blanda komponenter till racer

Hej
Ska till och köpa racer, har fått en slant och tänkte "unna" mig en affärshoj.
Det snackas mycket komponenter och karbongafflar...

Min fråga är egentligen som följer:
Är det "OK" att blanda komponenter, tex 105 bak och Tiagra fram med Tiagra bromsar?

och har någon ngt att säga om "bikeplace" i Göteborg, på Övre Husargatan?

/Fredrik

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Så länge du håller dig inom samma märke brukar det vara lugnt. Värre kan det bli om du blandar Shimano och Campa, ty mellan dessa märken är det inte särskilt mycket som är kompatibelt.
/Niklas

Så länge du håller dig inom samma märke brukar det vara lugnt. Värre kan det bli om du blandar Shimano och Campa, ty mellan dessa märken är det inte särskilt mycket som är kompatibelt.
/Niklas
Nån kommer snart att skriva att det är visst kompatibelt... Jag t ex ;)

Vissa kombinationer av Campa- och Shimano-prylar funkar, men ofta får man mindre spelrum (mindre justeringsområde, växlar som hoppar på vissa kuggar el likn).

Tiagra är väl 9-vxl? Och 105 är 10-vxl. Det bör man ha koll på (antar att affärn har det, de borde ha koll...).

Kompatibiltet

är lite av en djungel. Inom Shimano så funkar faktiskt väldigt mycket t ex att blanda MTB och Racerkomponenter. Men 7-8 9 resp 10-delat avseende drivlinan funkar däremot dåligt att blanda. Det finns olika årgångar av växelsystemen med olika antal kugghjul på bakkassetten dessutom så du måste veta hur många växlar du har baktill.

Thure

Tackar för alla kommentarer
Hade väl tänkt att affären skulle sätta ihop den som sagt, och då hoppas jag de har koll på sånt som antal växlar =)
Kände lite mer på tiagra-växelhandtagen, och tyckte i jämförelse att 105 kändes så mkt bättre... Gick ner på mölndalsvägen till sportspec, och de hade en felt-racer för ett bra pris med 105 "runtom". Den blire!
Nu återstår bara att bestämma sig för ifall det är värt att köpa dator där eller vänta och handla på nätet. Pedaler och skor får det bli på plats, man kan ju inte få hem en cykel som man inte kan använda...

tankar, tankar

Kände lite mer på tiagra-växelhandtagen, och tyckte i jämförelse att 105 kändes så mkt bättre.

Om båda var av senaste modell, kolla hos http://www.shimano.com, så berodde skillnaden på att de var olika monterade på styrena och/eller att styrena hade olika utformning.
Tiagra(ST-4500) och 105(ST-5600) reglagen har nämligen likadan utformning.

Enl min erfarenhet kan styrets utformning, dess inställning och reglagens montering spela STOR roll, ffa för komforten.
Dett är VÄLDIGT personligt och därför bör man montera sina reglage själv för att vara helt säker på att de hamnar där man vill ha dem.
Tex så byggde jag ihop en cykel åt hustrun för ett par veckor sedan, hon cyklade flera testrundor innan handtag och styren hamnade som hon vill ha dem.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips