Björnskydd mot bikupor

Det är svårt för en björn att smyga undan när man kör ner en röjsåg i idet! Men det är ju naturligtvis inte bra om du tvingas gå omkring och vara rädd hela tiden, det borde du verkligen söka hjälp med.


Att någon skogsarbetare med antingen motor eller röjsåg skulle ta en björn med överraskning ute i skogen är ju totalt uteslutet...
Har du själv hört hur det låter när en skogsarbetare använder dessa två maskiner i skogen?

Du låter verkligen naiv och obildad när du tror att skogsarbetare mitt i sommaren eller sensommaren "kör ner rögsågen i idet"...
Tror du att björnarna ligger i idet på sommaren???

Är det friska och sunda djur försöker de undvika all kontakt med människor.
Det är därför så få människor ser några rovdjur överhuvudtaget,tex när de plockar svamp eller bär.
Är däremot stammen alldeles för stor så dyker det upp probleminivider som inte respekterar människor eller bebyggelse.

Vars tycker du att jag ska söka hjälp med min rädsla att björnen och andra rovdjur tex varg
förstör alldeles otroligt mycket för människor som bor på landet och är djurägare ?

Att vi biodlare snart inte orkar se mera förödelse och total förstörelse kanske är
främmande för dig?
Visste du att en alldeles för stor björnstam påverkar biodlingen mycket negativt?

Eller tycker du Klager att jag vackert får sluta med alla planer på biodling?

Är du själv biodlare?
 
Hejsan, har liute kommentarer. Först om detta med halvtid. Biodlarna jobbar med något som ger pengar (var någon som hävdade att det var den enda lönsamma sysselsättningen på landsbygden eller något liknande, jag har ingen aning om ekonomin i det hela men om den inte finns så bör man nog fundera på det hela ett varv till. Gör man det för honung eller för pollinering? ). Det gör de flesta av oss, det är ingen hobby utan kallas Arbete

Sen missförstod du varför jag inte orkade bemöta allt du skrev. Med de svepande generaliseringar du gör så finns inget att bemöta. Sålänge du uttalar dig så svepande om stadsbor och vad vi tycker så finns helt enkelt ingen grund för debatt. SOm vanligt, allt är inte svart eller vittt, det finsn en hel mämnd gråskalor också.

Du pratar som att alla biodlare skulle ha detta som arbete!
Det är väl endast ett ytterst begränsat antal människor i Sverige som har detta som inkomstkälla.

De allra flesta biodlare har detta som hobby och inte helt sällan INTE speciellt inkomstbringande
hobby.
Att tro att biodlare tjänar storkovan är helt fel.
Så du tycker alltså att sysslor/hobbys som inte genererar några inkomster får skylla sig själv?

För egen del gjorde jag det för pollineringens skull,men det vanligaste är att man försöker ta tillvara så mycket honung som möjligt.

Att du inte har någon hobby är ju tråkigt för dig,arbete har väl de flesta som inte är penionärer...

Jag missförstod inte alls varför du inte bemödade dig att besvara mina inlägg.
Du undvek detta medvetet då du hade för dåliga argument...

Några svepande generaliseringar gör jag inte,utan väldigt jordnära och kunniga uttalanden direkt från verkligheten.
Jag uttalar mig med mina erfarenheter av alldeles för mycket rovdjur.

Mitt uttalande om att människor som inte berörs personligen av detta med rovdjur inte heller har någon större kunskap eller förståelse för alla problem det medför verkade ju mest av en slump då ha passat in på dig.
Hur skulle jag annars ha vetat att du var stadsbo?

Som stadsbo måste du då också vara beredd att ta en debatt om rovdjuren med dem på landsbygden som har dessa in på livet dagligen.

Inte bara ser dessa rovdjur på teve på mitt i naturen då och då...
 
Hur vet du att jag inte har en hobby? Nu gissar du igen. Var jag bor framgår av min profil här på utsidan, man behöver inte vara sherlock för att hitta den.

Men visst, det är din hobby. Den ska då gå före alla andra intressen i samhället? det har du rätt att tycka, jag håller dock inte med dig. men det borde du nog gissat vid det här laget.
 
Hur vet du att jag inte har en hobby? Nu gissar du igen. Var jag bor framgår av min profil här på utsidan, man behöver inte vara sherlock för att hitta den.

Men visst, det är din hobby. Den ska då gå före alla andra intressen i samhället? det har du rätt att tycka, jag håller dock inte med dig. men det borde du nog gissat vid det här laget.


Varför väljer du att inte svara på inläggen i helhet för?
Du påstod nyss att biodlarna har detta som yrke med chans att tjäna storkovan och därmed får finna sig i att få sina bin dödade av björnen.

Jag har inte läst och tänker inte heller läsa din profil då den är helt ointressant för mig.
Försök hellre svara på varför du blev så förnärmad avv mitt uttalande att stadsbor sitter och drömmer om jättestammar av rovdjur utan en tanke på att det bor människor på landsbyggden som faktiskt blir svårt utsatta av dessa stora stammar av rovdjur.

Jag har heller aldrig påstått att min hobby ska gå före alla andra intessen i samhället.
Nu gissar du igen...

En mycket löjlig och omogen kommentar från din sida.
Det jag har sagt är att björnstammen är för stor.
Iaf om man bor på landet ovh är drabbad av för stora stammar av rovdjur...
 
