Heldagsvandring - Bohusleden

Har ett tag varit sugen på att vandra de 3 etapper som jag aldrig vandrat/sprungit tidigare. Planen är att vandra bohusledens etapp 8,9 och delar av 10:an under en dag. Denna sträcka är enligt de flesta vandrare den vackraste på hela Bohusleden då den ju går genom det orörda vildmarksområdet, naturreservatet Svartedalen (norr om Kungälv).

http://bohusleden.se/lang/sv/

Grön express går från Korsvägen 07:31, Brunnsparken och stannar även på Hjalmar Brantingsplatsen. Sedan får vi byta buss i Kungälv och ta 307:an mot Diseröd och gå av där eller någon hållplats efter.

http://www.vasttrafik.se/Att-resa/R...2uBdCHoVV8Asl6SzFk1syUNKaCkogQ3LCrDkspVw==Hem går sedan buss 600 från Lilla edet 16:45, 17:45, 18:45, 20:15, 22:30

http://www.vasttrafik.se/Att-resa/R...vHqAVAMRabRLgWdsigk2/1U+i9tXGpccwPuWFuAA==För att komma till starten på etapp 8 kommer vi att behöva gå några kilometer från Busshållplatsen (pga att inga bussar går till Grandalen under sommaren). Etapp 10 kommer vi endast att gå en bit för att sedan ta oss österut mot Lilla edet (eftersom jag inte hittar att det går bussar mellan stenungsund och lilla edet och de isåfall troligen inte skulle gå särskilt ofta ändå).

Det kommer att bli en sträcka på cirka 35 kilometer skulle jag gissa och det kommer att ta en hel dag (skulle gissa på 8-10 timmar inklusive raster). Tänker inte gå i rask takt men heller inte slöpromenera. Glöm inte att ta med vätska och matsäck för en hel dag. Skulle gissa på minst 2 liter vätska och 2 måltider (t ex pastasallad) + lite extra som t ex nötter, frukt, choklad, bröd, godis osv osv. för kortare fikapauser. Tänk på att äta och dricka rejält innan (även kvällen innan...kan det vara lämpligt. Badkläder är nog bra också att ta med:)

Hoppas att några hakar på (med såhär relativt kort varsel). Annars kanske jag flyttar fram aktiviteten....

Kanske att jag lägger ut denna aktivitet på något annat forum också (t ex Cip eller outdoor...). Hoppas det är ok.?
 
Jag är nog trög men vilken dag gäller det, imorgon?

Jag har själv gått sträckan och kan säga att det är den segaste biten på hela Bohusleden enligt mig. Räkna med att 2 liter vatten inte räcker men å andra sidan finns det relativt gott om vatten på vägen så det kanske räcker att släpa på 1 liter faktiskt.

Typ 5,5 kilometer från Diseröd till Grandalen, sedan 32,5 km hårt kuperad terräng, sedan ytterligare cirka 5,5 km till Lilla Edet Busstation från Hasteröd vilket ger en totalsträcka på nästan 4,5 mil.

Om det är imorgon du menar så skall det vara 26 grader varmt och regn i Lilla Edet. Låter som en utmaning som jag är villig att avboka mina andra arrangemang för att antaga :)
 
Vad är Cip och Outdoor för forum fresten, tänkte ifall det skrivits mer info där. Försökt googla men får inga träffar alls.
 
På Lördag den 9:e Juli hade jag tänkt

Sorry glömde datumet:)

Cremytos - Intressant att du gått den! Några fina rast och badplatser att rekomendera?

4,5 mil tror jag inte det blir - hade tänkt gå från Diseröds vägskäl eller hållplasten efter och det kan väl vara 3-4 kilometer till Grandalen kanske....Sedan hade jag inte tänkt gå ända till Hasteröd utan svänga av österut på någon mindre väg efter knappt 1/3 av etapp 10 så det blir kortare än 4,5 i alla fall.

Hur lång tid tog du på dig?

Vart kan man fylla på vatten??
 
5,5 enligt Hitta.se avståndsmätare från Diseröd till Grandalen och det förutsätter att du genar. Du tjänar dock 4-5 kilometer genom att ta av mot Lilla Edet efter vindskjulet. Det är bra väg där och sist jag gick från Lilla Edet mot Kungälv gick jag på där.

