Bohusleden norra delen

Hej alla !
Förra året frågade jag om Svartedalen, nu ska vi gå mer norrut.
Är det någon som har tips och kommentarer om sträckan Daletjärn till Vaktarekullen?
Terrängen? Vatten att dricka? Bussförbindelser?

Tack på förhand!

Anna
 
Bohusleden - norra delen

Hejsan Anna,
Jag gick sträckan Lunden – Vassbotten under Kristi Himmelfärdshelgen nu i år. Här går Bohusleden till stora delar genom ett riktigt härligt vildmarksområde. Myrar, vackra tjärnar, större sjösystem och en älv passeras. Dessutom går leden ett antal kilometer längs riksgränsen mot Norge innan Vassbotten. Det är delvis ganska kuperat och blött så bra skodon är ett måste. Dock som alltid i kommersiell skog finns det en del hyggen och mellan Vaktarekullen och Holmen är ca 10 km väg. Vandringen tog 2½ dagar och jag övernattade i stugan på Vaktarekullen och i skogen mellan Daletjärn och Norås. Vaktarekullens övernattningsstuga är jättefin och har kammin vilket inte var så dumt eftersom det var frost den natten jag var där. Så här i efterhand skulle jag nog ha stoppat vid vindskyddet i Koxeröd som såg fint ut och hade gott om ved.

Den vackraste biten på sträckan som du tänkte gå är nog den mellan Holmen och Flötemarken som går längs Kynneälv. Den liknar lite en jokk i fjällen.

När det gäller vatten så brukar jag dricka från sjöar och vatten drag som ser OK ut. Om du ändå är orolig så får du koka vattnet eller rena det på något annat sätt, eventuellt knacka på hos dom få husen som finns längs vägen.

Bussförbindelser är ett problem i området. Det går att komma till och från Vassbotten, Fagerhult (Daletjärn) och Söbbön (Vaktarekullen) med buss någon gång per dag men bara på vardagar. Se vasttrafik.se.
Själv blev jag körd till startpunkt och hämtad vid slutdestinationen på min tripp.

Ett alternativ på Bohusleden som jag gick förra helgen är sträckan Uddevalla – Dingle (Bovik – Härska). Fina och varierande naturområden som Herrestadsfjället, Munkedalsälven och Örekilsälven. Kommunikationerna är bra i båda ändar (buss/tåg) och det finns många vindskydd att övernatta i. Det finaste jag såg var det vid Övre Trästickeln. Själv övernattade jag i stugan vid Modalen.För en något kortare tur går det att starta eller avsluta i Munkedal.

OBS leden har vid Mjövattnet mellan Metsjö och Viksjön fått en tillfällig ny sträckning pga skogsavvärkning. Nu går den öster istället för väster om sjön. Information och märkning är tydlig.

Hoppas du får en trevlig vandring

Peter


[Ändrat av peg 2005-05-28 kl 11:42]
 
Bohusleden

Hej !

Tack för info!

Jag satt just och kollade på kartan och inser att det blir svårt med kommunikationer.
Så ditt andra alternativ verkar ju bra. Var inne på det själv också.
Jag är ledare för en grupp som ska vandra så det måste vara lätt o ta sig till start o mål.
Vet du eller nån annan om Hällestugan (i/vid Bohusleden från Uddevalla,) är nåt man kan hyra eller låna?

Kom gärna med mer bra information om den sträckan . Är den fin och vacker? Blöt?

Hej så länge!

Anna
 
Bohusleden norr om Uddevalla

Hejsan Anna,
jag har varit bortrest denna vecka och så jag såg ditt följdsvar först nu.
Hällerstugan plus ett antal andra stugor och en kåta på Herrestadsfjället innehavs och drivs av Friluftsfrämjandet i Uddevalla. Om de går att hyra/låna vet jag inte men skriv eller ring till dom. Se http://www.frilufts.se/uddevalla/ Lista på ansvariga under ”kontakter”. Stugan i Modalen tillhör Friluftsfrämjandet i Munkedal och hade ett rum öppet för vandrare med tre bäddar när jag övernattade där.

