”Bly i ammunition är ett ickeproblem”

Rent Catch & Release är väldigt svårförsvarat ur ett djuretiskt perspektiv, hur tror du reaktionerna skulle se ut om man behandlade tex Älg eller Rådjur på det viset ?
Reaktionerna skulle nog knappast bli åt "respekt för livet" hållet.

Sen ut ett populationsbevarande syfte kan det vara en bra sak, man sätter tillbaka fisk som är för små att ta tillvara på till föda eller stora avelsfiskar som gör mer nytta att föra sina gener vidare än dom gör i stekpannan.
Men huvudsyftet måste vara att fisket sker som födosök om det ska vara försvarbart.
Ok, så om du får välja på att få stryk och sen gå hem eller att få stryk och bli dödad, vad väljer du? Om du väljer det första alternativet, varför tror du fisken eller älgen skulle välja annorlunda?
(Om du väljer det andra så tillhör du nog en rätt udda kategori...)
 
UteMats@

För min del får du C&R fiska om du vill, men du kommer att få det rätt svettigt när djurrättsaktivisterna sätter klorna i din hobby som hitentills gått lite under radarn om du inte slipar dina argument lite.
För det är inte en fråga om dom kommer att göra det, utan när och hur mycket.

Och med tanke på den möda som vissa lägger ner på det här forumet i sin iver att försöka måla jakten i svart så ska du kanske inte räkna med allt för mycket draghjälp från bröderna i Älgtornen som inte sällan även har ett genuint fiskeintresse. ;)

"What comes around goes around"
 
Senast ändrad:
"Går hem till djuret" var ju satt inom citattecken av en anledning. Du skjuter väl djuren i deras habitat, eller hur? Hur lång tid det tar har väl inte med var djuret dödas att göra? Du snurrar lätt till det och hittar på egna tolkningar av det jag skriver.

Nu har du ju svarat själv på din fråga, men jag förtydligar. En älg som väger 400 kilo ger i snitt en slaktvikt på kanske 225 kilo. Den delen äter du, resten (175 kilo) äter du inte. Alltså äter du upp en del. Hade nån dödat en älg för några hundra år sedan så hade man tagit reda på allt, inklusive hud, ben, inälvor, blod.


Nej tack, jag kan redan en hel del. Jag har både slaktat mindre djur själv och assisterat vid slakt av större djur.
Här har du några foton så får du bedöma hur vi hanterar kött o där vi skär rent från ev skottskador.
IMG_20201020_164913383.jpg

Slaktavfall. En back på köttfärsgruppens sida samt en på stekgruppens sida och vi har 2 backar till om det skulle behövas.
Renskärning av köttfärskött.jpg

Renskärning av köttfärskött. Backen på bänken lägger vi renskuret kött som ska malas.
IMG_20201020_181216284.jpg

Malning och paketering av köttfärs.
IMG_20201020_164948092.jpg

Stekgruppens arbetsbänk. Slaktavfall i backen på golvet.
 
Faktum är att de flesta val du själv gör och beslut du fattar i själva verket inte är så medvetna, utan fattas av processer i hjärnan som du inte ens vet pågår. Den fria viljan är inte så fri som vi själva vill tro. Mycket spännande forskning inom psykologi och neurofysiologi visar att vi ofta tar beslut innan vi ens är medvetna om att vi tagit det. På så sätt liknar våra val fiskens val när en fluga närmar sig.
Vi har nog olika tolkning av vad ett "val" är. För mig är det en medveten handling där jag väljer mellan två eller flera alternativ och för dig verkar det vara en handling som kan styras av "processer i hjärnan" som det medvetna jaget inte har någon kontroll över. Jag antar att din tolkning av vad "ett val" är inte delas av särskilt många.
 
Vi har nog olika tolkning av vad ett "val" är. För mig är det en medveten handling där jag väljer mellan två eller flera alternativ och för dig verkar det vara en handling som kan styras av "processer i hjärnan" som det medvetna jaget inte har någon kontroll över. Jag antar att din tolkning av vad "ett val" är inte delas av särskilt många.
Om en öring inte väljer att ta flugan, vad gör han då menar du? Den äter ju inte allt den ser och en erfaren öring är bättre på att urskilja vad som är ätbart än en oerfaren. En erfaren öring är också mer försiktig och lättskrämd. Kan du förklara hur det fungerar om det inte är så att öringar också lär sig av erfarenheter och gör val baserade på dessa erfarenheter?
Som sagt pågår mycket spännande forskning inom området. Det du kallar dina medvetna val visar sig ofta vara undermedvetna impulser som väljer åt dig och sedan talar om för ditt medvetna jag vad du valde. Inte så olikt det vi kallar instinkt hos djuren. Jag är ganska övertygad om att din tolkning av ordet val (i detta sammanhang) tillhör old school och ett omodernt sätt att försöka skilja däggdjuret människan från de andra djuren.
 
UteMats@

För min del får du C&R fiska om du vill, men du kommer att få det rätt svettigt när djurrättsaktivisterna sätter klorna i din hobby som hitentills gått lite under radarn om du inte slipar dina argument lite.
För det är inte en fråga om dom kommer att göra det, utan när och hur mycket.
Du glömde att svara vad du väljer och varför ett djur skulle välja annorlunda. Det verkar vara väldigt snurrigt på jägarsidan av forumet. Väldigt svårt att hålla en röd tråd i diskussionen. Är det åldern, blyet eller för mycket kött i kosten som stökar till det? :)
 
Kan du förklara hur det fungerar om det inte är så att öringar också lär sig av erfarenheter och gör val baserade på dessa
Min egen erfarenhet av öringar är relativt begränsad men det finns ju öringar som blivit upptagna ett flertal gånger och satts tillbaka i vattnet igen. Menar du att dom "väljer" att roa sig på detta sätt?
Jag har varit med när en gäddor huggit efter både åror och band på en baddräkt. Det anser jag är en reaktion på att dom jagar och reflexmässigt hugger efter allt som kan tänkas vara mat. Eller roar dom sig också?
 
Du glömde att svara vad du väljer och varför ett djur skulle välja annorlunda.

Min fulla och fasta övertygelse är att Öringarna du håller på och leker med skulle vilja bli lämnade i fred om dom fick välja.

Varför fiska och orsaka dom skada om man inte avser äta upp dom ?
Det är som sagt väldigt svårfförsvarat djuretiskt.

Om du inte äter fisk- kött kan du väl sätta dig i trädgårdslandet och gräva upp och stoppa tillbaka morötter i stället. :)
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Läraren Ammunition för ripjakt? Jakt 3
tjädern Ett år i villmarka! Jakt 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...