Bison Tältkåta

Hej på er!

Är det någon av er som har testat Bisons Tältkåta, Tinde 4?
Jag funderar på att köpa en kåta och hitta denna till ett rimligt pris.

Hur är det med ventilation och sådant, för att slippa kondens.
Hur står den sej på kalfjällen när det börjar blåsa?

Kom gärna med flera synpunkter.
 
Bisonkåtorna är enligt min erfarenhet helt OK. Inga finesser alls. Det kommer att betyda att du saknar ett och annat, å andra sidan kan du själv välja vad du behöver och sätta dit det. Det du inte behöver slipper du. Polyester i storlek fyra låter i mina öron lite tveksamt, vill du elda måste du ha bra ved och ständig uppmärksamhet. Polyester är dessutom svårare att sy i än blandväv, eftersom den fransar så förtvivlat. Vikten är den stora fördelen, den kåta du funderar över går att bära på ett rimligt sätt. En pelletsbrännare eller stormkök blir inget problem. Bisons topphattar justeras utifrån och är inte lätta att hantera, eftersom kåtorna är så höga. Höjden gör å andra sidan att kåtan blir mindre rökig. Du har bra utsug.Topphatten går att sy om. Två frågor Du bör fundera över: Kommer du att elda mycket? Gillar du att sy och mixtra själv? En av de viktigaste skillnaderna mellan Bison och exv. Tentipi är nog att Tentipis kåtor är "färdiga". Du får allt och allt är bra. Köper du en Bison får du en kåta, resten får du fixa själv. Det har också sina fördelar... Inte minst prismässigt. Lycka till och hör gärna av dig om du har frågor. Anna
 
Jag har ett. Det duger att elda i, se till att det är torr fin lövträds ved. Du kommer få sätta en lapp här o där, men det är det värt. De klarar sig bra på kalfjället, har använt lavvu av annat märke på Svalbard i styv kuling och det funkar bra. Min tinde har varit på vinterfärd i lapplandsfjällen och jag tycker nog att det bekänt färg. Se till att skaffa nya pinnar, de man får med är krafigt överdimensionerade och alu duger gott o väl. Samma sak med säcken man får med, går att göra en ny bättre (läs lättare). Topphatten har jag inga problem med, det är väl ingen fara att ge sig ut o dra lite i linorna.

Ventilation och kondens funkar bra, har väldigt sällan problem med väta på insidan, använder du ett kök eller tänder ett par ljus är det inga problem. Tinde är mest kåta för pengarna, kör i vind!
 
Topphatten

Nej, vore det bara att gå ut och "dra lite i linorna" vore topphattsjusteringen inget problem. Vi har tyvärr erfarenheten att topphatten helt enkelt glider av när man drar, särskilt i blåst. Det är då problemet uppstår för det är inte lätt att försöka få tillbaka topphatten på sin plats tre och en halv meter upp i luften! Särskilt inte i blåst och mörker och med tre sovande barn i kåtan (hade de varit vakna hade det nog varit enklast att sänka ner hela duken, sätta tillbaka topphatten och resa allt igen. Möjligt att detta problem bara finns på Tundran, då... Hälsar Anna
 
innertält?

Går det att komplettera Tinde 4 med innertält? Frun i huset kommer att vilja det , därav frågan...
 
Golv

Innertält till Tinde 4 får du nog sy själv, men golv finns att köpa. För snabbast möjliga sömnad av innertältet - köp ett golv och sy dit väggarna... Vi har ibland hängt innertältet till kupoltältet i kåtan, när knotten varit värre än vanligt. Anna
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
RolandF Bison kåta Bo och sova 0
silly Helsport finnmark 6-8 tältkåta Bo och sova 2
RonnieByström Tältkåta vintertid Bo och sova 8
olastefan Tältkåta Bo och sova 6
Lalle222 Tentipi olivin 2 combi tältkåta Bo och sova 0
Gregorius Dieselkamin i tältkåta Bo och sova 9
Gregorius Elda i tältkåta Bo och sova 18
anders998 Bergans tältkåta Bo och sova 10
bävis tältkåta Bo och sova 0
Gun-valld Tentipi tältkåta Bo och sova 5
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
Friggan Vintertältning i tältkåta Bo och sova 7
flojohan Golvet i en lavvu tältkåta på vintern? Bo och sova 1
Vindskydd Hyra tältkåta Bo och sova 0
Makker Vilken tältkåta Bo och sova 0
2691 Tältkåta på berghäll ?? Bo och sova 5
fafner Tentipi tältkåta, vilken modell! Bo och sova 6
never Tältkåta ved eller T-sprit Bo och sova 3
bredviken Billig tältkåta? Bo och sova 2
muminfar material i tältkåta? Bo och sova 37
Kung Stalle Tältkåta med mittstång; eldning? Bo och sova 4
tobielis Tältkåta från frisport Bo och sova 0
johanniska Tältkåta - övertyga mig Bo och sova 5
birru Köpa tältkåta eller Keron? Bo och sova 0
Outsider "Billig" Tältkåta på fjället? Bo och sova 1
chinerunner Tältkåta Bo och sova 1433
backpacker8 tältkåta Bo och sova 2
uthyrning av tältkåta ?? Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.