Sträckan som sådan är härlig och varierad vandring. Skog, lite kulturlandskap och älvdalar. Delvis ganska kuperat terräng och naturligtvis får man räkna med att det är blött. Jag såg en del djurliv, bla tranor vid tre tillfällen.

Hälsningar
Peter
 
Uppdatering

Hej !

Håller på att planerar igen..det är halva nöjet!

Har varit o rekat i området. Hällestugan låg fantastskt fint och gick att hyra för en billig penning.
(Där höll friluftsfrämjandet på att göra iordning en gård för utbildning i natur och kultur, för skolor!)

Men är även inne på att övernatta i stugan i Modalen.
Hur var den ?


Sommarhälsningar Anna
 
Modalenstugan

Hej Anna,
Stugan i Modalen ligger fint i en glänta i skogen med ett litet vattenfall alldeles bredvid. En kallkälla finns ca 200m från stugan. Man passerar den om man kommer söderifrån. När jag var där var bara ett mindre rum öppet med tre bäddar. Om ni behöver mer plats så är det nog bäst att kontakta Friluftsfrämjandet i Munkedal innan för att kolla hur mycket av stugan som är öppet. Runt stugan finns
bra gräsmattor att tälta på.

Hälsningar

Peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
filipjonsson Vindskydd bohusleden etapp 9 I Svartedalen? Vandringsleder 3
veni Bohusleden har fått en ny hemsida Vandringsleder 21
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Vandraren_83 Bohusleden Vandringsleder 29
chilehead karta över Bohusleden Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
volodymyrp Water in the nothern part of Bohusleden Vandringsleder 1
Valpish Bohusleden Maj-Juni? Vandringsleder 27
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
TROY GARNER Nån som knallat hela Bohusleden i sträck? Vandringsleder 4
Swedane 1 dygn på Bohusleden, hvor? Vandringsleder 0
Frökenfriday Pilgrimsleden lödöse-Skara Vandringsleder 1
frime Finaste sträckan på Bohusleden? Vandringsleder 5
_jenny Bohusleden norr om Kungälv Vandringsleder 8
DKMike Bohusleden/sikker parkering Vandringsleder 2
DKMike Hvilke er de bedste etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
DKMike Myg, knot på Bohusleden og rundvandring ? Vandringsleder 1
Miss Parker Vattenstatus vid Bottenstugan (Bohusleden) Vandringsleder 1
AndreasE Bohusleden hotad? Vandringsleder 27
C_Johansson Bilstölder längs Bohusleden Vandringsleder 1
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
mikaelbe Etapplängder Bohusleden Vandringsleder 2
friskus5 Bohusleden på Lördagar (V.a Götaland) Vandringsleder 4
dokny Bohusleden Vandringsleder 0
SiljeA Bohusleden - rundtur mulig? Vandringsleder 4
Helmetrock En vecka, Bohusleden eller någon annan lokal led? Vandringsleder 28
Christian1 Heldagsvandring - Bohusleden Vandringsleder 14
Christian1 Promenad Bohusleden 31:Maj Vandringsleder 10
jonny69 Bohusleden Vandringsleder 5
bigfoot Intryck av Bohusleden? Vandringsleder 9
Ullarulla Buss/Vindskydd, Bohusleden etapp 6, 7 o 8 Vandringsleder 0
Nybörjarper Bohusleden, hur många dagar tar det? Vandringsleder 8
CyberJunkie Ved vid vindskydd på Bohusleden?? Vandringsleder 1
Vättlefjäll Kartor Bohusleden Gbg-Uddevalla/Strömstad Vandringsleder 8
djwalle bohusleden! Vandringsleder 2
Superolle2 Bohusleden? Vandringsleder 6
Katta Skjuts till Bohusleden på fredag? Vandringsleder 1
Strevert Bohusleden, Foton, rastplatser, smultronställen Vandringsleder 12
___tobias___ bohusleden kort tid.. Vandringsleder 7
vispen bohusleden Vandringsleder 12
KarolinaS Fina sträckor på Bohusleden? Vandringsleder 13
kus Bohusleden Vandringsleder 8
bash Bohusleden någon?? Vandringsleder 8
lgniklas Vildmarks- Bohusleden Vandringsleder 2
sb_stefan Bohusleden Vandringsleder 19
ratatosk Bohusleden & låglandsleder i Norge Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.