Björnbajs?

Första veckan i juli 2004 var jag på väg in i Sarek från Akka. I hård motvind ser vi plötsligt en järv som reser sig upp på bakbenen och studerar oss ett tag innan den lufsar iväg. Bara minuten senare ser vi denna jättelika bajshög.
cpic42c4e958d35ab_tn.jpg

Inte kan det väl vara järvens hög. I så fall har han skitit ut 25% av sin storlek. Per Kuhmunen i Rinim sa att det finns björn i dessa trakter. Nu önskar jag bara att någon kunnig talar om för mig att jag tror rätt.

HåkanF
 
Mycket sannolikt björn med tanke på vad de skriver på http://www.de5stora.se ang det stora rovdjurets spillning :

"... det är alltid imponerande stora korvar eller högar den lämnar efter sig."


[Ändrat av tjonsson 2005-07-20 kl 14:16]
 
amcc_sco; sa:
Jag håller med partys!

Älg sommarbajs, 100% säker!

Det är klart att jag VILL att det ska vara björnbajs, men McCann verkar ju tvärsäker. Jag har vandrat mycket i mellansvenska skogar och stött på många älgar och ett nästan oändligt antal bajshögar, men inte en enda gång har jag sett något liknande detta. Bajsar Sarekälgar på ett annat sätt än sina sydländska släktingar på somrarna?

undrar HåkanF

PS. Det var inte under denna vandring, men läs den gärna ändå... DS
http://www.utsidan.se/ddb/vandring/artiklar/972.htm
 
Jag tippar också på älg.

Om älg från "Djurens spår" av Åke Aronson & Peter Eriksson:

"Sommartid är spillningen lösare, klumpar ofta ihop sig och blir grötig, ibland helt lös konsistens. Inuti är sommarspillningen grönaktig eller brun, ej svart som björnens".

Om björn: "Om björnen ätit rent kött, utan hår och ben, blir spillningen lös och svartaktig. På sommaren då björnen ätit gröna växter är spillningen lös och liknar en ko eller älgblaffa. Man kan då skilja björnspillning från älgspillning genom att se på innandömet som för björnen är svart och för älgen mer grön eller brunaktig. Björnens spillning är också mer osmält och mindre finfördelad"

Det finns också en bild i boken på en älgblaffa som liknar den ditt foto visar.

Raskesven
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.