Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bör man ha footprint och meshinnertält till sitt Hilleberg Unna? Var med och rösta
- Trådstartare Firsov
- Start datum
vad då rösta? jag ser ingen poll.
Nåväl, det behöver inte kostar 4 000 kr för ett meshinnertält och footprint.
Jag använder ett sånt är istället och får ner vikten fler hundra gr. Man får modda det lite för att det ska passa i hörnen på Unna, och fixa en krok i toppen. Sen när det är gjort så funkar det kanon. Har även satt en tunn lina mellan kortsidorna på Unna som jag hänger huvudändan på innertältet i för att kunna lyfta upp det lite där.
Jag tycker det är skönare när det är luftigt och inte så klaustrofobiskt. Nu är totalvikten ca 1,8 kg. Ja, också får jag ju en större absid också där t.o.m min helinox zero får plats om jag sitter i mitten. Rätt skönt om det regnar en hel dag att kunna sitta på en stol i tältet.
www.aliexpress.com
Nåväl, det behöver inte kostar 4 000 kr för ett meshinnertält och footprint.
Jag använder ett sånt är istället och får ner vikten fler hundra gr. Man får modda det lite för att det ska passa i hörnen på Unna, och fixa en krok i toppen. Sen när det är gjort så funkar det kanon. Har även satt en tunn lina mellan kortsidorna på Unna som jag hänger huvudändan på innertältet i för att kunna lyfta upp det lite där.
Jag tycker det är skönare när det är luftigt och inte så klaustrofobiskt. Nu är totalvikten ca 1,8 kg. Ja, också får jag ju en större absid också där t.o.m min helinox zero får plats om jag sitter i mitten. Rätt skönt om det regnar en hel dag att kunna sitta på en stol i tältet.

LANSHAN 1 T door/J door 3 Season 230*100/80*125cm No-See-Um Net Fit MLD Solomid XL Summer Inner Tent - AliExpress 18
Smarter Shopping, Better Living! Aliexpress.com
Senast ändrad:
Jag väntar med att köpa footprint till mitt 2-mannatält tills det behövs för att det blivit hål i tältgolvet. Vilket det kanske aldrig blir. Då behöver jag bära den extra vikten enbart en (kortare?) del av tältets livstid.
Å andra sidan är footprinten i sonens 3-manna HB Keron GT väldigt uppskattat i den stora absiden.
Å andra sidan är footprinten i sonens 3-manna HB Keron GT väldigt uppskattat i den stora absiden.
Jag har footprint till mitt Unna, men inget meshinnertält.
Jag har kört med meshinnertält i mitt Unna ett antal år nu. I början mest under sommaren men numera även vår o höst. Trivs med luftigheten och blåser det mycket går ju Unnat att spänna ner mot marken rätt bra runtom. Har även graderat upp med 10 mm tältstänger (Staikas passar) för lite mer stadga.
Dock inget footprint. Eftersom golvytan varierar rätt mycket beroende på hur du spänner ut långsidorna ser jag ingen riktig nytta med det. När jag tältar på klippor el annat vasst underlag så har jag i stället en liten billig Clas O-pressening, för att skydda tältgolvet.
Paddlar och tältar mest så vikten är inte största prio här. Styrkan, lätthanterligheten och och mysfaktorn väger tyngre..
Dock inget footprint. Eftersom golvytan varierar rätt mycket beroende på hur du spänner ut långsidorna ser jag ingen riktig nytta med det. När jag tältar på klippor el annat vasst underlag så har jag i stället en liten billig Clas O-pressening, för att skydda tältgolvet.
Paddlar och tältar mest så vikten är inte största prio här. Styrkan, lätthanterligheten och och mysfaktorn väger tyngre..
Visst väger ett nätinnertält mindre men främsta funktionen är för att öka ventilationen under sommarhalvåret så att tältet blir skönare att bo i.
Innertältet som sitter i när det säljs är gjort för att stänga in värme under vintern.
Ligger temperaturen på 18°C eller mer som lägst nattetid så gör ett nätinnertält stor skillnad för komforten.
När jag köpte mitt Saivo 3 så var en tung faktor möjligheten att kunna ventilera det bra varma sommarnätter. Med ihoprullade absider så blir det en vindtunnel och ventilduken på taket går dessutom att hänga åt sidan vilket ytterligare förbättrar ventilationen.
I Unna som har en dörr, takventil och möjligheterna att spänna ut duken för luftgenomsläpplighet sommartid så borde ett nätinnertält göra stor skillnad varma sommarnätter.
Innertältet som sitter i när det säljs är gjort för att stänga in värme under vintern.
Ligger temperaturen på 18°C eller mer som lägst nattetid så gör ett nätinnertält stor skillnad för komforten.
När jag köpte mitt Saivo 3 så var en tung faktor möjligheten att kunna ventilera det bra varma sommarnätter. Med ihoprullade absider så blir det en vindtunnel och ventilduken på taket går dessutom att hänga åt sidan vilket ytterligare förbättrar ventilationen.
I Unna som har en dörr, takventil och möjligheterna att spänna ut duken för luftgenomsläpplighet sommartid så borde ett nätinnertält göra stor skillnad varma sommarnätter.
Aktuellt
ANNONS
Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig
Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.
Tältar sällan på klippor när jag paddlar. Vill skydda tältbotten och försöker också hitta en plats med morgonskugga i första hand.
Lite OT-tankar följer.
Footprint kan ha flera funktioner. En är att kunna utnyttja yttertältet utan innertält om man lunchar i busväder eller behöver övernatta fler än som ryms i innertältet.
Går det att slå upp Unna utan yttertält? Meshinnertält utan yttertält kan vara en höjdare i riktig värme konstaterade vi i Zimbabwe, men i Sverige på sommaren gillar jag skuggan från yttertältet.
Thure
Lite OT-tankar följer.
Footprint kan ha flera funktioner. En är att kunna utnyttja yttertältet utan innertält om man lunchar i busväder eller behöver övernatta fler än som ryms i innertältet.
Går det att slå upp Unna utan yttertält? Meshinnertält utan yttertält kan vara en höjdare i riktig värme konstaterade vi i Zimbabwe, men i Sverige på sommaren gillar jag skuggan från yttertältet.
Thure
Aj då, ska man behöva uppgradera stängerna nu också... :-( Blir det sladdrigt i blåst och utan staglinor menar du, när man tältar på en klippa?Jag har kört med meshinnertält i mitt Unna ett antal år nu. I början mest under sommaren men numera även vår o höst. Trivs med luftigheten och blåser det mycket går ju Unnat att spänna ner mot marken rätt bra runtom. Har även graderat upp med 10 mm tältstänger (Staikas passar) för lite mer stadga.
Paddlar och tältar mest så vikten är inte största prio här. Styrkan, lätthanterligheten och och mysfaktorn väger tyngre..![]()
Nu är jag helt ny på Unna - köpte det nyss - men såvitt jag förstår kan man ha yttertält utan innertält men inte tvärtom.Tältar sällan på klippor när jag paddlar. Vill skydda tältbotten och försöker också hitta en plats med morgonskugga i första hand.
Lite OT-tankar följer.
Thure
Det går att sätta upp innertältet separat om du köper stånghållare till det. Stånghållare följer med vid köp av nätinnertält.Nu är jag helt ny på Unna - köpte det nyss - men såvitt jag förstår kan man ha yttertält utan innertält men inte tvärtom.
Nej du behöver egentligen inte uppgradera tältstängerna, original räcker bra. Har för mig att de "råkade" följa med vid köpet av andra grejer. Hade väl mer pengar i plånboken då.. 
Men kan rekommendera lite extra lina och tältpinnar. Eftersom Unnat bara har en fästpunkt i marken vid linorna, kan det vara bra att komplettera med en extra i annan riktning om det blåser mycket. Bågarna kan annars svikta en del.
Men kan rekommendera lite extra lina och tältpinnar. Eftersom Unnat bara har en fästpunkt i marken vid linorna, kan det vara bra att komplettera med en extra i annan riktning om det blåser mycket. Bågarna kan annars svikta en del.
Eftersom jag kommer att använda det för paddling, kommer jag knappast att använda det vid hårdare vind än säg 8 m/s, men jag hade hoppats att det skulle klara det helt utan staglinor.Nej du behöver egentligen inte uppgradera tältstängerna, original räcker bra. Har för mig att de "råkade" följa med vid köpet av andra grejer. Hade väl mer pengar i plånboken då..
Liknande trådar
Dela:
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg