Bohusleden

Var kan jag beställa kartor över Bohusleden? Hemsidan verkar vara nedlagd. Hittade ingen turistinfo på goteborg.se heller.

Tack på förhand!

Stefan
 
Kartor

Specifika kartor för en vandringsled är bra, men vanliga gröna kartan är oftast bättre. Mer detaljer + man kan ta alternativa vägar.
 
Hmmm, så sent som i fredags var jag inne på http://www.goteborg.frilufts.se/orange/leder/bohusled/bohusled.htm där fanns det både kartor och övrig info för hela leden. Men länken funkar inte längre, och tittar man på Friluftsfrämjandets sida för anläggningar http://www.goteborg.frilufts.se/orange/anlgfr.htm så är länken till lederna borta. Trist! Men här finns i alla fall ett telefonnummer. Annars vet jag att bl a Turistinformationen i Kungälv (vid fästningen) säljer kartor över Bohusleden.

Ang. jämförelse med Gröna Kartan, den karta över Bohusleden som jag har är en vanlig grön karta, skala 1:50000, med leden och övrig info som vindskydd, lägerplatser mm inritade. Visserligen bara ett urklipp i A4-format, men för att komma utanför kartan måste man nog ta en rejäl omväg på en "alternativ väg".
 
Karta behövs

En bra karta behövs på Bohusleden. Märkningen och ledens skick är det lite si och så med. Varierar mycket beroende på vilken del man går. Min erfarenhet är att delar som går i välfrekventerade friluftsområden (som t ex Svartedalen) är i bra skick. Däremellen kan det vara mindre bra.
 
Hur är leden egentligen?

Jag har gått på leden i Götebrogstrakten, det vill säga i Delsjön och Vättlefjäll, men hur är den längre norrut? Är den något att ha? Svartedalen förstår jag kan vara fint, men sedan då? Jag har sommarställe i Dalsland precis på gränsen till Bohuslän och leden passerar ganska nära en sjö vi brukar bada i. Hur är leden där uppe? Alltså norr om Munkedal och längs Kynnefjäll.

Jag har köpt en liten behändig fickkarta över leden. Den är i a6 fomrat skulle jag tro, och kartorna är nog särtryck ur gröna kartan. Vad jag tror skulle det gå att vandra enbart med hjälp av den, men jag skulle nog föredra att komplettera med en grön karta.

Kalle
 
Cykling då?

Du såg inget om hur reglerna lyder när det gäller cykling på Bohusleden? Är det samma visa som Skåneleden, eller?
Är terrängen mountainbike-vänlig?

Stefan
 
Cykling funkar.

Bohusleden passar utmärkt för MTB, iallafall i området runt Kungshamn/Smögen, Hunnebostrand, och Bovalstrand med omnejd. Terrängen är rätt teknisk på sina ställen och rätt kuperad (för ett kustlandskap) men i området dräller det av "slick rock" vilket är helt underbart! Sträckan mellan Hunnebostrand och Kungshamn är visserligen en återvändsgränd men den består bla av flera km berghällar i underbar bohusgranit!

Om det är tillåtet at cykla på leden kan säkert diskuteras, men som de flesta vandringsleder så är "trafiken" rätt gles. Är man bara trevlig mot de vandrare man möter så blir det sällan problem. Jag stötte för övrigt på et par vandrare för några år sedan som ansvarade för underhållet av leden i området och när jag pratade med dem så tycke de bara att det var trevligt att leden användes...

Jag är bara sommargäst (badjävel) på västkusten så jag har dålig koll på någon lokal debatt om cykling på Bohusleden, men som jag nämde, jag tror knappast att någon protesterar.

Gillar man berghällar (och det gör man ju) så finns det för övrigt flera kilometerstora områden med bara "slick rock" i trakten jag just beskrev som man kan hitta om man ger sig av från bohusleden. Men jag kan ju inte avslöja alla smultronställen på en gång. :)

Jag ska lägga upp bilder i mitt bildgalleri så fort jag får tid...
 
Karta

En karta över bohusleden finns att köpa på Akademibokhandeln i Nordstan. Det är en tryckt variant över den som tidigare(!) låg på nätet. Vet inte vad den kostar, men den är nog mycket billigare än att köpa en massa gröna kartor...

