Blodtrycksfall i duschen efter bastubad

I söndags var jag ute på en cykling under ca 7 timmar rulltid med ett par avbrott för mat och bad.

På eftermiddagen fick jag symtom på vätskebrist. Pressade fram mindre mängd mörkfärgad urin och blev lite matt. Hade fyllt på ena vattenflaskan vid Svinnegarns kyrka men där var det en skylt med ”icke dricksvatten" så det vattnet använde jag bara för matlagning och till te. Nästa vattentankning på bensinmack i Mariefred. Jag svettades en del under dagen men hur mycket är nästan omöjligt att uppskatta. Troligen skulle jag behövt ett par liter mera vätska under dagen.
Ölen hemma smakade bra.

Tog därefter en bastu liggande på en lav i lite lagom ljummen temperatur avsvalnande från 80°C ned till 60°C,
efter bastun så fick jag ett ordentligt blodtrycksfall i duschen. Fick lägga mig ned på golvet en stund. Efter ett par minuter mådde jag bra och kunde återgå till att duscha stående.

Min tolkning är att jag hade vätskebrist efter cyklingen och att detta märktes extra tydligt när jag reste mig i duschen. Blodcirkulationen ökar kraftigt i huden vid bastubad vilket gör att det blir en mindre mängd blod som rinner tillbaka till hjärtat med venerna, ligger man ned så märker man inte av det. Dessutom förlorade jag säkert ytterligare vätska via svettningen när jag låg typ 15-20 minuter i bastun. När jag sedan låg på det svala golvet drar blodkärlen ihop sig i huden och min blodtrycksreglering funkar sen igen i och med att det rinner tillbaks mera blod till hjärtat.

Jag har upplevt liknande vid några tillfällen i just duschen efter bastu och långa friluftsaktiviteter.
Någon som har liknande erfarenheter?

Thure
 
Senast ändrad:
Bastar sällan, men tar ofta heta långa bad i badkaret höst/vinter och får då upp pulsen/cirkulationen ganska mycket och kan bli yr när jag reser mig. Går över snabbt så behöver inte lägga mig. Har även vägt mig innan och efter och kan konstaterat att jag tappar uppåt 0,5-1 kg vätska av nån timma i badet.

De få gånger jag bastar reagerar kroppen på liknande sätt, men sitter sällan längre än 10-15 minuter.
 
Anledning jag hört att man ska undvika vatten vid kyrkogårdar är för att vi har för mycket kvicksilver o annat skit i våra kroppar som kommer ut i jorden när vi begravs, detta tas enligt vad jag hört upp i vattnet på kyrkogårdarna, vilket kanske är lite konstigt då vattnet går i rör?

Jag har samma problem med bastu när jag druckit dåligt, helt normalt blodtrycksfall, haft det sen jag varit liten, är 195cm o väger 72kg också... jag kan inte bästa längre än Max 15min utan att bli yr, undviker den värmen pga yrsel o blodtrycksfall :/
Är det nytillkommet och du kommit upp i ålder? Kan vara värt då att ringa sin vc o kolla upp, men är oftast helt ofarligt o normalt, särskilt om du ej druckit ordentligt.
 
Oftast mår jag bara bra efter bastubad efter fysisk aktivitet och jag badar bastu rätt ofta typ 3-4 gånger i veckan periodvis.
Detta var tredje gången med påtagligt blodtrycksfall efter bastu och längre fysisk aktivitet dessförinnan inom en tvåårsperiod. Tror att det kan vara relaterat både till ålder och vätskebalans.

Jag har haft blodtrycksfall även utan bastu vid ett par tillfällen sista åren. Vid något tillfälle har jag noterat oregelbunden puls och detta har följts upp med långtidsregistrering av EKG.

Thure
 
Uttorkning är inget att leka med. I ME hade vi flera som dog efter ansträngning. Att vara övervattnad är är tämligen ofarligt. Vid alla urinoarer hade vi färgskala. Det blev många kokta läskedrycker som intogs. Varje bensinstation har dricksvatten i kranen.
Det värsta med uttorkning är att man upplever det inte själv och hjärnan blir dummare, mörkbrunt urin varnar inte längre.
 
Paroxysmalt förmaksflimmer? Långt QT-intervall? Sinusknutedysfunktion som övergår i SSS?

Tänker på att du nog inte bara har förlorat vätska utan även rubbat saltbalansen. Men mest troligt är nog västkeförlust + vasodilation + arterioskleros + lägesförändring...
 
Uttorkning är inget att leka med. I ME hade vi flera som dog efter ansträngning. Att vara övervattnad är är tämligen ofarligt.

