bohusleden

Hej på er alla.
jag skulle vilja ha lite hjälp från er som läser detta
Jag skall gå Bohusleden från Skatås till mitt land uppe i dingle.
Med tält och spritkök sovsäck och ryggsäck.
Detta är första gången jag gör en sån här lång tripp
den är på 15mil
jag är intresserad av att få hjälp av er som gått så här för
exp vatten, vatten 6 liter till att börja med men sen då,
var får jag tag i nytt, kan man dricka vatten från våra sjöar i vårt land eller?
Tält? Vad skall man tänka på!?
Djur? Vad har vi för rovdjur i vår underbara land!?

Jag är er väldigt tacksam för svar frå er alla som läser detta

mvh Kenny Modig
 
Tyskarna är ordentliga!

Hej Vispen!
Vad trevligt att du hjälper till att nöta på Bohusleden, den är inte särskilt välbesökt. Visserligen söker man sig till skogen för att få frid och ro, men någon enstaka träff för utbyte av dagsfärska erfarenheter är trevligt. Men Bohusleden är tämligen öde...
Har hittat ett suveränt vandringsprotokoll över hela Bohusleden med höjdkurvor och allehanda bra information:
http://www.spazieren.de/Downloads/S/S_Bohus.zip
Eftersom all info är ganska kortfattad är den rätt lätt att förstå sig på även om ens tyska är ringrostig/obefintlig. Annars finns bra lexikon på nätet!
Jag skulle inte släpa på 6 liter vatten på sträckan Skatås - Bottenstugan eftersom där finns gott om bebyggelse. Därifrån till Hästevattnet är det däremot tämligen öde. Vid Bottenstugan (skittråkig rastplats, bättre finns både före och straxt efter) finns en brunn, men den såg inte så fräsch ut i maj. Jag skulle be vackert om vatten i något av husen norr om Bottenstugan (kolla kartan!). Norr om Hästevattnet vet jag inte hur det är.
Farliga djur behöver du nog inte fundera på - se upp för getingar och kolla så du inte sätter dig på någon orm bara! Lo finns, men de är omöjliga att få syn på.
Ha en härlig vandring!
 
Bohusleden

Hej Vispen!
Jag vandrade hela Bohusleden förra året och det enda som jag upplevde som ett litet problem var markeringen av leden. Men det löste sig alltid.

Själv så sov jag inte en enda gång i tält utan utnyttjade de rastskydd som fanns att tillgå. Hade dock med mig ett tält för säkerhets skull!

Vid rastskyddet vid Västra Kråkevattnet (tror jag att det var) så hade det gamla rastskyddet brunnit ned. Men då jag var där så hade man gjutit upp en ny botten så där står kanske ett nytt rastskydd. Jag löste problemet genom att gå till nästa då det ligger flera rastskydd mellan Bovik och Metsjö.

Rastskydden låg för det mesta i närheten av en större eller mindre sjö. Vattnet som jag INTE kokade behandlade jag med Puritabtabletter och för att få en bättre smak så tillsatte jag Pripps Energy (ingen reklam utan man tar vad man har).

På vissa ställen såg vattnet ut att på att dricka direkt men jag har varit magsjuk i fält och tyckte inte om det. Så varför chansa?

Jag tycker personligen att sex liter vatten är lite för mycket att släpa på. Dricker du rikligt med vatten där du har tillgång till detta så räcker ca tre liter långt.

Några sovdjur såg jag inte en skymt av, tyvärr! Jag såg däremot en älg samt både hörde och såg en hel del fåglar!

Mat är däremot ett problem. Du bör nog ha med dig ALL mat såvida du inte vill gå längre transportsträckor till en affär.

En relativt lätt packning samt en/ett par vandringsstav(ar) är inte heller fel.
 
Re: Bohusleden

HALS; sa:
Hej Vispen!
Jag vandrade hela Bohusleden förra året

Bara nyfiken, hur lång tid tog det att gå hela leden?