/johan
 
Min bror vandrade för ett par år sen en bit av den norra delen av Bohusleden. Startade nära "Vaktarekullen" (som väl ligger i närheten av Hedekas, tror jag?) och gick till Vassbotten-trakten. Som sagt så var ledens skick varierande. Ganska långa bitar gick på grusväg. Norrut var det bitvis högt gräs och ris och inte mycket till led egentligen. Men det kan ju också ha sin charm! Beror på vad man vill ha och väntar sig. Har man bara rätt inställning och en bra karta kan det blir kul.
 
Köpte min karta på tur-byrån i Nordstan

Hej!

Köpte min karta över Bohusleden i turistinformationen som finns mitt i Nordstan (Nordstatorget kanske det heter?). Såg att den fanns på Akademibokhandeln med men den var några tior billigare på turistinformationen.

Det var som attans att de tagit bort internetsidorna, de som var så bra att bläddra i...

Katinka
 
Re: Cykling funkar.

meldert; sa:
Bohusleden passar utmärkt för MTB, iallafall i området runt Kungshamn/Smögen, Hunnebostrand, och Bovalstrand med omnejd...

Vill inte vara taskig. Men vandringsleden "Bohusleden" går inte ens i närheten av de av Mattias nämnda orterna. Den går i Bohusläns inland, norrut från Uddevalla och upp mot Bullaren. Kan det vara nån sammanblandning med någon annan led!?

Tycker själv att det är rätt okej med MTB på vandringsleder, förutsatt att stålryttaren visar vederbörlig hänsyn till andra i omgivningen. Tyvärr stöter man rätt ofta på vilt signalerande MTB-hojare. Inte så kul.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
filipjonsson Vindskydd bohusleden etapp 9 I Svartedalen? Vandringsleder 3
veni Bohusleden har fått en ny hemsida Vandringsleder 21
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Vandraren_83 Bohusleden Vandringsleder 29
chilehead karta över Bohusleden Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
volodymyrp Water in the nothern part of Bohusleden Vandringsleder 1
Valpish Bohusleden Maj-Juni? Vandringsleder 27
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
TROY GARNER Nån som knallat hela Bohusleden i sträck? Vandringsleder 4
Swedane 1 dygn på Bohusleden, hvor? Vandringsleder 0
Frökenfriday Pilgrimsleden lödöse-Skara Vandringsleder 1
frime Finaste sträckan på Bohusleden? Vandringsleder 5
_jenny Bohusleden norr om Kungälv Vandringsleder 8
DKMike Bohusleden/sikker parkering Vandringsleder 2
DKMike Hvilke er de bedste etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
DKMike Myg, knot på Bohusleden og rundvandring ? Vandringsleder 1
Miss Parker Vattenstatus vid Bottenstugan (Bohusleden) Vandringsleder 1
AndreasE Bohusleden hotad? Vandringsleder 27
C_Johansson Bilstölder längs Bohusleden Vandringsleder 1
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
mikaelbe Etapplängder Bohusleden Vandringsleder 2
friskus5 Bohusleden på Lördagar (V.a Götaland) Vandringsleder 4
dokny Bohusleden Vandringsleder 0
SiljeA Bohusleden - rundtur mulig? Vandringsleder 4
Helmetrock En vecka, Bohusleden eller någon annan lokal led? Vandringsleder 28
Christian1 Heldagsvandring - Bohusleden Vandringsleder 14
Christian1 Promenad Bohusleden 31:Maj Vandringsleder 10
jonny69 Bohusleden Vandringsleder 5
bigfoot Intryck av Bohusleden? Vandringsleder 9
Ullarulla Buss/Vindskydd, Bohusleden etapp 6, 7 o 8 Vandringsleder 0
Nybörjarper Bohusleden, hur många dagar tar det? Vandringsleder 8
CyberJunkie Ved vid vindskydd på Bohusleden?? Vandringsleder 1
Vättlefjäll Kartor Bohusleden Gbg-Uddevalla/Strömstad Vandringsleder 8
djwalle bohusleden! Vandringsleder 2
Superolle2 Bohusleden? Vandringsleder 6
Katta Skjuts till Bohusleden på fredag? Vandringsleder 1
Strevert Bohusleden, Foton, rastplatser, smultronställen Vandringsleder 12
___tobias___ bohusleden kort tid.. Vandringsleder 7
KarolinaS Bohusleden norra delen Vandringsleder 5
vispen bohusleden Vandringsleder 12
KarolinaS Fina sträckor på Bohusleden? Vandringsleder 13
kus Bohusleden Vandringsleder 8
bash Bohusleden någon?? Vandringsleder 8
lgniklas Vildmarks- Bohusleden Vandringsleder 2
ratatosk Bohusleden & låglandsleder i Norge Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.