Bottenstugan säger att deras vatten är garanterat rent men i övrigt så dricker jag ur alla strömmande vattenkällor jag hittar. I särklass bästa badstället är stigkröken vid Härsvattnet efter Bottenstugan. Bästa badsjön i hela området och folk åker särskilt hit för att bada mittemot där det finns bilparkering. Tog hit besökande Nederländare och de var paffa över ödsligheten och de stora skogarna.

Badplats nummer 2 att rekommendera är Rödvattnet där det finns en gammal stuga för vattenskidåkare (norra utmärkta parkeringen på karta för etapp 9). Här kan det också finnas möjlighet till kranvatten men jag låter det vara osagt då jag aldrig bryr mig utan tar ur sjön.

Tyvärr har jag den årliga kusingrillträffen 9 juli men jag rekommenderar varmt andra att hänga på denna strapats. Faktum är att träffen i år är i Svartedalen :) ... om ni vill kan jag bjuda på lunch samt ta med vatten vid Bottenstugan då mitt evenemang är på kvällen. Härsvattnet skulle också funka då det inte är så långt att gå runt sjön vid södra ändan från parkeringen. Du får räkna lite på det och kolla vilket ställe och klockslag som funkar bäst.
 
Blev inspirerad av detta och avbokat mina aktiviteter onsdag-fredag. Planen är att vandra från Kungälv till Uddevalla. Har med mig tält och tanken är att övernatta två nätter utmed vägen för att nå Uddevalla efter lunch på fredag.
 
Blandad input

Grön express går från Korsvägen 07:31, Brunnsparken och stannar även på Hjalmar Brantingsplatsen. Sedan får vi byta buss i Kungälv och ta 307:an mot Diseröd och gå av där eller någon hållplats efter.
http://www.vasttrafik.se/Att-resa/R...7zyEu+x1arhbklde2nVmV3zJC7acF8/P9IPsP7lah3A==

Om 307-an inte vänder i Diseröd utan fortsätter mot Lilla Edet, så heter hållplatsen "Hög" vid vägskälet till Grandalen/Svartedalen. Sparar väl någon km på anmarschen. :)
Hög-Grandalen är 4.9 km enligt Eniro.se
Skogsstigen från Diseröd till Ö Torp som av någon anledning är markerad som väg på en del kartor är lite knepig att hitta eftersom starten på den numera går via en privat gårdstomt och en nybyggd väg.

Etapp 8 Grandalen-Bottenstugan är väldigt kuperad. Det är granskog med mycket stenar och rötter så om det regnar blir det halt och går ännu saktare.
Jag går normalt 5 km/timme på bra väg, men det tog 3 timmar för mig att gå sträckan på 7.5 km.
Första halvan av etapp 9 har liknande terräng som åttan.

Bottenstugan har en källa/brunn som går att ösa ur. Jag har också druckit ur rinnande vatten längs vägen utan problem.

När det gäller bad-rekommendationer kan jag bara instämma i Härsvatten och Rödvatten.
 
Intressant läsning!!

Tack för era tips!! Mycket intressant att läsa.

Kanske man inte klarar sträckan på 8-10 timmar? Kanske får bli 22 bussen hem?

Är risken för regn överhängande på Fredag så skjuter jag nog upp det hela.

Ha det bra!!
 
Tack alla som var med!!

Tack alla som var med hela eller delar av sträckan!! Det blev en fantastisk vandring och minne/upplevelse för livet!

Blev till slut 4 mil (39,3 kilometer)från Grandalen......till Lilla Edet...där "världens" godaste pizza inhandlades 5 minuter innan stängningsdags (bra tajming kan man säga:)
Hade vi gått från hållplatsen "Hög" efter Diseröd så hade det alltså blivit ytterligare 5 km....tur att Helmetrocks snälla pappa skjutsade oss!!

Etapp 8 och 9 rekommenderas speciellt. Fantastisk natur!!!


Några reflektioner och frågor:

Vi missade nog stigkröken vid härssjön...antar att det var en liten avstickare vid södra delen av sjön? Istället tog vi en badpaus vid Stora Holmevattnet vilket funkade perfekt. Ett annat badställe att rekomendera för den som ska till Lilla Edet (öster om djupevattens vindskydd) är St. Gunnarsvattnet som ligger längs vägen...fina klippbad. Någon som vet om det går att bada vid vindskyddet vid djupevatten? vi var aldrig nere och kollade.....