HALS; sa:
Mat är däremot ett problem. Du bör nog ha med dig ALL mat såvida du inte vill gå längre transportsträckor till en affär.

Nej, det enda(?) samhället som man passerar genom är väl Kungälv. Där finns ju en "gammaldags" matbutik på gamla torget som man går över ("bakom" kyrkan). Med begränsade öppettider kan man tänka. Fast kommer man norrifrån så kan man ju passa på och lyxa till det när man nästan är i mål, för det finns ju pizzeria på torget, och korvmoj och kafé på holmen nedanför fästningen. :)
 
Bohusleden

Hej Gahne!

Det tog mig ca 22 dagar att gå hela leden. Jag går inte så fort. Dock så vill jag poängtera att jag INTE gick hela leden i ett sträck. En av anledningarna var just maten. Jag gick mellan 5-9 dagar i sträck på fyra etapper och på min nivå så räckte det långt.

Leden passerar Jonsered och ca 200 meter från leden ligger det en matbutik. Även i Vassbotten så passerar man en mataffär. För att inte glömma Kungälv. Vidare kan man proviantera i Göteborg, Uddevalla, Munkedal (2*4km) Dingle? och så Strömstad. Men då måste man som sagt röra på benen i resp riktning.

I Kaserna så avbröt jag en etapp och passerade just ovan nämnda affär i Munkedal. Den hade hyfsade öppettider vad jag kan minnas.
 
22 Dagar

Hej på dig!!
Tack för ditt inlägg
jag skall gå från Göteborg till mitt sommarland i Dingle
Är lite orolig vad det gäller vatten och om man kan dricka det som man går för bi
var kan man handla mat?

skall tälta upp tror jag klarar det på 5 Dagar
tre mil om dagen

mvh Vispen
 
Re: Re: Bohusleden

gahne; sa:
Nej, det enda(?) samhället som man passerar genom är väl Kungälv. Där finns ju en "gammaldags" matbutik på gamla torget som man går över ("bakom" kyrkan). Med begränsade öppettider kan man tänka. Fast kommer man norrifrån så kan man ju passa på och lyxa till det när man nästan är i mål, för det finns ju pizzeria på torget, och korvmoj och kafé på holmen nedanför fästningen. :)

Går man lite väster ut i kungälv så hittar man lite mer affärer tex. stort ica Maxi men då blir det en liten omväg (ca 3 km t&r från fontin) Bohusleden passerar bara igen om en älsta och finaste delen av Kungälv.
sedan passera man ganska nära Uddevalla och munkedal oxå.
God tur! mvh Hans
 
Måste man gå mycket på grus/asfaltsvägar om man följer den markerade ledsträckningen? Är nyfiken eftersom även jag funderar på att vandra åtminstone delar av Bohusleden och tycket att stigar är bra mycket trevligare än vägar att gå på. HAde du med terrängkartan eller nöjde du dig med de kartsnuttar som finns i ledbeskrivningen?
Hälsn. BrittMarie
 
Riktig karta - ett måste!

Hej Britt-Marie!
Håller med dig om att stigar är bra mycket härligare än väg (och det tycker mina fötter också!).
Jag har inte gått hela leden, endast sträckan Kungälv - Hästevatten. Mellan Kungälv och Grandalen är ungefär hälften grusväg, hälften stig, men eftersom det växlar om hela tiden känns det rätt OK ändå. Från Grandalen till Hästevatten är det bara stig (och ibland knappast ens det...). Du ska absolut ha med dig en riktig karta (där leden är utmärkt) och kompass inne i Svartedalen. Leden går långt ifrån "civilisationen" och slingrar sig upp och nedför berg genom periodvis ganska tät skog. Det är lätt att tappa bort sig och svårt att hitta ut till någon väg om man behöver bryta. Mobiltäckningen är högst varierande, det finns kvadratkilometer stora områden som helt saknar täckning. Svartedalen är ett underbart område för den som älskar att vara ensam i naturen. De flesta besökarna kommer med bil och håller sig runt sjöarna, men på leden kan du gå en hel dag utan att träffa en käft!
 
