Intryck av Bohusleden?

Jag funderar på att förlägga sommarens solovandring till Bohusleden. Hemsidan är ypperlig med kartmaterial och annat, så stödet är det ju inget fel på. Men hur är upplevelsen? Finns det vacker natur, bra utsiktsplatser och dylikt? Något särskilt intressant längs vägen? En kort beskrivning av er som vandrat i väst vore mycket välkommet.
 
Jag har vandrat delen Munkedal-Kungälv.
Jag tyckte det var en mycket trevlig tur, särskilt delen Munkedal-Hällesvattnet, samt söder om Uddevalla.
Särskilt intressant var delen förbi den gamla gården öster om Ljungskile.
Jag gick den västra leden söder om Uddevalla, mycket vacker bäckravin vid Ramseröd.
Vid Store vektor fanns en bra plats att tälta på, ganska nära vindskyddet, men närmare vattnet.
Jag såg och hörde bäver från vindskyddet utmed ån nära Kaserna.
Vid Rödvattnet förekommer en del motorbåtstrafik, det finns en vattenskidklubb där, kanske inte det allra mysigaste.
Det finns ett flertal ställen, där man kommer högt upp, med fin utsikt utefter denna del av leden.
God tur!
Peter
 
Jag avbrött en vandring Angereds kyrka-Uddevalla för två år sedan någonstans vid Lysevattnet.
Hela den biten, strax norr om Göteborg är fantastiskt vacker med stora skogar. Väldigt kuperat och blött dock... Blötheten antar jag beror på hur mycket det regnat men regnar det någonsin lite här?
 
Jag gick etapp 18-21 förra året. Svarteborg-Lunden var lite småtrist med asfalt och stor grusväg men resten var trevligt. Man passerar Rädda Kynnefjäll-stugan och har man tur får man sig en pratstund med någon av aktivisterna som fortfarande använder stugan. På toppen av Kynnefjäll (etapp 19) finns ett utsiktstorn och en övernattningsstuga med 12 bäddar. Sov inte över där men det stod öppet och verkade vara fritt fram att använda. Vindskydden är bra och det finns flera fina badplatser.
Har gått de flesta etapperna i början också och kan rekommendera etapp 9 genom Svartedalens naturreservat med gammal urskog. Hela Svartedalen är fint.
Etapperna längre norrut återstår att utforska.
/Anders
 
Vandring uppe i Flötemarken är jättefin men massor av blåbär under den tiden och ett trevligt vindskydd vid S Kornsjön.
Längs norska gränsen gick jag för nåra år sen. Jättefint men med nåra stora hyggen ner mot Vassbotten.

Men, vandring längs bohusleden kan med fördel kombineras med vandring längs Kustleden som, åtminstone delvis, går längs kusten.
Vid Backamo kan vandra ner mot Svanesund och sedan tvärs över Orust och vidare över Malö, Flatön och Nordströmmarna. Fortsätter man ut mot Fiskebäckskil kan man gå längs Morlanda prästväg; en flera hundra år gammal väg inne i skogen. Sen färja till Lysekil och sen längs Åbyfjordens södra sida, upp på höjdryggar med vidsträckt utsikt.
Kustleden ansluter också till Bohusleden vid Vassbotten och fortsätter på bägge sidorna av Idefjorden; på den svenska sidan över de (ganska) höga bergen upp mot Svinesund.
Bohusleden går här över Bohusläns högsta punkt, med ett utsiktstorn där man ser, om inte hur långt som helst, så i varje fall väldigt långt.
 
Bohusläns högsta berg

Längs Bohusleden nordväst om samhället ligger Bohusläns högsta berg, Björnerödpiggen, 222 meter över havet och med fri sikt miltals in i Norge.

Kan väl vara en 3 - 4 km från Krokstrand. Det går rejält uppför.
 
Jag har gått de flesta etapper mellan Jonsered och Munkedal.
"Vacker natur och bra utsiktsplatser"? Javisst, om du gillar granskog, sjöar och berg! :)
Dåligt med havsutsikt, dock.

