/låna vet jag inte men skriv eller ring till dom. Se http://www.frilufts.se/uddevalla/ Lista på ansvariga under ”kontakter”. Stugan i Modalen tillhör Friluftsfrämjandet i Munkedal och hade ett rum öppet för vandrare med tre bäddar när jag övernattade där.

Sträckan som sådan är härlig och varierad vandring. Skog, lite kulturlandskap och älvdalar. Delvis ganska kuperat terräng och naturligtvis får man räkna med att det är blött. Jag såg en del djurliv, bla tranor vid tre tillfällen.

Hälsningar
Peter

Uppdatering

Hej !

Håller på att planerar igen..det är halva nöjet!

Har varit o rekat i området. Hällestugan låg fantastskt fint och gick att hyra för en billig penning.
(Där höll friluftsfrämjandet på att göra iordning en gård för utbildning i natur och kultur, för skolor!)

Men är även inne på att övernatta i stugan i Modalen.
Hur var den ?

Sommarhälsningar Anna

Modalenstugan

Hej Anna,
Stugan i Modalen ligger fint i en glänta i skogen med ett litet vattenfall alldeles bredvid. En kallkälla finns ca 200m från stugan. Man passerar den om man kommer söderifrån. När jag var där var bara ett mindre rum öppet med tre bäddar. Om ni behöver mer plats så är det nog bäst att kontakta Friluftsfrämjandet i Munkedal innan för att kolla hur mycket av stugan som är öppet. Runt stugan finns
bra gräsmattor att tälta på.

Hälsningar

Peter

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips