Bohusleden norr om Kungälv

Hej!

Jag och en vän tänkte traska delar av Bohusleden kommande vecka med start på lördag. V bor i Göteborg och tänkte börja vandringen kring etapp 7 eller 8. Fontin - Grandalen, eller Grandalen - Bottenstugan, och gå norrut. VI har 5-6 dgr på oss.

Vi har inte så mycket vandringserfarenhet så vi behöver så mycket tips vi kan få. Vi funderar på om man kan lita på vindskydden längs dessa sträckor och lämna tältet hemma? Jag antar att vi kan lita på vatten längs vägen, verkar finnas mycket sjöar för påfyllning. Men hur gör man man med mat för 5-6 dgr. Vi tänkte bunkra frystorkad mat förstås, eller kanske ge oss på och torka egen mat under veckan..:) men vet någon om man passerar någon mataffär längs etapperna Grandalen - Uddevalla?
Andra tips i övrigt är varmt välkomna.

/jenny
 
Lämna inte tältet hemma iaf..

Mat för en vecka är ju inga probs och bära så det är bara och ta med.
Frystorkat ala Knorrs spagetteria,eller ÖoB 11kr variant,varma koppen är vettiga val.
Kan ju ta med några Realturmats portioner också för snabba måltider.
Ha lite omväxling också - nån konserv med nått kan man ju ta med.
Tubost är ju också en grej.
FÖrsta natten kan ni ju ta med korv,ost och sådant till också
Satsa dock minst 70% på på frystorkat.

Vatten är lungt och ta överallt.

Filtrera det genom ett flergångskaffefilter och koka det , ta från sjöar primärt.


Jag ska ut nu på en 30 dygns vandring upp i Bohuslän.
Jag vet inte exakt mitt upplägg men jag kommer och starta i nån kustsamhälle vid Sotenäs , sedan ta mig upp till Strömstad längs kustleder och sedan ta mig neråt Göteborg via Bohusleden.
 
Håller med... Lämna inte tältet hemma och bär med er maten. Ni är ju två som kan dela på packningen. Filtrera och koka vattnet längs vägen.

Själv brukar jag köra på knäckebröd, messmör på tub, varma koppen, Barrillas torkade fyllda tortellini (och använder sedan kokvattnet till frystorkad salsa från Extreme Foods i Gbg), russin, solrosfrön, och liknande. Vatten plockar jag upp med ett Katadyn Vario filter (men det går så klart lika bra med kaffefilter och kokning, tar bara lite längre tid).

Etapp 9 är ganska tung bitvis. Kan vara bra att veta innan man ger sig ut. Finns dock rep uppsatta för klätterhjälp.

Kolla här så får ni se lite av hur det kan se ut från etapp 6 till och med just etapp 9:

http://www.pannarran.se/bohusleden2013
 
Köp även Calazos 1:50000 karta Kartdel Södra bohuslän.
Den täcker täcker området området från Svartedalen till Munkedal.
Etapperna 8-10 och 14-15 täcks in.

Akademibokhandeln har den

Norra bohuslän är resten upp till Norska gränsen etapperna17-27
 
Kartor 1:50000 i pdf-format med information för varje etapp finns här http://bohusleden.se/lang/sv/
Fast informationen om vindskydd är inte helt korrekt. Nägra saknas, och det finns vindskydd som inte är markerade. Så tält är nog bra att ha. Och myggmedel.

Etapp 7 Fontin-Grandalen går till största delen på grusväg. Väldigt lättgången. Passerar Aleklätten (södra Bohusläns högsta punkt?). Romesjön (badplats) och Dalen (hembygdsgård) är fina ställen att rasta på.
Observera att Ängen precis norr om Romesjön fått ny sträckning, stämmer ej med kartan.

Etapp 8 Grandalan-Bottenstugan är betydligt mer kuperad. Tog nästan 3 timmar att gå 7.5 km för mig, som vanligtvis går c:a 5 km/timme.

Någon skrev för något år sedan att det varit en del skogsavverkning söder om Uddevalla, med omdragning av leden och en del svårigheter att hitta.

Tror inte det finns någon mataffär mellan Kungälv-Uddevalla, som inte kräver en rejäl omväg.
Tillägg: Inne i Kungälv finns Coop ett Ballerinakast från Bräckboden, som brukar vara en populär utgångspunkt...

Vi brukar köra på tubost, bröd, salami (ta någon variant som inte ligger i kyldisken i affären. Håller sig längre än man tror, men lukta och smaka efter tredje dagen...) gröt (*), varma koppen och Knorr, Real eller annat frystorkat som faller i smaken.

(*) Mosa havregrynen, antingen hemma i mixern eller med fingrarna direkt i kåsan, så behöver inte gröten kokas. Häll bara på kokande vatten, blanda och låt stå någon minut. Ingen grötkastrull att diska! Glöm inte saltet. Socker, russin, nötter...
 
Senast ändrad:
Ja glöm fan inte myggmedel...finns svidknott så du inte kan ana.
Mygg och fästingar verkar det lugnare med.

Tältet är skitviktigt p.g.a ovan och att det kan vara omöjligt att natta i vindskydd utan
skyddet som tältet ger mot flygfän
 
Tack för svar!

Nu har vi lånat ett tvåmannatält och skrivit inköpslista för mat etc. På apoteket inhandlas compeed, leukoplast och myggan! Jättebra tips.

Jag funderade först på att ta mina favortitgympaskor men tänker nog nu ta vandringskängor när ni beskriver terrängen på etapp 8-9. Vad rekommenderas?

Det ser ut som att det blir fint väder i veckan, nästintill inget regn och ca 20 gr varmt.

Troy - Ha det så bra på sin 30 dgr tur!

//Jenny
 
Kängor eller gympaskor?

Om vi utgår från att behovet av kängor för att gå torrskodd lär vara ganska litet :) så tror jag såhär.

Ganska stor del av leden, speciellt om du startar inne i Kungälv/Fontin, går som sagt på grusväg eller annat hårt underlag. Och även om delar av leden är starkt kuperad så är det knappast någon eländig blockterräng eller liknande som kräver kängor för att undvika vrickningar/stukningar.
Så till sist handlar det om din egen komfort. Själv kan jag inte gå i gympaskor på grusväg med packning på ryggen för att jag till sist "trampar igenom" sulan och får ont i hälarna.
Men om du har bekväma skor som du litar på, ser jag inga direkta hinder mot att gå med gympaskor på den här biten.

En sak till. Oavsett skodon kan det vara bra att ha strumpor att kunna stoppa ner byxbenen i, i snårskog, blåbärsris eller på hyggen. Skyddar båda mot saker som rivs och krypande blodsugare.
 
Och om du bestämmer dig för att använda kängorna, glöm inte att ändå stoppa ner ett par lättare jympadojor i ryggsäcken. Ovärderligt när man hittat nånstans att slå läger...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
filipjonsson Vindskydd bohusleden etapp 9 I Svartedalen? Vandringsleder 3
veni Bohusleden har fått en ny hemsida Vandringsleder 21
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Vandraren_83 Bohusleden Vandringsleder 29
chilehead karta över Bohusleden Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
volodymyrp Water in the nothern part of Bohusleden Vandringsleder 1
Valpish Bohusleden Maj-Juni? Vandringsleder 27
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
TROY GARNER Nån som knallat hela Bohusleden i sträck? Vandringsleder 4
Swedane 1 dygn på Bohusleden, hvor? Vandringsleder 0
Frökenfriday Pilgrimsleden lödöse-Skara Vandringsleder 1
frime Finaste sträckan på Bohusleden? Vandringsleder 5
DKMike Bohusleden/sikker parkering Vandringsleder 2
DKMike Hvilke er de bedste etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
DKMike Myg, knot på Bohusleden og rundvandring ? Vandringsleder 1
Miss Parker Vattenstatus vid Bottenstugan (Bohusleden) Vandringsleder 1
AndreasE Bohusleden hotad? Vandringsleder 27
C_Johansson Bilstölder längs Bohusleden Vandringsleder 1
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
mikaelbe Etapplängder Bohusleden Vandringsleder 2
friskus5 Bohusleden på Lördagar (V.a Götaland) Vandringsleder 4
dokny Bohusleden Vandringsleder 0
SiljeA Bohusleden - rundtur mulig? Vandringsleder 4
Helmetrock En vecka, Bohusleden eller någon annan lokal led? Vandringsleder 28
Christian1 Heldagsvandring - Bohusleden Vandringsleder 14
Christian1 Promenad Bohusleden 31:Maj Vandringsleder 10
jonny69 Bohusleden Vandringsleder 5
bigfoot Intryck av Bohusleden? Vandringsleder 9
Ullarulla Buss/Vindskydd, Bohusleden etapp 6, 7 o 8 Vandringsleder 0
Nybörjarper Bohusleden, hur många dagar tar det? Vandringsleder 8
CyberJunkie Ved vid vindskydd på Bohusleden?? Vandringsleder 1
Vättlefjäll Kartor Bohusleden Gbg-Uddevalla/Strömstad Vandringsleder 8
djwalle bohusleden! Vandringsleder 2
Superolle2 Bohusleden? Vandringsleder 6
Katta Skjuts till Bohusleden på fredag? Vandringsleder 1
Strevert Bohusleden, Foton, rastplatser, smultronställen Vandringsleder 12
___tobias___ bohusleden kort tid.. Vandringsleder 7
KarolinaS Bohusleden norra delen Vandringsleder 5
vispen bohusleden Vandringsleder 12
KarolinaS Fina sträckor på Bohusleden? Vandringsleder 13
kus Bohusleden Vandringsleder 8
bash Bohusleden någon?? Vandringsleder 8
lgniklas Vildmarks- Bohusleden Vandringsleder 2
sb_stefan Bohusleden Vandringsleder 19
ratatosk Bohusleden & låglandsleder i Norge Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.