Bogsera kajak efer motorbåt

I lina bör kanoter och kajaker inte bogseras över sin egen skrovfart. Bog och häckvåg klättrar upp på skrovet i högre hastigheter och snart tar de in vatten. (Fråga mig inte varför jag vet det, men jag vet det... :)

Ett enkelt sätt att bogsera trötta paddlare en kort bit är att bogsera dem på sidan av en motorbåt i mycket låg fart. De får helt enkelt sitta kvar i kajaken och hålla sig i båtens reling. Funkar också bra för att bogsera op-jollar och andra småbåtar.

Sidometoden fungerar också bra i högre hastighet om man är stark i armarna och har bra kontroll på kajaken. Men det blir gärna en ganska blöt upplevelse.
Inget att rekommendera om man inte har en duktig båtförare dock.
[Ändrat av skrinnare 2007-06-13 kl 13:31]

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips