Bockstyre i stan?

Ok, take it in private :) Det här är MIN tråd! ;)

nja, tråden, i sin helhet, har vi allt skapat till sammans och eftersom jag är här i minst lika stort syfte att tillfredställa mitt behov av att uttrycka mig och att vara obstinat samt att vi glidit in på ett ämne som helt klart har en koppling till ursprungsfågan som du däremot äger, ser jag inget hinder att vi fortsätter diskussionen om behov av vinterdäck :)


ta det lungt; thure kommer säker vaska fram både info och kommentarer runt ditt styre



kan ju alla som cyklar på cykelbanor där det är mycket krossten drabbas av. Du cyklar antagligen bara vid bra väglag?

Thure


nej då, jag tillhör dom som halkar runt även när det ligger 10-20cm snö på vägen. du har säkert en poäng med punkteringsskyddet. nu kanske jag bara haft tur men mina lite rejälare 1 1/4 däck från MAN har inte gett mig några problem hittills.

förra årets biltema däck var sopslut efter 6mån och där kom punkteringen som ett brev på posten när sandningen /grusningen började.
 
En viktig faktor i Sthlm är att man måste cykla snabbare än alla andra cyklister, och helst även bilar i innerstaden. Då är en knallstyv ram, smala hårda däck samt bockstyre ett måste :)

Nej allvarligt, racer är kul, och bockstyre inget problem. Har du tänkt cykla endast sommarhalvåret?
 
Ok, take it in private :) Det här är MIN tråd! ;)

Någon som provat de där styret?

Inte just det men det ser ut som ett mtbstyre med barends.

Bromsningen är smidigare än på en racer med bockstyre. Du har också möjlighet att ha hydrauliska skivbromsar vilket visserligen är dyrt men också state of the art IMHO. (Skivbromsar kräver särskilda ramfästen och andra nav.)

Om det här styret passar dig beror på hela ramgeometrin på den aktuella cykeln.

Provcykla flera varianter innan köp.

Thure
 
Jag har nog bestämt mig för att det inte blir en racer iaf!

Däremot håller jag dörren öppen för Nishiki Cross Road som egentligen är en hybrid mellan en hybrid och en cyclocross. Utöver det ska jag prova en Giant FCR 1 och skickat förfrågan om att prova en Bianchi Camaleonte V5 . Dom har båda för och nackdelar. Gianten har inte skivbromsar eller V-bromsar, men är lite billigare. Bianchin är lite dyrare, men har v-bromsar (skivbromsar är väl det optimala), men däremot har den spd inbyggt i pedalerna!

Några tankar? Någon modell eller märke ni tycker jag ska titta på?

Känns som Cresent är borta ut kalkylen och jag helt enkelt får lägga pengarna som krävs för en cykel...
 
Imorgon så lägger jag handpenning!
Jag var hos ECI söder om Stockholm idag och pratade med dom. Det blir att dom bygger en cykel åt mig på deras noname-kolfiberram. Blir rakt styre med 105-grupper och känns inte som det är kompromissat någonstans allt för mycket. Från deras paket med 105/Ult för 13000 så har dom bytt ner växlarna till 105 och bytt till rakt styre. Sammanlagt går paketet loss för 10000 för mig. Känns som en bra deal.

Fick ett väldigt bra bemötande (vilket jag genomgående har fått på alla butiker), men det kändes som att de här var cykeln jag ville ha. Kan bestämma utväxling och smådetaljer som annars är knepiga.

Stort tack till thureb och flanell!

Frågorna lär fortsätta däremot :)


Bilder på ramen:

kolfiberram.jpg

paket.jpg
 
Jag var och beställde idag, men visade sig att jag hade för långa ben (är 192 typ) för att ramen skulle passa bra (dom har 56cm ram som största). Han rekommenderade istället en Carrera-ram som var stor i mitt tycke, men han kan ju sina grejer, det kan jag verkligen inte sticka under stolen med. Klart jag ska ha rätt ram för min kropp, men då blev det ytterligare 3000kr, alternativet var 16vxl tiagra, vilket det också blev. Tillbaka på 10tkr alltså. Jag har fortfarande möjlighet att ändra mig... Vad tycker ni? Är det värt 3000kr att uppgradera till 105 växlar (20vxl)? Det som skiljer är kassetten, växlarna, växelreglagen och kedjan...
 
Det viktigaste när det gäller ramstorleken är avståndet mellan sadeln och styret. Det brukar kallas "effektivt topprörsmått" eller "effective top tube lenght", dvs. hur långt det är mellan centrum av gaffelröret och centrum av sadelröret mätt helt vågrät.

Det är det enda mått som inte går att påverka i efterhand. En sadel kan alltid höjas om benen är för långa (snarare sadeln som är för låg). Räcker inte sadelstolpen till finns det längre att byta till.

Beträffande om prylarna är värda mer pengar eller ej, nja. Köp billigt och uppgradera det som eventuellt går sönder. Det lönar sig i längden (men är inte lika roligt).
 
Det viktigaste när det gäller ramstorleken är avståndet mellan sadeln och styret.

Det där är väldigt sant. Det handlar om centimeter, och det är otroligt vad obekvämt det blir att sitta lite för upprätt (dvs man måste ha lite fär liten vinkel på armbågen) eller att sträcka sig lite för långt fram.
 
Prislappen har svällt till 14000tkr nu... Ringde och ändrade till 105 ändå, känns som det är lika bra att det blir rätt från början, jag har cyklat med nära hopp på kassetten och vill ha det så kom jag fram till. Och så pedaler o cykeldator för en tusing.

Det gör ont i stjärten!

Med det sagt så tror jag ändå att det svåra beslutet är det rätta i det här fallet. Har varit med om att uppgradera bromsar o växlar tidigare (till XT) och det är ju inte direkt gratis när man måste byta ut massa delar.

Leverans på tisdag!


Tillägg: Ledig från skolan v.15-16 och då ska jag jävlar mig cykla!
Tillägg 2: Hittade mitt gamla Abus Granit lås på vinden! 800 spänn sparat!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pendlaren Pendla från landet till stan - cyclocross? Landsvägscykling 28

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.