Bohusleden?

Ska nu till sommarn gå hela bohusleden och allt är äntligen planerat och klart. Jag undrar bara om det är någon som vill att jag ska kolla upp något under ledens gång, typ ta bilder eller se om den överhuvudtaget går att gå på... Jag ska gå mellan den 15/06 och 28/06.
 
När jag gick etappen närmast Strömstad så höll det på att byggas en tokstor motorväg rakt över Bohusleden och fick navigera med kompass för att hitta den igen på andra sidan. Skulle vara intressant att höra hur de löst det problemet. Alla ställen där du går vilse på grund av taskig skyltning är även intressant.

Om du känner för att dokumentera lite bättre (vatten, vindskjul, skyltar, busshållplatser) så har jag även ännu inte hunnit gå sträckan Kaserna-Vassbotten (16-23) och hjälp är alltid välkommet. Titta på Etapp 1 och 2 på www.bohusleden.info så får du en uppfattning om detaljnivå. Jag har tagit över 1000 kort på de andra etapperna men något annat hamnar alltid i vägen när jag skall sätta mig med det (nybliven pappa och heltidsstudent/heltidsarbetare - totalt 225%).

Även något reportage om hur det är att gå hela Bohusleden på ett enda bräde skulle vara intressant att publicera på hemsidan. Nu vet jag inte hur långa sträckor du har planerat, själv brukar jag försöka närma mig 3 mil med lätt packning och 5 mil med ultralätt. Strömstad - Vassbotten (etapp 27-24) försökte jag köra på ett enda svep efter att ha jobbat 8 timmar innan (nattbussen upp och hade planerat att sova men inte räknat med tokfulla ungdomar som hade festat i Göteborg) - det är inte rekommenderbart kan jag bara säga, shit vad trött jag var. På utsiktspunkten mellan håvedalen och vassbotten (uppskattningsvis halva sträckan, dvs 6,5 mil från Strömstad) gick jag in i väggen, satte upp tarpen - tömde proviantförrådet och toksomna. Hade tänkt att fortsätta ner till Munkedal dagen efter men hade inte räknat med hur blött det skulle vara och hade fått skavsår uppepå(!?) foten eftersom sockarna mer eller mindre varit dyngsura hela tiden Så det blev att lifta nerför 165an till närmsta tågstation.

Men som sagt, en kort eller lång story om hur det känns efter att ha traskat i blöt terräng i en vecka skulle vara kul.
 
Jag är ingen hejare på att skriva dokumentationer(vet inte om det heter så :p) men jag ska göra så gott jag kan, kommer i alla fall ta upp allt som blir problem och hur var dag för sig som helhet har varit. Sen så kommer jag självklart skriva en sumering av hela bohusleden.
Tyvär kommer jag nog inte kunna ta så många bilder eftersom min kamera är sönder och jag har bara min mobilkamera (2 mpix) och min gamla digitalkamera (5mpix) som reserv, men stöter jag på något lustigt eller tråkigt så tar jag kort med dem.

Jag kommer heller inte kunna lägga upp "infon" förrän fram mot augusti, jag åker nämligen till Tyskland 2 dagar efter att jag kommit hem från bohusleden. Men är det något super brådskande som t ex minor på stigen eller björnfällor i vindskydden så tar jag mig tid att lägga upp det...Tror jag. :p

// PH
 
Skall gå en del av leden nu i sommar, är planerat att det skall bli minst 4 dagar, sedan om det blir flera tillfällen vet jag inte men hoppas det.

Skall ha med mig en oerfaren kompis varav jag inte är så säker på hur långt vi kommer att ta oss men vi kommer att starta vid angeredskyrka och gå mot strömstad.

Kan ni besvara hur långt vi kommer på leden med en 3-4 mil om dagen?

Samt hur man tar sig över bron mellan bohus och kungälv, samt vart man kan köpa detaljerade kartor så man inte går vilse.

Kan ta kort ifall du som gör info sidan är intresserad av det... samt en liten story hur det gick, utrustning och dylikt.
 
Det är 11 mil till Uddevalla från Angereds kyrka, om ni tycker det är för kort rekommenderar jag att starta från Jonsered istället. Det går exempelvis utmärkt att övernatta vid Torpet Freden (2 km från Jonsered järnvägsstation och vatten och riktiga toaletter) för att sedan ge sig av tidigt. Varför man bör avsluta i Uddevalla är att det är utmärkta buss och tågförbindelser där. Efter Uddevalla leds ni ut in i mörka skogarna igen ett antal mil.

