Börja sy egna kläder...svårt?

Hej igen!

Det låter som om nålen riktar om sig när den går den i materialet eftersom den går i bottenplattan. Skumt.
Har du möjligen en Husqvarna-maskin? DOm har, åtminstone lite äldre exemplar, haft problem med trådspänningen. Isf bör du nog lämna in den.

Det kan också vara så att materialet är för "segt" i mitten så att det blir nån skum fördröjning i sömnadsmomentet. HAr varit med om det nån gång när jag sytt hästtäcken med syntetiskt mellanlägg/impregnering.

Annars har de gånger jag haft, typ, frottéludd på baksidan haft de olika saker jag nämde innan, varit orsaken.

Har du tillgång till en annan maskin så kan du ju försöka där. ANnars kan jag tyvärr inte hjälpa dig. Men hör gärna av dig och berätta hur det löste sig.

Hälsningar
Ingela :)
 
Det låter som om nålen riktar om sig när den går den i materialet eftersom den går i bottenplattan. Skumt.
Nja, det är snarare så att matningen inte fungerar som den skall. Det slog mig nu att det kan vara så att det jag syr är för tjockt (det är trots allt 1 cm tjockt) och att nålen då går ner i materialet innan det har matats fram... Men det konstiga är ju att jag lyckades på den ena ryggan... Men det kanske bara var tur.
Har du möjligen en Husqvarna-maskin? DOm har, åtminstone lite äldre exemplar, haft problem med trådspänningen. Isf bör du nog lämna in den.
Nej, maskinen är en... hmm, kommer inte på det nu... Kollade runt på Nätet för att se nåt namn som såg bekant ut och det kan vara en Janome.
 
:) kanske t o m kan vara så att du puttar på lite för mycket alternativt drar lite i materialet för att det ska tuffa på framåt och då slår det i.
Hm, inte helt enkelt alltid. Hoppas att du har rätt.
Hem å testa :)

Tjing!
 
Det finns många parametrar

Jag har ibland problem med att ”få frotté av undertråden” på min nya Husqvarna. Nyare Husqvarna har liggande undertråd (grön undertrådsspole) och är utan spolkapsel, så det går inte att justera trådspänningen på undertråden.

Jag har provat ett nytt tillbehör, en annan spolkorg

920033-096_p.jpg


men det hjälper inte.

Möjligen kan det hjälpa med att ändra (sänka ?) pressarfotstrycket.

Det bästa jag hittills kommit på är att ha en annan tunnare undertråd, eller att ta fram den 40 år gamla maskinen,. Den gamla maskinen funkar bättre när jag syr i tjocka eller belagda material. En teori jag har är att det bero på att matartänderna på den gamla maskinen är av stål, medan matartänderna på den nya maskinen nog är av någon lättmetallegering.

En annan teori är att toleranserna på den nya maskinen är så fina, att det skiter sig för att nålen blir varm och därmed får större diameter när man syr i tjocka material, genom gummi, och i belagda material.

Men det är hypoteser. Ibland var det bättre förr.

Per
 
Hejsan,

När jag har problem med att nålen går av för ofta beror det (för mig) nästan alltid på att nålen antingen är skev eller att matningen inte fungerar som den ska (p g a tjockt tyg). Jag får det att funka genom att köra i låg hastighet och hjälpa matningen med att dra försiktigt i tyget. Svårt att ange hur mycket drag, kan bara ge informationen "man ser när det funkar" vilket är hyfsat klent och oanvändbart. :)

Om nålen dragit i matarplattan några gånger kan den vara både skev och trubbig vid det här laget.

Det där med trådspänningen låter knepigt eftersom det funkade tidigare. Jag har fått det problemet när jag trätt maskinen med pressarfoten i nedfällt läge. Har f ö en Bernina, vet inte hur känsliga andra märken är för den saken.

MvH
Aina
 
Nu har jag efter ett par till nålar lyckats lokalisera problemen:)

Problem 1, att nålen tog i plattan, skedde bara när jag skulle backa. Problemet är att maskinens backspak måste hållas nertryckt. Eftersom jag bara har två händer gick det då inte att både hjälpa till med handen på ratten OCH hjälpa matningen.

Sydde jag bara framåt (och lyfte pressarfoten och började om för varje varv) så gick det bättre. (Sömmen skulle ju vara hållbar så jag ville sy 2-3 gånger raksöm och sen ett par sick-sack ovanpå det.)

Men fortfarande fick jag öglor på undersidan.

Problem 2 visade sig vara att trådspänningen inte fungerar. Provade jag att dra i tråden så kändes det ingen som helst skillnad i motstånd när jag vred på ratten. Troligen har det hamnat en massa trasslig tråd eller nåt i spännaren så den inte fungerar. Ska skriva isär den vid tillfälle. Jag löste problemet genom att leda tråden genom den grej som man lägger den runt när man spolar på undertråd. Det gjorde att det blev hyffsad trådspänning.

Och maskinen är en Janome som jag gissade på (en av de billigare modellerna dock, morsan har en "värre"). Helst vill jag ju ha morsans gamla Singer, men den ska farsan ha kvar att sy kapell och sånt med:-( Fast jag får väl låna den om jag ska sy större projekt.

Får försöka bygga en spärr till backspaken så man kan låsa den på back. (Hade det inte varit en rygga kunde man ju kanske vridit alltihop och sytt "framåt" åt båda hållen, men det gick ju inte nu).
 
Backen ?

Är det en mekanisk backnapp eller en elektronisk?

På Husqvarna med elektronisk backnapp ska man ”trippelklicka” på backnappen för att den ska låsa i backläget.

Per
 
Det klassiska misstaget som jag själv gjort många gånger och som ger just denna "ryamatta" av undertråden när man syr i extremt tjocka material, är att man helt enkelt har glömt fälla mer pressarfoten. Detta är lätt hänt om materialet man ska sy i är så tjockt att man knappt får in det under pressarfoten. Om man glömmer att fälla ner den så får man ingen som helst trådspänning på övertråden eftersom den fjädern avlastas när man höjer pressarfoten för att lättare kunna dra fram tråd.
/TJ
 
TJA; sa:
Det klassiska misstaget som jag själv gjort många gånger och som ger just denna "ryamatta" av undertråden när man syr i extremt tjocka material, är att man helt enkelt har glömt fälla mer pressarfoten. Detta är lätt hänt om materialet man ska sy i är så tjockt att man knappt får in det under pressarfoten. Om man glömmer att fälla ner den så får man ingen som helst trådspänning på övertråden eftersom den fjädern avlastas när man höjer pressarfoten för att lättare kunna dra fram tråd.
/TJ

Hmmmmm....jo detta har ju hänt några gånger..... å vad jag hatar det... Stort sprättjobb bara för att man slavat lite... Blev några sådana när jag sydde ett bälte för draghundskörning i som mest två lager väv, ett plattband och ett liggunderlag. Symaskinen som var av standardsort dog i princip kort efter detta... Drömmer om en Pfaff med övermatning...
 
ala; sa:
Hmmmmm....jo detta har ju hänt några gånger..... å vad jag hatar det... Stort sprättjobb bara för att man slavat lite... Blev några sådana när jag sydde ett bälte för draghundskörning i som mest två lager väv, ett plattband och ett liggunderlag. Symaskinen som var av standardsort dog i princip kort efter detta... Drömmer om en Pfaff med övermatning...

Visst är det skönt att höra att andra faktiskt gjort samma sak. Varje gång det händer är man övertygad om att ingen annan är lika klantig.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.