Bör man ha footprint och meshinnertält till sitt Hilleberg Unna? Var med och rösta

Frågan är som i trådrubriken med tillägg att vi talar om tresäsongers paddling med tältning på mark och klipphällar. Innertält och footprint kostar 4 000 pillepix så ett köp kräver ett visst övervägande.

vad då rösta? jag ser ingen poll.

Nåväl, det behöver inte kostar 4 000 kr för ett meshinnertält och footprint.
Jag använder ett sånt är istället och får ner vikten fler hundra gr. Man får modda det lite för att det ska passa i hörnen på Unna, och fixa en krok i toppen. Sen när det är gjort så funkar det kanon. Har även satt en tunn lina mellan kortsidorna på Unna som jag hänger huvudändan på innertältet i för att kunna lyfta upp det lite där.

Jag tycker det är skönare när det är luftigt och inte så klaustrofobiskt. Nu är totalvikten ca 1,8 kg. Ja, också får jag ju en större absid också där t.o.m min helinox zero får plats om jag sitter i mitten. Rätt skönt om det regnar en hel dag att kunna sitta på en stol i tältet.

IMG_20250628_215924188.jpg

Senast ändrad:

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Jag väntar med att köpa footprint till mitt 2-mannatält tills det behövs för att det blivit hål i tältgolvet. Vilket det kanske aldrig blir. Då behöver jag bära den extra vikten enbart en (kortare?) del av tältets livstid.
Å andra sidan är footprinten i sonens 3-manna HB Keron GT väldigt uppskattat i den stora absiden.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips