Bo i skogen?

Hej.

Hoppas att detta är rätt ställa att posta frågan.

Jag såg på programet "Outsider" som jag tror går på 3an någon gång i veckan (Dock var detta länge sen). Där var det en kille som hade flyttat ut i skogen, han bodde i ett tält där han hade en liten vedspis, verkstyg och sånt som man behöver, han hade tydligen tröttnat på all stress eller vad det nu var så han flyttade ut i skogen :p.
Han levde inte helt utan hjälp av moderna saker, han hade tex ett bilbatteri som gav ström till några lampor. han gick någon gång i veckan till en butik och köpte lite mat och annat bra att ha.

Efter jag såg det så har jag tänkt en hel del på hur det skulle vara att bo i skogen en sommar.
Är det någon som har testat detta?

Är det okej rent lagligt att göra så? Sätta upp en tält vid en sjö och bo där?
Om jag nu skulle göra detta så skulle jag ha ett tält med spis, kanske ett 20tält från armen. och så hade jag ju haft fiskespö, yxa, tändare, kastruller och liknande,

Jag kommer nog ha rätt mycket tid över till sommaren (vill inte göra det på vintern) Tror ni att detta skulle funka? kanke vara ute i 4-5 veckor... Den erfarenhet jag har av liknande är lumpen som jag gjorde för 3 år sedan...
 
Tillstånd

Detta ryms inte under allemansrätten. Men om du äger egen mark eller har den aktuella markägarens tillstånd (informera markägaren om dina planer först) så ska det inte möta några hinder.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
För ett par ett år sedan var det någon som bodde i tält i flera år på Järvafältet. Eftersom tältet var bra underhållet, och byttes någon gång, så var det uppenbart att någon bodde där - hela året om!
 
Jag tror det skulle vara en intressant upplevelse. Kanske inte kul hela tiden (mygg, regn, tristess - hela tiden på samma plats) men intressant. Du kanske kan lägga in rapporter med jämna mellanrum?

Har man någon som äger mark så kan det funka. Känner du någon bonde?

Själv så skulle jag nog mer vilja vara luffare. Ny plats varje dag. "Se på luffarn som går där på vägen, se på luffarn Guds lille fyr. Så snart som det blir vår, går han ut och går, för att söka sig äventyr..." Ibland var det nog bättre för. Suck...
 
Göran Kropp bodde i tält i ett grustag utanför Eksjö under en ganska lång period har jag för mig. Dock var det nog mer av ekonomiska skäl än dito överlevnad. (Kropp, 8000+) Om det var lagligt eller ej förtäljer inte historien
 
Jag tror det skulle vara en intressant upplevelse. Kanske inte kul hela tiden (mygg, regn, tristess - hela tiden på samma plats) men intressant. Du kanske kan lägga in rapporter med jämna mellanrum?

Har man någon som äger mark så kan det funka. Känner du någon bonde?

Själv så skulle jag nog mer vilja vara luffare. Ny plats varje dag. "Se på luffarn som går där på vägen, se på luffarn Guds lille fyr. Så snart som det blir vår, går han ut och går, för att söka sig äventyr..." Ibland var det nog bättre för. Suck...

"han går så långt som vägarna räcker..." Håller med dig Karro, det känns så grundläggande och rätt på något vis. När jag vill plåga mig riktigt läser jag Kerouac "På drift" också, har samma effekt som Luffarvisan på mig i a f.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Det är nog inte omöjligt, men varför inte satsa på en kåta med kamin. Sen skulle jag nog röra på mig lite med tanke på vedtillgång och omväxling. Risken att drabbas av tristess och ensamhet är nog ganska stor, du kasnke skulle ha en hund som sällskap.
 
Waden!

Läs H.D. Thoreau's 'Walden' ('Life at walden pond' på engelska) - där har du orginalet, och en rejäl portition samhällsfilosofi på köpet! :)

Per
 
Jo, Skogsliv vid Walden var en intressant bok, även om en del av "samhällskritiken" kanske mest var romantiserande på gränsen till reaktionär.

Men, ack så jag har romantiserat om detta. Hyra ut lägenheten några månader och bo i tältet. Jag skulle inte behöva stanna på ett ställe, utan kunde flytta runt som jag ville. Duscha på plugget etc. Men, en del saker skulle jag sakna. Thoreau läste t ex tidningspapperet som hans mat var inslagen i, men nog skulle jag sakna att läsa. Jag skulle få lämna klarinett och gitarr hemma för att de inte skulle frysa sönder.

Men drömma kan man alltid. och läsa thoreau.
 
Flytta på dig då och då så fungerar det med allemansrätten. Det finns många sjöar i skogen:)
Kamin behövs inte på sommaren, för övrigt håller jag med om kåtan. En tältkåta med eller utan eldspis.

Raskesven
 
Men, ack så jag har romantiserat om detta. Hyra ut lägenheten några månader och bo i tältet. Jag skulle inte behöva stanna på ett ställe, utan kunde flytta runt som jag ville.....

Ja... detta har man ju fantiserat om sen .... mulle eller nåt... men jag får alltid för mig att det nog är svårare än det låter... däremot så skulle jag kunna tänka mig en sommarsäsong på och i kring kungseden... juni till sept... men som tidigare nämnts så gäller det att få tiden att gå, med mycket att läsa och göra... och med 15 dagarna solo i somras så fick man ju en känsla av ensamheten kan innebära och det är tveksamt om jag skulle klara 3- 4 månader mentalt...

All cred om du genomför det! Vore kul med kontinuerlig uppföljning här på Utsidan eller på nån blogg... då kanske vi andra drömmare vågar ut sen...

//T
 
Med en kåta, fiskegrejer, kniv, kikare, kamera, flora & fauna, kartor, finns inga sysselsättningsproblem. Drabbas du av akut social törst, bjud någon vän på middag i kåtan.

Raskesven
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.