Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält

Har nyligen kommit hem från en 10-dagars tur i Jämtland/Härjedalsfjällen med ett 2 personers Hilleberg Anjan.
De första nätterna hade vi temperaturer kring 0, och då upplevde jag tältet som lite för kallt. Jag har en sovsäck med komfort -2 ( är iofs väldigt frusen av mig) men var kall på morgonen trots underställ. Maken som är varmare av sig (och med en kallare sovsäck + 5) tyckte även han att det var lite åt det kallare hållet.
Upplevde mest att det blev lite mycket drag/ventilation med det "öppna myggnätet" och att tältväven inte går helt ner till marken.

Vi har efter denna tur beslutat att byta ut vårt tält mot ett HB Allak eller ett Nallo 2
 
Har nyligen kommit hem från en 10-dagars tur i Jämtland/Härjedalsfjällen med ett 2 personers Hilleberg Anjan.
De första nätterna hade vi temperaturer kring 0, och då upplevde jag tältet som lite för kallt. Jag har en sovsäck med komfort -2 ( är iofs väldigt frusen av mig) men var kall på morgonen trots underställ. Maken som är varmare av sig (och med en kallare sovsäck + 5) tyckte även han att det var lite åt det kallare hållet.
Upplevde mest att det blev lite mycket drag/ventilation med det "öppna myggnätet" och att tältväven inte går helt ner till marken.

Vi har efter denna tur beslutat att byta ut vårt tält mot ett HB Allak eller ett Nallo 2

Fundera en extra gång innan ni slår till. Jag har inte provat de nämnda tälten men jag är tveksam till att ett tältbyte kommer hjälpa nämnvärt mot just låga temperaturer.
 
Fundera en extra gång innan ni slår till. Jag har inte provat de nämnda tälten men jag är tveksam till att ett tältbyte kommer hjälpa nämnvärt mot just låga temperaturer.

Tror inte att det kommer lösa det helt och hållet, men vi har haft ett större (Nammatj, samt ett (äldre versionen) av Niak tidigare, och vi sov ute vid samma temperaturer utan att uppleva samma kyla.

Kylan upplevdes främst som att det drog in kalluft vid sidorna (där tältduken inte når ner) samt vid myggnätet.

Men vi ska absolut fundera en stund till, tältbytet blir nog inte för än till nästa sommarsäsong :)
 
Hej.

Sett att det diskuterats kring Hilleberg Black Red Yellow-label. Jag äger själv två tält - Nammatj 2 (Black) och nya Enan (Yellow Kerlon 1000). Nammatj-väven är betydligt tjockare när man känner på den - liksom innertältsväven och badkarsgolvsväven. Enans väv upplevs som lite flimsig i jämförelse - men när tältet väl är uppspänt märker jag ingen större skillnad i form av täthet etc.

Personligen anser jag att båda dessa vävar är fullt tillräckliga, och håller flera år vid rätt handhavande. Tältduken går ju inte sönder när man tältar i fjället under vår sommar höst. Iaf inte om man noga väljer tältplats. Däremot går den ju sönder om man tältat intill ett träd vars grenar hela natten skaver på duken, om man inte tar bort snön som faller på en vintertur, eller om man råkar kliva på duken med stigjärn.

Först köpte jag Nammatj. Fungerat toppen, men upplevs av mig som tung vid solovandring. Däremot gillar jag robustheten när jag har med mig en kompis som kanske inte är lika noggrann med saker som jag är. Jag sa tidigare att båda vävar håller - det gör de, men fastnar dragkedjan i 1000 väven så är risken större för punktering än på 1800 väven.

Nu vandrar jag mest själv, och tog beslutet att gå för Enan istället för Anjan. För mig var nu vikten viktigast av allt. Och ska en kompis med så blir det Nammatj 2.

Skulle jag bara ha ett tält skulle jag definitivt köpa ett Anjan. Lagom lätt (1,8 kg), rymligt för 1 person och helt OK för 2. I min mening - och jag kommer få många mot mig - tycker jag 2 manna tälten i 2,3-2,6 kg klassen faller bort. Ska man bära ett "tungt" tält kan man lika gärna bära ett halvkilo mer och då få ut extra hållbarhet mot oaktsamt handhavande (typ Nammatj) eller gå på ett 3 manna tält för bättre komfort. Detta om tältet ska användas av 1 person vid ett flertal av turerna.

Rogen är nog bra det med, men då snackar vi 2,1 kg. Visst, 3 hg är inte mycket, men resonerar man så hela tiden så bär man på flera kilo extra när man packat ner alla grejer i säcken.

Anjan är helt enkelt "lagom". Hyfsad storlek, bra vikt, bra hållbarhet (samma väv som mitt Enan som jag är toppennöjd med) och snabbt att sätta upp. Finns även vettiga Helsport alternativ och ett par Amerikanska alternativ. Men nu bor vi i Sverige - strular något eller ifall tältduken skulle gå sönder av oförklarlig anledning är det värt en tusenlapp extra för att kunna skicka in tältet och få det lagat på ett par veckors tid för en symbolisk summa - tycker jag iaf.

Ser nu att inlägget blev långt. Så det kan bli när man skriver ner sina tankar.
 