Re: 22 Dagar

vispen; sa:
var kan man handla mat?
mvh Vispen

Kolla igen:
HALS; sa:
Leden passerar Jonsered och ca 200 meter från leden ligger det en matbutik. Även i Vassbotten så passerar man en mataffär. För att inte glömma Kungälv. Vidare kan man proviantera i Göteborg, Uddevalla, Munkedal (2*4km) Dingle? och så Strömstad. Men då måste man som sagt röra på benen i resp riktning.

I Kaserna så avbröt jag en etapp och passerade just ovan nämnda affär i Munkedal. Den hade hyfsade öppettider vad jag kan minnas.


Gidenstam; sa:
Går man lite väster ut i kungälv så hittar man lite mer affärer tex. stort ica Maxi

Javisst, och så får man ju inte missa Bräckboden vid Kexfabriken... :) :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
filipjonsson Vindskydd bohusleden etapp 9 I Svartedalen? Vandringsleder 3
veni Bohusleden har fått en ny hemsida Vandringsleder 21
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Vandraren_83 Bohusleden Vandringsleder 29
chilehead karta över Bohusleden Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
volodymyrp Water in the nothern part of Bohusleden Vandringsleder 1
Valpish Bohusleden Maj-Juni? Vandringsleder 27
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
TROY GARNER Nån som knallat hela Bohusleden i sträck? Vandringsleder 4
Swedane 1 dygn på Bohusleden, hvor? Vandringsleder 0
Frökenfriday Pilgrimsleden lödöse-Skara Vandringsleder 1
frime Finaste sträckan på Bohusleden? Vandringsleder 5
_jenny Bohusleden norr om Kungälv Vandringsleder 8
DKMike Bohusleden/sikker parkering Vandringsleder 2
DKMike Hvilke er de bedste etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
DKMike Myg, knot på Bohusleden og rundvandring ? Vandringsleder 1
Miss Parker Vattenstatus vid Bottenstugan (Bohusleden) Vandringsleder 1
AndreasE Bohusleden hotad? Vandringsleder 27
C_Johansson Bilstölder längs Bohusleden Vandringsleder 1
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
mikaelbe Etapplängder Bohusleden Vandringsleder 2
friskus5 Bohusleden på Lördagar (V.a Götaland) Vandringsleder 4
dokny Bohusleden Vandringsleder 0
SiljeA Bohusleden - rundtur mulig? Vandringsleder 4
Helmetrock En vecka, Bohusleden eller någon annan lokal led? Vandringsleder 28
Christian1 Heldagsvandring - Bohusleden Vandringsleder 14
Christian1 Promenad Bohusleden 31:Maj Vandringsleder 10
jonny69 Bohusleden Vandringsleder 5
bigfoot Intryck av Bohusleden? Vandringsleder 9
Ullarulla Buss/Vindskydd, Bohusleden etapp 6, 7 o 8 Vandringsleder 0
Nybörjarper Bohusleden, hur många dagar tar det? Vandringsleder 8
CyberJunkie Ved vid vindskydd på Bohusleden?? Vandringsleder 1
Vättlefjäll Kartor Bohusleden Gbg-Uddevalla/Strömstad Vandringsleder 8
djwalle bohusleden! Vandringsleder 2
Superolle2 Bohusleden? Vandringsleder 6
Katta Skjuts till Bohusleden på fredag? Vandringsleder 1
Strevert Bohusleden, Foton, rastplatser, smultronställen Vandringsleder 12
___tobias___ bohusleden kort tid.. Vandringsleder 7
KarolinaS Bohusleden norra delen Vandringsleder 5
KarolinaS Fina sträckor på Bohusleden? Vandringsleder 13
kus Bohusleden Vandringsleder 8
bash Bohusleden någon?? Vandringsleder 8
lgniklas Vildmarks- Bohusleden Vandringsleder 2
sb_stefan Bohusleden Vandringsleder 19
ratatosk Bohusleden & låglandsleder i Norge Vandringsleder 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...