Gick Munkedal(Kaserna)-Uddevalla i somras, första halvan i ihållande regn.
Överlag fin och välskött, mycket "skogskänsla" :) , men några saker att tänka på:

  • Mycket sten, hällar och spänger som blir hala i regn (gäller väl hela Bohusleden).
  • Ett parti förbi Mjövatten-Övre Träsickeln var väldigt igenväxt med otydliga markeringar och obefintlig led/stig.
    Först ett hygge med knä- till midje-högt gräs. Sedan en sträcka med 3-4m hög och TÄT björksly.
  • Något eller några av vindskydden vid Metsjö/V Krokevattnet har flyttats eller försvunnit. Hade ingen lampa med mig, och det blir mörkt i skogen efter 11 även i juli :) Ville inte gå vidare utan stannade där jag åtminstone visste var jag var, och tillbringade en blöt bivack under ett bord tills solen gick upp...
    (Å andra sidan var det sol och inte regn andra dagen, och det var en mycket fin vandring i daggfrisk soluppgång på vindlande grusvägar på etapp 14.)
  • (Alla vindskydd på etapp 15 var upptagna av lokalbefolkning på fisketur.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
filipjonsson Vindskydd bohusleden etapp 9 I Svartedalen? Vandringsleder 3
veni Bohusleden har fått en ny hemsida Vandringsleder 21
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Vandraren_83 Bohusleden Vandringsleder 29
chilehead karta över Bohusleden Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
volodymyrp Water in the nothern part of Bohusleden Vandringsleder 1
Valpish Bohusleden Maj-Juni? Vandringsleder 27
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
TROY GARNER Nån som knallat hela Bohusleden i sträck? Vandringsleder 4
Swedane 1 dygn på Bohusleden, hvor? Vandringsleder 0
Frökenfriday Pilgrimsleden lödöse-Skara Vandringsleder 1
frime Finaste sträckan på Bohusleden? Vandringsleder 5
_jenny Bohusleden norr om Kungälv Vandringsleder 8
DKMike Bohusleden/sikker parkering Vandringsleder 2
DKMike Hvilke er de bedste etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
DKMike Myg, knot på Bohusleden og rundvandring ? Vandringsleder 1
Miss Parker Vattenstatus vid Bottenstugan (Bohusleden) Vandringsleder 1
AndreasE Bohusleden hotad? Vandringsleder 27
C_Johansson Bilstölder längs Bohusleden Vandringsleder 1
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
mikaelbe Etapplängder Bohusleden Vandringsleder 2
friskus5 Bohusleden på Lördagar (V.a Götaland) Vandringsleder 4
dokny Bohusleden Vandringsleder 0
SiljeA Bohusleden - rundtur mulig? Vandringsleder 4
Helmetrock En vecka, Bohusleden eller någon annan lokal led? Vandringsleder 28
Christian1 Heldagsvandring - Bohusleden Vandringsleder 14
Christian1 Promenad Bohusleden 31:Maj Vandringsleder 10
jonny69 Bohusleden Vandringsleder 5
Ullarulla Buss/Vindskydd, Bohusleden etapp 6, 7 o 8 Vandringsleder 0
Nybörjarper Bohusleden, hur många dagar tar det? Vandringsleder 8
CyberJunkie Ved vid vindskydd på Bohusleden?? Vandringsleder 1
Vättlefjäll Kartor Bohusleden Gbg-Uddevalla/Strömstad Vandringsleder 8
djwalle bohusleden! Vandringsleder 2
Superolle2 Bohusleden? Vandringsleder 6
Katta Skjuts till Bohusleden på fredag? Vandringsleder 1
Strevert Bohusleden, Foton, rastplatser, smultronställen Vandringsleder 12
___tobias___ bohusleden kort tid.. Vandringsleder 7
KarolinaS Bohusleden norra delen Vandringsleder 5
vispen bohusleden Vandringsleder 12
KarolinaS Fina sträckor på Bohusleden? Vandringsleder 13
kus Bohusleden Vandringsleder 8
bash Bohusleden någon?? Vandringsleder 8
lgniklas Vildmarks- Bohusleden Vandringsleder 2
sb_stefan Bohusleden Vandringsleder 19
ratatosk Bohusleden & låglandsleder i Norge Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.