Jag har tre olika 2-mans tält från Hilleberg, Nammatj 2GT, Kaitum 2 och Nallo 2. Vid fjällvandringar har alltid Nammatj 2GT varit första handsvalet pga dess kompromisslösa rubusthet och det trevliga GT utrymmet. På årets långtur i Sarek valde vi dock Kaitum 2 och jag måste medge att vi är mycket positivt överraskade. Initialt trodde vi att vi skulla sakna GT-utrymmet, men absiderna i Kaitum 2 räcker mer än väl för två stora ryggsäckar (80+65liter), kängor, matlagning*, utgång etc. Innerutrymmet i Kaitum är generöst och betydligt bättre än i något av de andra tälten, så även den faktiska ligglängden. Jag är 193cm och kommer i kontakt med tältväggarna i fotänden i Nammatj / Nallo när jag ligger på rygg, i Kaitum upplevde jag att det fanns ytterligare kring 20cm tillgodo. I fortsättningen kommer nog Kaitum vara förstahandsalternativet vid längre fjällvandringar under främst sommaren. Ytterligare et plus för Kaitum är att man lätt kan fixa bättre vädring varma dagar i tältet pga de två separata utgångarna, något som inte går att fixa lika flexibelt i Nammatj eller Nallo.
Nallo 2 använder vi som extra tält när vi är ute 4 personer, eller som lyxigt enmans boende.

*(Kan väl nämas att jag använder Trangia med gas som ger mycket kontrollerad värmeutveckling och låga CO nivåer, och då jag lärt mig matlagning i tältet under ryggåstältens era har jag inget problem med de lutande absiden i Kaitum. Det gäller bara att vara mycket försiktig med värmen speciellt när man tänder köket så ingen gas kan sippra ut innan man tänder tändstickan intill brännaren för att undvika en ev "puff".)
 
Fundera en extra gång innan ni slår till. Jag har inte provat de nämnda tälten men jag är tveksam till att ett tältbyte kommer hjälpa nämnvärt mot just låga temperaturer.

Skillnaden är stor. Förutom att man får upp tempen några grader i innertältet när kroppsvärmen inte vädras ut direkt så slipper man även kalldraget som faller rätt ner i ansiktet på en med en öppen myggnätspanel i ingången.
 
Skillnaden är stor. Förutom att man får upp tempen några grader i innertältet när kroppsvärmen inte vädras ut direkt så slipper man även kalldraget som faller rätt ner i ansiktet på en med en öppen myggnätspanel i ingången.

Har själv använt just Anjan och nu även Niak och har Inte upplevt något kalldrag som faller rakt ner i ansiktet!
Däremot använder jag mitt Kaitum med stora ventiler så känner man absolut hur luften faller över en.
I ett Anjan/Niak så "tumlar" luften mera runt och det blir inget drag som det blir med ovannämnda Kaitum.

Värme...det är något varmare även i ett anjan/niak än vad det är ute, testade nu i veckan och det skilde 1-2 grader.

Men det är klart...kan man stänga dörrarna totalt så får du varmare...och fuktigare ;)!
 
Helsport

Jag har skrivit tidigare om mitt Helsport Reinsfjell superlight. Jag har använt det en sommar till nu. I Norska fjäll och Kosterskärgården.
Det motsvarar fortfarande mina förväntningar. Ni bör absolut kika på det innan ni bestämmer er för något.
Två ingångar/absider. Liggplats för två långa personer. Nästan själstagande. Två personer kan sitta upp utan att trycka mot innertaket.
Det har tålt allt väder det blivit utsatt för men jag har inte haft storm än så det vet jag inte hur det fungerar.
En natt med kuling hade vi på Koster men det var inga problem.
Jag såg att Exped tagit fram ett nästan identiskt men med fler detaljer. Då väger det 1kg mer!
Lycka till i jakten.
 
Jag kör ett bergans trollhetta 4 manna på 3,5kg original men nu väger det mindre då jag bytte ut tältpinnarna mot hilleberg Y-pegs
 
Fick just besked om när de nya hb- tälten börjar levereras.

Anjan och Rogen är beräknade till vecka 6 nästa år och Kaitum 4 modellerna till vecka 12.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
BomanR Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn ! Bo och sova 6
jfc.bromma Hillberg Niak - funkar för svenska fjällen? Bo och sova 6
Zartok Dometält för fjällen i höst/vinter Bo och sova 21
Lighter Dunsäck i fjällen. No or go? Bo och sova 18
björk1 Sovsäck kvinna fjällen Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
Brauer Ellos rekommenderar tveksamt tält i fjällen Bo och sova 18
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11
jotho Sovsäck i fjällen? Bo och sova 17
Atomdraget Sovsäck. Fjällen. "I-vändare" (stor). Bo och sova 9
debelj Tält i fjällen Bo och sova 12
Napoleon Phantom 32 - hur upplever ni tempen? Räcker säcken för 3 säsonger i fjällen? Bo och sova 25
Fjällrödingen Nallo 3 GT i Fjällen vs Helsport Fjellheimen Camp Bo och sova 3
bergholm Ryggåstält i fjällen? Bo och sova 9
nicoj Jack Wolfskin tält för svenska fjällen? Bo och sova 2
zeromaker Sovsäck i Svenska fjällen, vintertid Bo och sova 7
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
nattochdag Tälthjälp för nybörjare Bo och sova 69
Moga Totalt idiotsäkert tält som kan sättas upp av totala nybörjare? Bo och sova 16
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
CimW Liggunderlag för nybörjare Bo och sova 5
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Mistir Hammock för nybörjare Bo och sova 24
Zlagge Dags att kitta för en nybörjare. Bo och sova 19
ejjas Nybörjare på tur Bo och sova 1
Ratatoskr Råd till nybörjare, bl.a. om Cocoon UL 180 vs sovsäck Bo och sova 0
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Halo Tält för nybörjare? Bo och sova 14
Nybörjare Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.