Pilgrimsleden lödöse-Skara

Hej
Jag undrar om det är någon som gått pilgrimsleden mellan Lödöse och Skara. Har starka funderingar på den i sommar då den känns lite utmanande och lite annorlunda. Men jag har försökt att hitta om det finns bra tält möjligheter längs vägen, så tar gärna emot tips om någon vet.

Jag kommer att vandra ensam i sommar och tänkte att den var ett bra alternativ då jag bor i Göteborg och om det visar sig att jag inte klarar det så bra som jag tror att det är lätt att ta sig hem, antingen den eller kanske Bohusleden, men sådana fall från Angeredskyrka och uppåt, men hittar inte någon information om de är lätt att hitta tältplats/vindskydd. Om ni har andra tips tar jag tacksam emot!
/Frida
 
Hej,

Jag bor i Lödöse själv men har inte gått Pilgrimsleden. Jag har tittat på kartan lite och det verkar framförallt vara en led på grusväg i åkerlandskap. Tältplats kan du säkert hitta på vägen även om det kanske inte blir 100% avskilt som det blir när man sover i skogen.

Bohusleden har jag gått från Skatås till Svartedalen. Går du från Angereds kyrka och uppåt finns det vindskydd i vättlefjäll men de brukar vara välbesökta. Bästa tipset är väl att ta med tält. Använder du ett litet 1-2 mans tält så ska det inte vara några problem att hitta ett ställe att slå upp det på. Skulle du vilja ta dig hem kan du alltid ta tåget från Bohus till Göteborg. När du väl tagit dig förbi Kungälv mot Svartedalen blir det så klart lite trixigare att ta sig hem snabbt.

Hur som helst Bohusleden kan jag varmt rekommendera än så länge skulle jag säga att Etapp 8 och Etapp 9 är de finaste delarna på sträckan. Sedan blev jag också överraskad hur fint det är mellan Skatås och Kåsjön och dit kan du ta dig lätt med spårvagn och buss utan problem.

/Martin
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.