Sist jag gick Angered-Kungälv får jag erkänna att jag tog bussen mellan Jennylund och Fars Hatt i Kungälv. Det går bussar varje halvtimme under större delen av dygnet. Ni kommer gå rakt på busshållplatsen Jennylund så den kan ni inte missa, be sedan busschauffören att kasta av er på Fars hatt. Kostar 3 kuponger eller 30 kr ifall ni kör kontant, men köp ett 100-kort och ha med er. Det enda ni missar är en stor bro med asfalt liksom och den ser ni ju från bussen också.

Ni kommer gå igenom mina hemtrakter och jag gick denna sträckan för endast 5 veckor sedan. Ifall ni vill ha detaljerad plan var ni skall äta och sova samt hämta vatten så skicka mig ett PM så kan ni få det på söndag.

Bohusleden är välmarkerad denna sträckan och ni behöver inget mer än Västkuststiftelsens vanliga häfte. Finns att låna på stadsbiblioteket i Göteborg ifall ni bor där och vill kolla på det först. Annars är det gröna kartan som gäller fast ni behöver flera stycken för den sträckan så blir lite bökigt och rejält dyrare.
 
Jag bor i stockholm nu men på sommaren bor jag i bergsjön, någon km från angeredskyrka varav vi tyckte att det var trevligt att bara gå rakt på leden. Vi hade tänkt att bli hämtade med bil, vi ringer några timmar innan vart vi vill bli hämtade, men uddevalla hade jag tänkt...

Men om man kommer dit tidigare än tänkt så man har bil kanske man går vidare, får se vilket dygn man är inne på som sagt.

Skulle vara trevligt med detlajerade saker =) så man kan få lite ideer och titta lite och sedan lägga upp sin egna rutt utefter ditt tycke och sitt egna.

Såg ditt PM angående sjön, kommer även att markera ut den..... det du snackade om på bibban, är det en karta eller vad är det?

Marcus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
filipjonsson Vindskydd bohusleden etapp 9 I Svartedalen? Vandringsleder 3
veni Bohusleden har fått en ny hemsida Vandringsleder 21
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Vandraren_83 Bohusleden Vandringsleder 29
chilehead karta över Bohusleden Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
volodymyrp Water in the nothern part of Bohusleden Vandringsleder 1
Valpish Bohusleden Maj-Juni? Vandringsleder 27
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
TROY GARNER Nån som knallat hela Bohusleden i sträck? Vandringsleder 4
Swedane 1 dygn på Bohusleden, hvor? Vandringsleder 0
Frökenfriday Pilgrimsleden lödöse-Skara Vandringsleder 1
frime Finaste sträckan på Bohusleden? Vandringsleder 5
_jenny Bohusleden norr om Kungälv Vandringsleder 8
DKMike Bohusleden/sikker parkering Vandringsleder 2
DKMike Hvilke er de bedste etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
DKMike Myg, knot på Bohusleden og rundvandring ? Vandringsleder 1
Miss Parker Vattenstatus vid Bottenstugan (Bohusleden) Vandringsleder 1
AndreasE Bohusleden hotad? Vandringsleder 27
C_Johansson Bilstölder längs Bohusleden Vandringsleder 1
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
mikaelbe Etapplängder Bohusleden Vandringsleder 2
friskus5 Bohusleden på Lördagar (V.a Götaland) Vandringsleder 4
dokny Bohusleden Vandringsleder 0
SiljeA Bohusleden - rundtur mulig? Vandringsleder 4
Helmetrock En vecka, Bohusleden eller någon annan lokal led? Vandringsleder 28
Christian1 Heldagsvandring - Bohusleden Vandringsleder 14
Christian1 Promenad Bohusleden 31:Maj Vandringsleder 10
jonny69 Bohusleden Vandringsleder 5
bigfoot Intryck av Bohusleden? Vandringsleder 9
Ullarulla Buss/Vindskydd, Bohusleden etapp 6, 7 o 8 Vandringsleder 0
Nybörjarper Bohusleden, hur många dagar tar det? Vandringsleder 8
CyberJunkie Ved vid vindskydd på Bohusleden?? Vandringsleder 1
Vättlefjäll Kartor Bohusleden Gbg-Uddevalla/Strömstad Vandringsleder 8
djwalle bohusleden! Vandringsleder 2
Katta Skjuts till Bohusleden på fredag? Vandringsleder 1
Strevert Bohusleden, Foton, rastplatser, smultronställen Vandringsleder 12
___tobias___ bohusleden kort tid.. Vandringsleder 7
KarolinaS Bohusleden norra delen Vandringsleder 5
vispen bohusleden Vandringsleder 12
KarolinaS Fina sträckor på Bohusleden? Vandringsleder 13
kus Bohusleden Vandringsleder 8
bash Bohusleden någon?? Vandringsleder 8
lgniklas Vildmarks- Bohusleden Vandringsleder 2
sb_stefan Bohusleden Vandringsleder 19
ratatosk Bohusleden & låglandsleder i Norge Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.