Blodvärden och diet.

I samband med min rådande hypertoni ("essentiell", dvs. läkare och sköterskor vet inte varför) har mängder av prover tagits, med nästan genomgående godkända resultat. T ex helt acceptabelt (tillräckligt högt) HDL. Men tre värden sticker ut. Ett kan jag inte tolka, de båda andra gäller järn och hemoglobin. Dessa värden har varit i nedre änden av referensintervallet, eller strax under. i många år. Det har rimligen samband med kosten, men jag begriper inte hur. Jag har frågat om den saken på detta forum tidigare och påpekade därvid att jag äter väldigt lite "rött kött"-- jag säger ofta att jag utesluter kött av uppfödda djur. Jag fick då flera tips om att äta just sådant kött!!.

Vad jag äter är t ex fet fisk (filé av makrill, lax och pinklax, 2-3 ggr i veckan), linser (gröna och gula -- röda blir bara mos), bönor (djupfrysta kidney, torkade mungbönor (blötlagda kvällen innan), renskav (om jag hittar, kronhjort (fusk, jag vet) annars) quorn, falafel, massor med grönsaker, gärna färggranna som paprika och morot men även ex.vis endiver och broccoli, ngn gång (väl sällan) spenat. Vad kan det vara som fattas, och kan det finnas andra orsaker till ex.vis järnbrist än kosten?
 
Om du stoppar i dig järn men det inte syns i proverna, är problemet att din kropp inte tar upp allt järn du stoppar i dig? Vad det kan bero på vet jag inte.

Minns en gammal reklamfilm för messmör som sas vara järnrikt, liksom persilja. kaninen i filmen valde persiljan :)
Finns det inte olika järn att sätta i sig?
Jo, en googling bort fann jag 2- resp 3värt järn. Saknar järnjonen två eller 3 elektroner...

Här nämns brist på vitamin B12 i samband:
Brist på järn - 1177

/Patrik, medicinsk amatör
 
Minns en gammal reklamfilm för messmör som sas vara järnrikt, liksom persilja. kaninen i filmen valde persiljan :)
Finns det inte olika järn att sätta i sig?
Hm, persiljespåret?
"Färsk persilja innehåller 3,6 mg järn per 100 g. RDI för järn är 14 mg per dag. För att täcka 15 % av RDI för järn genom färsk persilja krävs en konsumtion av cirka 60 g persilja (det vill säga fem deciliter, enligt Livsmedelsverkets vikttabell). Denna mängd är orimlig att äta i en portion."
Källa: https://www.halsopastaenden.se/ansvarsfullanvandning/rimliga-mangder/
 
Ja, det finns massor med andra orsaker än kosten.

Järnbrist kan vara enkelt, om det bara är brist på rött kött och blodprodukter i intaget av föda (och då finns ju järntabletter, eller dietister), men det det finns massor med andra spår. Har man skaffat sig en brist är det nog svårt att överkompensera så man fyller på järn med vegetarisk kost enbart.

Utredning av anemi (blodbrist/järnbrist) kan använda sig av en mängd olika prover, blodvärdet såväl som kroppens järndepåer samt omsättningen av blodkroppar (ålder på blodkroppar) och deras fördelning samt utseende (mikroskopi) osv. Därför finns specialiteten för hematologi (blodsjukdomar).

Det som påverkar utöver intaget av järn också typen av järn (2 eller 3-värt) samt upptaget från tarmen (te hindrar, citrus underlättar och citronte kanske är neutralt osv). Förlusterna är också viktiga t ex blödningar, hård belastning/träning eller defekta blodkroppar/sjukdom.

Kroppen anpassar sig dessutom snabbt till omständigheterna, infektion/vila/sängläge sänker hemoglobin och antal röda blodkroppar. Höghöjdsvistelse ökar antalet.
 
Senast ändrad:
Röda blodkroppar bildas ju i benmärgen. Doktor kanske kan ta prover på hur mkt som bildas?
Järnupptag se livsmedelsverket hemsida bl att Ej dricka kaffe och The samtidigt med måltider.
Av egen erf vet jag att de ej går att höja över en viss nivå med tablett tillskott end resultat är att man blir hård i magen bl pga att det ej är lätt för kroppen att uppta den typ som är i läkemedel.
Jag äter ca 50% vitt kött ca 25 % rött dock ej tex korv ca 25 % fisk tid ca 50 % fisk Torsk och Lax.
Lever innehåller mycket järn rätt stekt ger bra smak äter dock ej mer än det som medföljer vid köp av hel Kalkon som är det bästa vita kött.
Rött kött har en unik sammansättning av olika aminosyror som gör att kroppen tar upp detta bättre än i motsv i grönsaker.
Undviker man charkvaror spec rökta så minskar man mkt nackdelar med rött kött.
Tex älgkött är ju rött kött och nyttigare än tex gris och nöt.
Hälsan får styra över ideologiska åsikter om djuruppfödning iaf för mig.(mindre varg mer viltkött i frysen och lägre priser.)
 
Röda blodkroppar bildas ju i benmärgen. Doktor kanske kan ta prover på hur mkt som bildas?
Järnupptag se livsmedelsverket hemsida bl att Ej dricka kaffe och The samtidigt med måltider.
Av egen erf vet jag att de ej går att höja över en viss nivå med tablett tillskott end resultat är att man blir hård i magen bl pga att det ej är lätt för kroppen att uppta den typ som är i läkemedel.
Jag äter ca 50% vitt kött ca 25 % rött dock ej tex korv ca 25 % fisk tid ca 50 % fisk Torsk och Lax.
Lever innehåller mycket järn rätt stekt ger bra smak äter dock ej mer än det som medföljer vid köp av hel Kalkon som är det bästa vita kött.
Rött kött har en unik sammansättning av olika aminosyror som gör att kroppen tar upp detta bättre än i motsv i grönsaker.
Undviker man charkvaror spec rökta så minskar man mkt nackdelar med rött kött.
Tex älgkött är ju rött kött och nyttigare än tex gris och nöt.
Hälsan får styra över ideologiska åsikter om djuruppfödning iaf för mig.(mindre varg mer viltkött i frysen och lägre priser.)
Betr. uppfödda dju tänker jag i första hand på att de utfodras. Vilt (t ex vildsvinsfilé som jag sällan hittar) ger vad jag vet bättre kött. F ö dricker jag vatten till maten.

Här föekommer ju en hel del intressanta upplysningar. Varför får jag inget av detta från VC?
 
Hm, persiljespåret?
"Färsk persilja innehåller 3,6 mg järn per 100 g. RDI för järn är 14 mg per dag. För att täcka 15 % av RDI för järn genom färsk persilja krävs en konsumtion av cirka 60 g persilja (det vill säga fem deciliter, enligt Livsmedelsverkets vikttabell). Denna mängd är orimlig att äta i en portion."
Källa: https://www.halsopastaenden.se/ansvarsfullanvandning/rimliga-mangder/

Fjällbrynt (som gjorde reklamfilmen jag tänkte på i början av 1990talet) innehåller 5mg Järn per 100g och knappt 300g messmör/dag är kanske också i mesta laget men lite av varje så kommer man väl till slut upp i 14mg/dag.

Har man synpunkter på djurhållning så finns vegetariska järntabletter på min blodcentral men de är dyrare och om man inte frågar särskilt får man de som tillverkas baserat på djurprodukter.
Jag blir inte hård i magen av dessa (tillverkade av djurprodukter), snarare tvärtom

/Patrik, som gillar både persilja och messmör
 
Är du missnöjd med din vårdcventral och har nära till någon annan tar det 24 h från anmälan tills du kan kontakta den nya VC.
Jag bytte efter att chefsläkaren blivit omplacerad pga dömd för något till en annan VC,
Där har jag en av delägarna och då troligen en av de bästa läkarna på den VC men ett problem om skada eller symtom kommer från Idrottsskador saknar de flesta erf av egen friskvård.
Du kan kolla på web sidor om röda blodkroppar,vas jag mins så bildas det nya varje dag och även förbrukas bl av träning som löpning pga att de slås sönder vid hopp och stötar.
Betr djuruppfödning så kan man ju då köpa kött direkt från lösdrift, bl.renkött från ´inköpringar´
och lokala uppfödare kör ofta ut till kunder om man bor i närheten.
All ´bättre´mat blir pga småskalig verksamhet tyvärr betydligt dyrare.
 
Betr. uppfödda dju tänker jag i första hand på att de utfodras. Vilt (t ex vildsvinsfilé som jag sällan hittar) ger vad jag vet bättre kött. F ö dricker jag vatten till maten.

Här föekommer ju en hel del intressanta upplysningar. Varför får jag inget av detta från VC?

Är det bara uppfödningen det är frågan om finns ju såna här ställen.
Det kostar. Men det smakar säkert också.
 
Förr, när gravida kvinnor fick järntillskott, så rekommenderades de som inte kunde "ta upp" järnet att äta grapefrukt i samband med medicineringen. Det löste problemet för min fru!
 
Finns ju läkemedel som är dopingklassade epo
Erytropoetin kolla med behandlande läkare om det ska provas.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni LCHF diet, funkar den vid vandring? Träning och hälsa 33

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...