Blixtlås på sovsäck

Jag har en ajungilak-sovsäck (ca 4-5 år gammal) som jag trivs rätt bra med, men nu har blixtlåset blivit dåligt. Det zippar upp sig på lite olika ställen under natten. Är det någon som har något tips om vad man kan göra/testa något för att fixa till det? Är det någon som testat att sätta dit ett nytt blixtlås på en sovsäck, och har några tips om var man får tag på blixtlås och hur man ska sy mm? Även om jag skulle försämra sovsäckens prestanda något så skulle jag gärna vilja ha sovsäcken på lättare turer.

Köp ell blixtlås från Shelby.fi! När Du ska sy i ett nytt blixtlås så sprätta inte bort det gamla utan klipp bort tänderna på det. Det blir mycket lättare att sy dit ett nytt blixtlås då. Gjorde på det sättet när jag sydde i enytt i en Helly Hansenjacka.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har en ajungilak-sovsäck (ca 4-5 år gammal) som jag trivs rätt bra med, men nu har blixtlåset blivit dåligt. Det zippar upp sig på lite olika ställen under natten. Är det någon som har något tips om vad man kan göra/testa något för att fixa till det? Är det någon som testat att sätta dit ett nytt blixtlås på en sovsäck, och har några tips om var man får tag på blixtlås och hur man ska sy mm? Även om jag skulle försämra sovsäckens prestanda något så skulle jag gärna vilja ha sovsäcken på lättare turer.

Det mest uppenbara funkar väl?Köp en 'struntsäck' för ett par hundringar så får du ett tvåvägs,eller om nån i bekantskapskretsen har en som kan kasseras och dissikeras.För långa kan alltid kortas men för korta behöver inte vara en katastrof,du kanske inte kan öppna upp för fötterna men det är väl inte hela världen om man trivs med säcken i övrigt.Funderar på att sätta ett blixtlås på en av mina fleeceliner´s och har 'hittat' ett som borde funka på en resväska.

peter

Förra gången jag behövde byta blixtlås på en sovsäck, kontaktade jag tillverkaren och fick ny blixtlås och 15% duntankning för en löjligt låg slant, väl värt utlägget. Pröva!
//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips