Bohusleden, hur många dagar tar det?

Hallå jag behöver lite hjälp.
Jag funderar på att gå en del av bohusleden nästa vecka och funderar lite vilken bit jag ska gå. Den är ju uppdelad i 27 etapper, är de gjorda så att varje etapp tar ungefär en dag att gå för en normaltränad person tycker vissa verkar vara lite korta då en är 7,5km eller är det bara så att den är så jobbig att gå så att det tar en dag.

* Etapp 8 - Grandalen - Bottenstugan 7,5km
* Etapp 9 - Bottenstugan - Lysevatten 11,5km
* Etapp 10 - Lysevatten - Hasteröd 13,5km
* Etapp 11 - Hasteröd - Vassbovik 18km

Som ni ser skiljer de sig lite, vad tror ni tar de 3 dagar att gå eller?

Tacksam för svar!

Jag har gått de sträckorna, och personligen fixar jag dem utan problem på 2 dagar. 3 mil om dagen kan du räkna med om du är någorlunda erfaren vandrare.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Vilka är juryns favoriter inför säsongen vår-sommar 2026? Bland vinnarna finns bland annat en lättviktsryggsäck och en svensk designklassiker.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Är ni nybörjare räkna med 15-18 km per dag så

blir det njutbart oxså. Med lätt packning och stor vana är 35 km inget speciellt.

Grandalen-Bottenstugan gick jag i våras, det är jättefint. Riktig mysig skog. Lätt till en början, men ganska kuperat sista biten till Bottenstugan. Nu har de fixat till leden så det är inte svårt eller farligt att gå där, bara lite konditionskrävande. De övriga etapperna som nämns står näst på tur för mig nu, så jag är också intresserad av hur de ser ut och tidsåtgången där.

Tältplatser?

Jag gick Grandalen-Bottenstugan i regn för 3 veckor sen. Det är mycket berghällar och rötter som blir hala när det är blött, så det tog 2:45 att gå 7.5 km (exklusive paus). Normalt går jag ungefär 5 km/timme på hyfsat underlag.

Helt rätt att inte låta vädret alldeles för mycket styra aktiviteterna. Funderar att gå etapper 8-10 (11) med övernattning eller dagsturer varje etapp för sig. Kanske blir lagom om man tar Grandalen-Lysevatten på en dag, Lysevatten-Hasteröd på nästa och möjligtvis Hasteröd-Vassbovik på tredje dagen.
/Sara

Hej igen!
Undrar förresten om det är någon som vill hänga på- är ledig resten av veckan och nästa vecka och skulle kunna vandra etapp 8-9 t ex på torsdag, fredag eller lördag.

Har inte vandrat längs Bohusleden innan så egentligen alla etapper är intressanta om någon annan har planerat vandring längs Bohusleden denna eller nästa vecka.

hälsn/Sara

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips