Bli mer fjällvan ?

Jag har köpt ny ryggsäck på Lundhags fabriksförsäljning i Järpen och har nu prov-vandrat och testat ryggsäcken under 3 dagar (2 tältnätter) i södra jämtlandsfjällen. Blev inspirerad och ville ut mera, så jag började planera inför hösten och vinterns utfärder. Men känner att jag vill lära mig mer för att fungera tryggare i fjällvärden även under det kallare halvåret.

Surfade runt lite för att hitta något i kursväg som är lite ”lagom”. Hittade ett antal Frilufts/fritidsledar-kurser som är för långa i tid och verkar ge mer yrkeskunskap. Jag vill helst hitta något som passar i ett fritidsperspektiv för en vanlig arbetande friluftsmänniska. Har surfat på STF och några olika studieförbund men inte hittat något där heller.

Jag vill lära mig mera om att orientera i fjäll terräng, vinter tälta, snöbivack, utrustningsval (vad bör man tänka på) m.m.

Så om något vet någon kurs eller aktivitet som täcker fjällvandring / att vistas ute i fjällen under helst alla fyra säsonger så tipsa mig !
 
Hur sökte du på STF? Allmänt på huvudsidan? Jag skulle rekommendera att söka på respektive fjällstations sidor istället.
 
Vilken skön kontrast till tråden om "noobs som går ut på glaciärer i jeans och inte fattar nåt" :)

Jag säger som Almgren, bor du i Jämtland så är ju läget som gjort för Fjällklubbens kurs.
 
Fjällklubbens jämtlandssektion

har ju en del utflykter. Man lär sig mycket på att hänga med mer erfarna omväxlande med egna turer.

Thure
 
Kurs bra, men ...

Det är utmärkt att gå en kurs eller två men vanan förvärvas till syvende och sist genom att vara ute mycket. Så försök att vara ute så mycket det går stegra långsamt svårigheten på turer, risk för dåligt väder etc.

Första vinterövernattningen görs med fördel i skogsterräng föra att under tryggare förutsättningar lära sig hantera utrustningen. Är man till fjälls när det är dåligt väder och bor i en stuga så kan man med fördel gå ut och känna på vädret under förhållanden som gör att säker reträtt finns.

Kurser ger kunskaper men att vara ute mycket är enda sättet att skaffa vana. Övning och träning ger färdighet.
 
Tycker inte man behöver gå någon kurs för att öka fjällvanan. Ta små steg själv varje gång. Och va ute mycket tror jag är det viktigaste. Bor du här i repbubliken är blir det desto enklare.
 
Tack för alla tips. Jag var nog rätt dålig på att hitta aktiviteter inser jag.

Jag ser med er hjälp att det finns en hel del som är riktigt spännande. Och jag är nog en person som vill läsa och lära först innan jag ”kastar mig ut” på egen hand. Vill nog ta ett steg i taget i lärandet, först ha ett teoretiskt kunnande, sedan testa för att få egen erfarenhet och vana. Och att umgås med ”erfarna fjällrävar” i kursform ger antagligen ytterlig dimension till det egna lärandet.

Jag har några av Grundstens böcker, inspirerande lösning och bra sommartur-förslag

STF har mera aktiviteter än jag tidigare upptäckt, när man går direkt på fjällstationerna dyker det upp intressanta aktiviteter (tack efred) . Storulvån kör t.ex. två vinterfjällkurser (steg 1 & 2) i vår (mars resp. april). Intressant, men det kostar en hel del.

Svenska fjällklubbens fjällkurs är jätteintressant, den har dessutom aktiviteter utspridda på fem tillfällen från september till februari, jag läste igenom fjällkurs pdf-filen som fanns på fjällklubbens hemsida och det känns mycket gediget och ambitiöst. (Tack Almgren för tipset) Fördelen är också att där kan man blanda kurs och egna utflykter under nästan 2 hela säsonger och bara njuta av alla ute-aktiviteter.

Friluftsfrämjandet har också en del intressanta fjällaktiviteter, http://www.friluftsframjandet.se/fjall , det var helt nytt för mig.

Nu är det bara att välja och planera för höst och vinter :) Men först ska jag till fjälls i helgen, vandrar troligen till Anarisfjällen med tält.
 
Tycker inte man behöver gå någon kurs för att öka fjällvanan. Ta små steg själv varje gång. Och va ute mycket tror jag är det viktigaste.
Själv tror jag också mycket på denna princip. Ut bara. Om man bara undviker de uppenbara farorna (ensam ute på kalfjället, större vad, glaciärer, stup etc) så lär man sig väldigt mycket, och på ett roligt sätt! Sen kan kurser säkert tillföra mycket, men i väntan på dessa tycker jag inte man ska sitta på sina händer (stövlar?).

Första vinterövernattningen görs med fördel i skogsterräng föra att under tryggare förutsättningar lära sig hantera utrustningen. Är man till fjälls när det är dåligt väder och bor i en stuga så kan man med fördel gå ut och känna på vädret under förhållanden som gör att säker reträtt finns.
Precis! Vintertid är det perfekt att gå mellan stugor, och övernatta ute när andan faller på. Gjorde själv detta flera av mina första vintrar, och det händer fortfarande om jag är ensm ute. Eller när jag bara vill påminna mig om hur man gräver ned sig (den årliga vinterövernattningen i liggdike är en fin tradition numera!)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.