Blodtrycksfall i duschen efter bastubad

Kanske mera öl skulle ha hjälp att undvika symptom:) ? Har själv haft något liknande ofta, tycker att det är ganska normal, är 192 cm, 86 kg.
 
Kanske mera öl skulle ha hjälp att undvika symptom:) ? Har själv haft något liknande ofta, tycker att det är ganska normal, är 192 cm, 86 kg.

Både bärs och bastu / heta bad är en mycket trevlig kombination men båda är dessvärre blodkärlsutvidgande.
Det enda bärsen gör är nog att se till så att vederbörande inte märker av de ännu värre symptomen så att denne kan göra något åt dem, så att det eventuellt blir asvimning tyvärr....
Har förstått att olyckor med alkohol + heta bad (avsvimning och huvudskador eller drunkning) inte är helt ovanliga.

Ta det försiktigt...
 
Rubbad elektrolytbalans plus något som gick? Sista veckan i juli höll jag på att svimma flera gånger p.g.a. blodtrycksfall (jag kände det komma och hann sätta mig). En halv tesked salt i ett glas vatten gör underverk för mig i en sådan situation. Samma vecka svimmade två av mina barn i helt andra situationer (aldrig hänt innan).

Har du dragit ner på kolhydraterna? Gissar inte p.g.a. öl men frågar ändå eftersom många får ökat Na/Mg/K-behov då.
 
Jag har en liknande erfarenhet från en skidstuga. En frisk men smal (närmast underviktig) man i 30-åldern gick ur bastun och famlade till i duschen utanför. Han fångade sig i fallet och duschade av sig kallt. När han kom in igen frågade vi om han mådde bra, och det sa han att han gjorde.

En stund senare gick han ut för att duscha igen och föll då till golvet i duschen och blev liggande medvetslös. Han slog sig i fallet vid ögonbrynet så att han blödde ymmigt. Det är oklart om medvetslösheten orsakades av blodtrycket eller sekundärt av att han slog i huvudet. Han vaknade efter efter 5-10 minuter. Han togs till läkarmottagning i ambulans, men jag vet inte om man vidtog några åtgärder där förutom att sy sårskadan.

Jag kan föreställa mig att han druckit lite och också bastat lite hårdare än han "borde". Han kan också ha druckit någon öl innan, men han var inte märkbart berusad.
 
Senast ändrad:
En läkare sa en gång till mig att jag hade "svimningsfysik", dvs lång hals och lite spensligare kroppsbyggnad. Den som har en satt kroppsbyggnad drabbas tydligen sällan av blodtrycksfall på samma sätt som någon som är mer utdragen. Min erfarenhet är att varma bad och ångbastu kan resultera i plötsligt blodtrycksfall för min del, i synnerhet när jag har gjort något ansträngande eller blivit skadad - som ordentlig stukning, att ha farit av cykeln och blivit blåslagen och liknande. Även om man annars inte är svimningsbenägen så skulle jag nog säga att ett bastubad efter uttorkning bör undvikas. Du sätter ju igång att svettas igen och fortsätter att förlora vätska och salter vilket fortsätter att fresta på kroppen. Ta det nätt och låt kroppen återhämta sig ordentligt. Och undvik alkohol när du är uttorkad. Det är vätskedrivande så du förvärrar situationen.
 
En kompis och jag tvättade en gång botten på en segelbåt genom att med trasa tvätta av botten medan de låg i sjön. Vi hade cyklop och gjorde ganska många dyk. Han försökte nog pressa sig lite längre varje gång än jag, som gick upp och andades lite oftare tror jag.
Efteråt, är vi värmde oss i en bastu fick han ett blodtrycksfall. Där berodde det förmodligen på att ha pressade sig till någon form av syreunderskott. förmodligen inte vätskebrist på samma sätt som ovan i tråden. Jag vet inte hur t.ex. vattenrugbyspelare gör med bastu efteråt, men för oss som var ovana vid den här sysslan tror jag det spelade in.
 
Det är ganska vanligt för vältränade, särskilt när man är i toppform, att vilopuls och blodtryck faller. Då räcker inte blodet till för att syresätta hjärnan om man reser sig snabbt.
Helt ofarligt, förutom att man kan slå sig om man svimmar. :)
 
Jag har också fått sådant blodtrycksfall en gång. Fast det var nog för 20 år sedan. Jag hade stigit upp en morgon och stuckit iväg utan frukost till simhallen och simmade och sedan satt länge i bastun. Sen skulle jag duscha och bara ramlade omkull och sedan ställde jag mig upp men ramlade omkull igen. Några såg mig sittandes i duschen och jag fick sitta där några minuter och dricka lite vatten. Sen blev det bättre. Sedan dess har jag varit försiktigare speciellt efter bastun. Jag brukar sätta mig en stund utanför och dricka vatten innan jag tar duschen.
 
Jag har också fått sådant blodtrycksfall en gång. Fast det var nog för 20 år sedan. Jag hade stigit upp en morgon och stuckit iväg utan frukost till simhallen och simmade och sedan satt länge i bastun. Sen skulle jag duscha och bara ramlade omkull och sedan ställde jag mig upp men ramlade omkull igen. Några såg mig sittandes i duschen och jag fick sitta där några minuter och dricka lite vatten. Sen blev det bättre. Sedan dess har jag varit försiktigare speciellt efter bastun. Jag brukar sätta mig en stund utanför och dricka vatten innan jag tar duschen.
Intressant är en inbiten bastubadare badar 4-5 gånger i veckan och inte behöver jag sätta mig ner och vila och dricka vatten efteråt.....vad olika vi kan vara?
 
Senast ändrad:
Intressant är en inbiten bastubadare badar 4-5 gånger i veckan och inte behöver jag sätta mig ner och vila och dricka vatten efteråt.....vad olika vi kan vara?
Nja, kanske inte så allvarligt som det låter. Jag tycker att det är skönt med mina basturutiner också. Ibland tycker jag om att duscha riktigt kallt efteråt. Jag planerar i framtiden på att skaffa mig en egen bastu. Om jag fick bestämma fritt ska jag bo i ett hus nära en sjö. Åtminstone så man kan gå ut och sätta sig i vinden ibland. Jag var uppe i fjällen för några år sedan. Någonstans hade de en fjällstuga där de hade en vedeldad bastu. Sen kunde man slänga på sig iskallt vatten ur en hink eller om man ville så kunde man värma upp lite vatten också. Man kunde också sätta sig ute på en bänk med fin utsikt och fina vindar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
insumaster Supertrött efter löprundan Träning och hälsa 7
camoscio Efter en hälsoundersökning. Träning och hälsa 17
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
aksello letar efter app till iphone Träning och hälsa 2
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
såg gå ner i vikt efter julmaten. Träning och hälsa 68
soderkisen Komma tillbaka efter benfraktur / gipsad Träning och hälsa 13
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
tinook Efter höftoperation. Träning och hälsa 17
mararv Asics GT2090 slut efter 70 mil? Träning och hälsa 20
schweingaard Bastu efter träning Träning och hälsa 9
tmthulin Stopp efter 3 mil! Träning och hälsa 9
ingopongo Efter Vasaloppet. Träning och hälsa 1
Mathew Vad äta efter träning? Träning och hälsa 13
mararv Äta efter träning Träning och hälsa 8
tbt Pulszoner - Vad ska man rätta sig efter Träning och hälsa 3
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
Duff Träning efter förkylning Träning och hälsa 9
Calle_sthlm Sötsugen efter träning. Träning och hälsa 5
x-treme Efter influensan? Träning och hälsa 7
markthenils Mat efter träning... Träning och hälsa 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.