I Sverige förekommer det övervätskning hos idrottsutövare med fri tillgång på vätska. Jag känner inte till något dödsfall men flera har hamnat på IVA. https://lakartidningen.se/klinik-och-vetenskap-1/2008/05/vatten-ar-ett-farligt-gift/

Men du har helt rätt i att uttorkning kan vara farligt. Och bensinstationer eller privatbostad utmed vägen är kanske bättre vattenkällor än kyrkogårdar? Jag borde ha haft flera vätskebehållare och inte snålat med vätskeintaget. Samt kanske legat och badat längre tid medans det var varmt för att fortsätta cykla på kvällen.

Thure
 
Anledning jag hört att man ska undvika vatten vid kyrkogårdar är för att vi har för mycket kvicksilver o annat skit i våra kroppar som kommer ut i jorden när vi begravs, detta tas enligt vad jag hört upp i vattnet på kyrkogårdarna, vilket kanske är lite konstigt då vattnet går i rör?

Men det måste väl vara i de fall det finns typ pump som tar vatten från en lokal åder? Oftast är det väl kranvatten som kommer från dricksvattennätet nu för tiden. Men jag brukar tycka att det är lite obehagligt och försöka hitta nån att fråga om det är en kran ute på själva kyrkogården.
 
Vatten på kyrkogårdar det finns församlingar som har eget brunnsvatten på kyrkogårdar, men huvuddelen tycks ha kommunalt vatten.

go tur
 
Anledning jag hört att man ska undvika vatten vid kyrkogårdar är för att vi har för mycket kvicksilver o annat skit i våra kroppar som kommer ut i jorden när vi begravs, detta tas enligt vad jag hört upp i vattnet på kyrkogårdarna, vilket kanske är lite konstigt då vattnet går i rör?
Kyrkogårdar tar ofta vatten till bevattning från lokala sjöar och åar, det är därför de märker upp det med att det inte är drickvatten då det inte genomgått någon rening eller kvalitetstestats.
 
Jag har upplevt liknande vid några tillfällen i just duschen efter bastu och långa friluftsaktiviteter.
Någon som har liknande erfarenheter?
Inte själv, men jag har en bekant med långsmal kroppskonstitution och lågt blodtryck normalt, varma badkarsbad och bastu är inte hens grej. Svimmade på en tidig date med sin partner efter "romantiskt mys-badande", men det gick långsiktigt bra ändå, haha!
 
En anledning att jag frågar är att jag träffade på en man i en bastu på en fjällstation en gång som också fick blodtrycksfall. Jag anar att detta är hyfsat vanligt och oftast ingenting allvarligt, men intressant om fler kan delge sina erfarenheter. Funderar på att ta upp det med en bekant som sitter i styrelsen i bastuakademien https://www.bastuakademien.se/sv-SE

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Cbooo Knöl på tån efter träning Träning och hälsa 2
insumaster Supertrött efter löprundan Träning och hälsa 7
camoscio Efter en hälsoundersökning. Träning och hälsa 17
jpma Sjuk efter träning, dålig allmän hälsa. Träning och hälsa 27
aksello letar efter app till iphone Träning och hälsa 2
gnobit Ont i knogen efter klättring Träning och hälsa 5
niklaz Problem med illamående och huvudvärk efter intensiv träning Träning och hälsa 39
såg gå ner i vikt efter julmaten. Träning och hälsa 68
soderkisen Komma tillbaka efter benfraktur / gipsad Träning och hälsa 13
tango Stretcha - hur långt efter träning? Träning och hälsa 1
fridaeus träna efter måltid Träning och hälsa 1
camoscio träning efter olycka, tips och erfarenheter Träning och hälsa 19
blotrese Ökad puls efter träning Träning och hälsa 2
kattenihatten Träning efter graviditet Träning och hälsa 5
tinook Efter höftoperation. Träning och hälsa 17
mararv Asics GT2090 slut efter 70 mil? Träning och hälsa 20
schweingaard Bastu efter träning Träning och hälsa 9
tmthulin Stopp efter 3 mil! Träning och hälsa 9
ingopongo Efter Vasaloppet. Träning och hälsa 1
Mathew Vad äta efter träning? Träning och hälsa 13
mararv Äta efter träning Träning och hälsa 8
tbt Pulszoner - Vad ska man rätta sig efter Träning och hälsa 3
Mikro ont i ryggslutet efter träning : ( Träning och hälsa 5
Duff Träning efter förkylning Träning och hälsa 9
Calle_sthlm Sötsugen efter träning. Träning och hälsa 5
x-treme Efter influensan? Träning och hälsa 7
markthenils Mat efter träning... Träning och hälsa 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.