Börja sy egna kläder...svårt?

avslutad210712

Gäst
nermander; sa:
avslutad210712; sa:
Titta på resultatet och fundera på om du vill gå vidare. Jag avslutade min sömmerskekarriär efter att ha bytt dragkedja på ett par tierra-byxor för snyggt var det inte.

Det är faktiskt svårare att laga saker än att sy nytt i de flesta fall. När man syr nytt syr man sakerna i "rätt ordning" och kommer därmed åt ordentligt.

När man syr ett par byxor så syr man väl oftast ena halvan av blixtlåset samtidigt som man syr grensömmen. Ska man då byta det utan att sprätta hela grenen på byxorna så blir det svårare än om man syr byxorna från scratch.

Och det här med rätt trådspänning vet man ju inte om man har när man lagar nåt, för då har man ju inga provlappar att sy i.

Där ser man. Då finns det tom hopp för mig *L* för jag har alltid funderat på att testa att sy lite kläder själv. Fast å andra sidan kanske jag kan övertala min dotter att sy lite efter mina anvisningar för vi fick nämligen en symaskin tillsammans av mina föräldrar medans hon fortfarande bodde hemma. Kan dock säga att jag inte använt den riktigt lika mycket som hon har.
 
Re: Några råd

Brune; sa:
Personligen syr jag inte för att spara pengar, utan oftast för att det jag vill ha inte finns att köpa. Sedan är roligt om man lyckas göra något så bra så att det finns dom som tror att det man sytt är köpt fabriksfärdigt.

Så sant, jag tyckte inte jag kunde hitta någon bra jacka till min 5åriga grabb, så jag sydde den själv.
Mönster och allt hemknåpat. Men efterssom det är ett himla jobb med att få ärmarna rätt så tar mönsterdelen lång tid... till den milda grad att man blir less.
Men jackan blev mycket bra (=fin och funktionell). Sydd i en blandning av polyester och bomull.

Notera: Skulle jag debitera mig själv 100 kroner timman skulle jackan kosta över 4000 kronor. Den skulle jag i så fall inte köpa....

Notera2:Om man är nybörjare ska man inte ge sig på laminerat tyg (typ GoreTex). Bättre med ett enkelt tyg så man slipper bry sig om trådspänningar och "glidet" på symaskinen.

/Ola
 
Helt suveränt med pannlampa må jag säga.

Har svurit många gånger över belysningen vid sömnads arbeten, så har jag två pannlampor i klädkammaren liggandes.

Ang sy kläder själv.
Om det är första gången som du ger dig in på detta kan jag tips om kurser som en del sömnads butiker ger.

Där kan du få lära dig dels att rita mönster från grunden samt även sy ihop plagget med proffs hjälp bakom axeln.
 
Trådspänning?

Vad är "rätt" trådspänning? Jag har bara sytt om ett par jeans lite grand, samt lagat jackfickor (dvs sömmar som inte syns), och det har blivit rätt bra, men jag kanske hade tur och fick rätt spänning direkt?

Handboken till tjejens symaskin är helt värdelös, tyvärr, så om trådspänningsinställningen går till på ungefär samma sätt på olika maskiner vore jag tacksam att få höra hur. :)

MVH
 
Re: Trådspänning?

millimeter; sa:
Vad är "rätt" trådspänning? Jag har bara sytt om ett par jeans lite grand, samt lagat jackfickor (dvs sömmar som inte syns), och det har blivit rätt bra, men jag kanske hade tur och fick rätt spänning direkt?

Handboken till tjejens symaskin är helt värdelös, tyvärr, så om trådspänningsinställningen går till på ungefär samma sätt på olika maskiner vore jag tacksam att få höra hur. :)

MVH

”Rätt” trådspänning är det när övertråden och undertråden möts inne i tyget och att det inte blir några öglor av tråd, vare sig på översidan eller på undersidan av tyget.
Alltså övertråden ska inte synas på undersidan och undertråden ska inte synas på översidan.

Prova med att variera trådspänningen mellan min och max på något oömt tyg, som uttjänta lakan så förstår du nog hur det funkar.
Använder du tråd av olika färg är det lättare att se, vilken tråd som är övertråden och vilken som är undertråden och var trådarna möts.

Per Brune
 
Trådspänning-ar

Just så ja. Dvs. om bara övertrådens spänning behöver justeras. Undertrådens justeras oftast med en liten skruv någonstans på eller under nålplattan. För friluftssömnad måste man nog hitta den lilla skruven först som sist, de flesta maskiner är fabriksinställda för lakansväv, ungefär! Fö. är trådspänningen det svåraste Du har att bemästra. Bra mönster är ofta rätt enkla och tar Du god tid på dig blir resultatet bra. Lycka till!
 
Vart köper man tyg?

Var kan jag hitta bra tyg att sy av? Har hittat några sidor från USA men det är dyrt med frakten.
Finns det någon sida med mönster också?
 
Hmm, den här gamla tråden passar ju bra nu när jag hade lite problem hemma.

Vilken trådspänning är fel när man får värsta frottemattan på undersidan av sömmen? Vi snackar alltså om STORA öglor. Är det övertråden som ska spännas? (Jag har spänt den max nämligen....)

Det jag syr är tjockt, det är avbärarbältet på Jysks lilla ryggsäck som jag ska "korta" bandet på (köpte två såna ryggor till ungarna för 49 spänn styck nu på rean). Så jag syr alltså fast en rem på avbärarbältet, och syr genom rem och bältets vaddering (verkar vara typ liggunderlag).

Det konstiga är att den första ryggan fick jag till det bra på (när jag väl bytte till rätt nål), men nu har jag knäckt 4-5 nålar...

Eller är problemet att jag behöver ännu grövre nål? (Jag kör med tjockaste denim-nålen jag hittade.)
 
Samma tråd?

Hej!!!

Kolla först att du har amma tråd både i över och undertråd.
Givetvis har du det :)
Sen verkar det som om du behöver en riktigt stark nål. Denim brukar funka, men du får kanske dra den för hand långsamt så att materialet du syr genom hinner ge vika. Försök hitta ett bra "dragläge med pedalen" och hjälp till med ratten på sidan.
trådspänningen verkar vara på tok för hård på övertråden. Slacka den.
Kola dessutom att undertrådshållaren inte är för löst/hårt spänt.

Lycka till
ingela
Sista saken jag kan tänka mig är att tråden och materialet inte matchar, mwn sånt händer sällan.
 
Video?

Såna här handlagsgrejor är ofta lättare att lära sig på DVD än ur instruktionsbok. Finns det bra onlineinstruktionsfilmer eller DVD att få tag på för de som vill ha tips hur man syr t ex grovt tyg i flera lager?

Tycker själv att det är kul att pula med att förbättra ryggsäckar och kläder men jag är oftast för slö för att fixa allt från scratch.

Thure
 
Re: Samma tråd?

Kolla först att du har amma tråd både i över och undertråd.
Givetvis har du det :)
Ja, självklart har jag det, kör ju med grov tråd.
[quoute]
Sen verkar det som om du behöver en riktigt stark nål.
[/quote]
Nålen går alltså av på grund av att den inte går ner i hålet i bottenplattan utan tar i plattan (i full fart).
trådspänningen verkar vara på tok för hård på övertråden. Slacka den.

Jag har provat trådspänningen på övertråden i nästan alla lägen (provade först att minska men det hjälpte inte). Blir det "ludd" på undersidan om övertråden är för hårt spänd? Jag trodde det var tvärtom? OM övertråden är för hårt spänd borde den ju dra in undertråden mer i materialet?
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.