Varför väljer du att inte svara på inläggen i helhet för?
Du påstod nyss att biodlarna har detta som yrke med chans att tjäna storkovan och därmed får finna sig i att få sina bin dödade av björnen.

Jag har inte läst och tänker inte heller läsa din profil då den är helt ointressant för mig.
Försök hellre svara på varför du blev så förnärmad avv mitt uttalande att stadsbor sitter och drömmer om jättestammar av rovdjur utan en tanke på att det bor människor på landsbyggden som faktiskt blir svårt utsatta av dessa stora stammar av rovdjur.

Jag har heller aldrig påstått att min hobby ska gå före alla andra intessen i samhället.
Nu gissar du igen...

En mycket löjlig och omogen kommentar från din sida.
Det jag har sagt är att björnstammen är för stor.
Iaf om man bor på landet ovh är drabbad av för stora stammar av rovdjur...

Vad jag svarar på eller inte är mitt val. trodde du kunde detta enkla faktum. Dina uttalanden om stadsbor bygger på fördomar och okunskap, för du har väl knappast en länk med fakta som visar vad du säger?

Storkova får stå för dig. det är din tolkning.

Ska du fortsätta beskylla mig för omogenhet och löjlighet ser jag ingen som helst grund för att besvara dig mera. (sen kommer du säkert ha en helt egen tolkning av detta, men gissa vad, jag bryr mig inte så mycket)

Men vi lägger ner detta nu, du och jag kommer ingenvart iallafall. det är helt uppenbart skulle jag tro.
 
Vad jag svarar på eller inte är mitt val. trodde du kunde detta enkla faktum. Dina uttalanden om stadsbor bygger på fördomar och okunskap, för du har väl knappast en länk med fakta som visar vad du säger?

Storkova får stå för dig. det är din tolkning.

Ska du fortsätta beskylla mig för omogenhet och löjlighet ser jag ingen som helst grund för att besvara dig mera. (sen kommer du säkert ha en helt egen tolkning av detta, men gissa vad, jag bryr mig inte så mycket)

Men vi lägger ner detta nu, du och jag kommer ingenvart iallafall. det är helt uppenbart skulle jag tro.

Du väljer den enkla utvägen som vanligt, att inte bry dig om att svara ,då du också den gången saknade argument.
Du gillar att framhålla att personer boendes på landet som har erfarenhet av rovdjur inte får säga att stadsbor inte har någon personlig erfarenhet av för stora rovdjurstammar.

Du säger själv att du inte bryr dig,och det har jag redan förstått.
Att jag tycker att du verkar vara omogen och obildad står jag för.

Vet man inte skillnaden på hobby och arbete så...
 
Att någon skogsarbetare med antingen motor eller röjsåg skulle ta en björn med överraskning ute i skogen är ju totalt uteslutet...
Har du själv hört hur det låter när en skogsarbetare använder dessa två maskiner i skogen?

Du låter verkligen naiv och obildad när du tror att skogsarbetare mitt i sommaren eller sensommaren "kör ner rögsågen i idet"...
Tror du att björnarna ligger i idet på sommaren???

Är det friska och sunda djur försöker de undvika all kontakt med människor.
Det är därför så få människor ser några rovdjur överhuvudtaget,tex när de plockar svamp eller bär.
Är däremot stammen alldeles för stor så dyker det upp probleminivider som inte respekterar människor eller bebyggelse.

Vars tycker du att jag ska söka hjälp med min rädsla att björnen och andra rovdjur tex varg
förstör alldeles otroligt mycket för människor som bor på landet och är djurägare ?

Att vi biodlare snart inte orkar se mera förödelse och total förstörelse kanske är
främmande för dig?
Visste du att en alldeles för stor björnstam påverkar biodlingen mycket negativt?

Eller tycker du Klager att jag vackert får sluta med alla planer på biodling?

Är du själv biodlare?

Skogsarbetaren attackerades den 27 Mars, det kallas varken sommar eller sensommar, och det är helt naturligt att en björn in i det sista trycker i sitt ide. Risken att en skogsarbetare skall dödas eller skadas av andra vilda djur än björn är oändligt mycket större. Skogsarbetaren färdas till och från arbetet i gryning och skymning, och löper därför mycket större risk än de flesta andra att drabbas av en viltolycka, och alla som röjer skog trampar eller kör varje år röjsågen ner i bon av buskgetingar eller någon av de arter som bygger bon under jord (och jag kan berätta att de inte heller flyr från sina bon när röjsågen närmar sig!) .

Nej du skall naturligtvis inte sluta med biodling bara för att det finns björnar. Men björnar är något man lever med på en stor del av jorden, och det hindrar på inget sätt biodling. Det gör det inte i stora delar av Ryssland, och i USA har man både svartbjörnar (som klättrar mycket bättre än våra brunbjörnar), tvättbjörnar och skunkar som alla plundrar bikupor, liksom man i delar av asien har kragbjörnar som också äter honung. Men just svenska biodlare, som lever just idag är ju helt unika här på jorden.
 
Man skulle ju även kunna dra till med en gissning att det är snäppet enklare att få skjuta problemdjur i ovan nämnda länder.

En kanske inte alltför djärv gissning.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Norrbottningen Mot ljusare tider Vilda djur 0
Norrbottningen Lyckad kamp mot invasiva arter Vilda djur 0
ryssen Skydd mot större djur (främst björn) Vilda djur 52
gasko medel mot knott Vilda djur 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...