Bottenstugans vatten hoppade vi över...såg inte så spännande ut då det låg lite smått och "gott"? i det. Men vattnet i rinnande bäckar funkade ju kanon.

Kan nog bli etapp 14-15 nästa gång eftersom det verkar vara en rekommenderad sträcka.

Är det förresten inte fint uppe vid kynnefjäll? uppåt strömstad till??
 
Senast ändrad:
Kynnefjäll

Bohusleden kring Strömstad har jag bara gått bitvis men just Kynnefjäll är väldigt fint. Sköna skogsstigar och små tjärnar och sjöar. Lite grusväg är det också, kom jag på nu när jag tänker efter.
Värt ett besök tycker jag:)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
filipjonsson Vindskydd bohusleden etapp 9 I Svartedalen? Vandringsleder 3
veni Bohusleden har fått en ny hemsida Vandringsleder 21
Joel S Var tälta på Kynnefjäll, Bohusleden Vandringsleder 3
veni Ett elände med alla spår från MB på Bohusleden Vandringsleder 51
Lockheed Kommunalt från Bohusleden i Svartedalen till Gbg Vandringsleder 11
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
intelligence Nybörjare på Bohusleden Vandringsleder 1
Vandraren_83 Bohusleden Vandringsleder 29
chilehead karta över Bohusleden Vandringsleder 1
Solstickan Etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
volodymyrp Water in the nothern part of Bohusleden Vandringsleder 1
Valpish Bohusleden Maj-Juni? Vandringsleder 27
Arvegil Vandra Bohusleden Etapp 1 Vandringsleder 5
TROY GARNER Nån som knallat hela Bohusleden i sträck? Vandringsleder 4
Swedane 1 dygn på Bohusleden, hvor? Vandringsleder 0
Frökenfriday Pilgrimsleden lödöse-Skara Vandringsleder 1
frime Finaste sträckan på Bohusleden? Vandringsleder 5
_jenny Bohusleden norr om Kungälv Vandringsleder 8
DKMike Bohusleden/sikker parkering Vandringsleder 2
DKMike Hvilke er de bedste etapper på Bohusleden Vandringsleder 4
DKMike Myg, knot på Bohusleden og rundvandring ? Vandringsleder 1
Miss Parker Vattenstatus vid Bottenstugan (Bohusleden) Vandringsleder 1
AndreasE Bohusleden hotad? Vandringsleder 27
C_Johansson Bilstölder längs Bohusleden Vandringsleder 1
Hemlin Bohusleden etapp 8-12. Vindskydd? Mataffär i Mjösund? Hur är etapp 12? Vandringsleder 2
mikaelbe Etapplängder Bohusleden Vandringsleder 2
friskus5 Bohusleden på Lördagar (V.a Götaland) Vandringsleder 4
dokny Bohusleden Vandringsleder 0
SiljeA Bohusleden - rundtur mulig? Vandringsleder 4
Helmetrock En vecka, Bohusleden eller någon annan lokal led? Vandringsleder 28
Christian1 Promenad Bohusleden 31:Maj Vandringsleder 10
jonny69 Bohusleden Vandringsleder 5
bigfoot Intryck av Bohusleden? Vandringsleder 9
Ullarulla Buss/Vindskydd, Bohusleden etapp 6, 7 o 8 Vandringsleder 0
Nybörjarper Bohusleden, hur många dagar tar det? Vandringsleder 8
CyberJunkie Ved vid vindskydd på Bohusleden?? Vandringsleder 1
Vättlefjäll Kartor Bohusleden Gbg-Uddevalla/Strömstad Vandringsleder 8
djwalle bohusleden! Vandringsleder 2
Superolle2 Bohusleden? Vandringsleder 6
Katta Skjuts till Bohusleden på fredag? Vandringsleder 1
Strevert Bohusleden, Foton, rastplatser, smultronställen Vandringsleder 12
___tobias___ bohusleden kort tid.. Vandringsleder 7
KarolinaS Bohusleden norra delen Vandringsleder 5
vispen bohusleden Vandringsleder 12
KarolinaS Fina sträckor på Bohusleden? Vandringsleder 13
kus Bohusleden Vandringsleder 8
bash Bohusleden någon?? Vandringsleder 8
lgniklas Vildmarks- Bohusleden Vandringsleder 2
sb_stefan Bohusleden Vandringsleder 19
ratatosk Bohusleden & låglandsleder i Norge Vandringsleder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.