Blött mellan Nikka & Abisko?

Har precis vandrat sträckan. Bitvis mycket klafsigt och blött och en jokk fick vi vada. Jag gick i mesh-skor och var blöt fyra dagar i sträck (det regnade en hel del också så vissa stigar var bäckar). Men det är ju klart att man klarar av att gå med blöta fötter bara skorna sitter bra. Yllestrumpor rekommenderas, annars blir det nog lite väl kallt.

Hej Erik och tack för ditt svar,

Låter som om jag får ta en lugn tur med kängorna... hoppas vädret blir bra så man kan njuta av omgivningarna medan man vilar hälsenan...

Bestämmer mig på kvällen innan eller på morgonen vilka skor det blir.


Tack igen för ditt och era andras svar...


// Tobbe
 
Vi kom hem imorse efter att ha vandrat Abisko-Nikka, jag skulle inte rekommendera att gå i någon form av lågskor. Det var /är som vissa redan påpekat rejält blött på sina ställen. Lycka till!!
 
Jag förstår att allt är relativt men anledningen till att jag frågar är att jag funderar på att vandra med mina Salomon Ultra Pro GTX istället för mina Lundhags Syncro.
// Tobbe

Låga skor med Gore-Tex är inte särskilt lyckade i fjällmiljö eftersom vatten som kommer in har svårt att ta sig ut. Vill du använda låga skor bör du välja en modell utan membran och förlika dig med tanken att gå med blöta fötter (vilka med fördel kompletteras med yllestrumpor).
 
Gick Classic i meshskor nyligen. Den enda sträcka som jag uppfattade som blöt var sträckan strax efter Alesjaure mot Kieron. Men den är väl alltid blöt?
 
Grattis - då har det torkat upp. Jag lyckades inte ens hålla mig torrskodd mellan Keb och Nikka för två veckor sen.
 
Hallå,

Kom hem igår från Fjällräven Classic som jag gick med mina fyra syskon och min svåger.
Vi gick sträckan utan några större problem (lite ömma fötter för någon och mindre smärtor i knän för någon) på 59 timmar och 29 minuter.

Det fick bli så att både kängorna och vandringsskorna fick följa med på turen och foppatofflorna fick åka container till Abisko. Jag tänkte att det blir lättare att vandra i vandringskorna än i foppatofflorna om jag får problem med hälsenan när jag vandrar med kängorna. Nu fick jag inga större problem med hälsenan (endast mindre smärtor som lätt kunde hanteras) och jag provade även att vandra med vandringsskorna vissa sträckor.

Med facit i hand så hade jag lätt kunna gått med vandringsskorna hela vägen, men hade på vissa ställen fått tagit lite omvägar för att klara mig helt torrskodd.

Jag tackar er alla för era svar...

// Tobbe
 
Gick också Fjällräven Classic nyligen i lågskor (Salomon XA Pro 3D Ultra Gtx) utan problem. Visst fick jag ta smärre omvägar vid vissa ställen, men jag upplevde det inte som "rekordblött". Då var det värre förra året vid samma tid. Värst var det nog strax efter Alesjaure mot Kieron (blött och lerigt), men som andra här påpekat så brukar det väl alltid vara det just där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DanielK Blött i Jämtlands-, Sarek-, Lapplandsfjällen v.28? Fjällvandring 3
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
bernekorn Saltfjellet nästa vecka, för blött? Fjällvandring 2
Dinas HUR blött/snö är det vid Gåsen? Fjällvandring 3
Qui Hur blött är det i Jämtlandsfjällen i år? Fjällvandring 3
hemmet Hur blött Kilpisjärvi - Treriksröset i början av Juni? Fjällvandring 2
jimbob Snö? Blött? Fjällvandring 4
Claes H Här var det blött! Fjällvandring 10
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
S.Hellman Genväg mellan Storulvån och Gåsen Fjällvandring 11
oskarlin Skillnaden mellan länsstyrelserna i Jämtland och Västerbotten när det kommer till fjällstugor Fjällvandring 4
Sillamackan Tältplats mellan Storulvån och Blåhammaren Fjällvandring 7
Jeremiah Johnson Mellan Bulkas och Tjåggnåristjåhkkå Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Alaimo Favorit bergstoppar mellan Nikkaluokta och Alesjaure Fjällvandring 3
labbman Enklaste vägen mellan Saltoluokta och Aktse via Rapadalen Fjällvandring 2
PZON_390 TAXI mellan Funäsdalen och Ramundberget Fjällvandring 5
Coachmike Mysig tältplats mellan Sthlm och Åre Fjällvandring 0
Tobias.H Nyligen hemkomna vandrare mellan Kvikkjokk och Hemavan - hur trafikerat var det? Fjällvandring 3
Davha Buss mellan Hemavan och Ammarnäs Fjällvandring 4
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
hedtjarn Genväg mellan Hoiganvággi och Kårsavagge Fjällvandring 12
skogsfia Leden mellan Orusjohka och Kaisepakte Fjällvandring 7
t_andersen Vad mellan Tarraluoppal och Njoatsosvagge? Fjällvandring 5
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
Norris Hur går Nordkalottleden mellan Hukejaure och Gautelis? Fjällvandring 6
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
Boxern Vandra fågelvägen mellan Unna Allakas och Tjäktja ? Fjällvandring 6
Ickx Gå mellan Suorva och Saltoluokta - vada? Fjällvandring 7
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Ralphandersson 3-4 dagars vandring med barn, mellan boenden, Jämtland/Norge/Dalarna Fjällvandring 4
Jojosurf Snö läget mellan Nikk - Tarfala? Fjällvandring 2
birru Vadbar jåkk mellan Teusajaure och Satihaure? Fjällvandring 3
Drybags Tips på vandring mellan Stockholm och Nordkapp Fjällvandring 0
Tanglan Ravin mellan Singibakti och Vierranvarri Fjällvandring 3
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
John_T Går det att vandra mellan Predikstolen och Helagsfjället? Fjällvandring 3
Bikehikehanna Samåkning eller hur man tar sig mellan Duved och Storulvån? Fjällvandring 6
Mattias33 "Högplatå" mellan Vistas och Leavasvaggi? Fjällvandring 15
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7
disgruntled Hur ser det ut mellan Abisko - Nikkaluokta nu? Fjällvandring 0
såg Gå mellan Låkkajåkka- Abisko via Kåsevagge Fjällvandring 3
kristinlarsson Snedda mellan Låkta/Kårsavagge och Unna Allakas Fjällvandring 1
pixbopelle Svårt vad mellan Rádujárvi och Miesákjávri nära Alesjaurestugorna? Fjällvandring 7
Slagathoria F d anläggarvägen mellan Katterat och Hunddalen Fjällvandring 8
Evajar Hur är vaden mellan Staloluokta och Saltoluokta? Fjällvandring 8
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
gunnargren Tältplatser mellan Ammarnäs - Hemavan Fjällvandring 9
Härjedalingen Finaste vägen mellan Staloluokta och Kvikkjokk? Fjällvandring 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...