Bisam

En till djurspridningsfråga att fundera över.
Bisam har funnits i norrbotten en 30-40 år men hur långt söderut har den hunnit?

Den skapar ganska ofta lite oreda i sjöarna dit den kommer då den under sina första år äter rent all vass vilket gör att änder tappar en del av sitt skydd.
Sen flyttar den vidare till fetare marker efter att ha varit väldigt talrik.
Sen går stammen ner till en ner moderat stam.

Obs, egna iaktagelser i småsjöar i Piteå med omnejd.
Har hört att den är talrik fortfarande i en del älvdeltan.
 
För ca tio år sedan hörde jag att Bisam fanns i Husum, 3mil norr om Örnsköldsvik och var på väg söderut.

Nu, i sommras, såg jag en Bisamråtta i en liten vassrik sjö i Ö-vik!

Så de kanske har nått ännu längre ner än så.

Mvh T
 
Svensk Jakt

För några veckor sedan kom ett nummer av tidningen Svensk Jakt där man spekulerade i hur den svenska faunan kommer att se ut om 50 år. Bisam var en av de arter som skulle breda ut sig, men då jag inte hittar tidningen kan jag inte säga hur långt. Om jag minns rätt fanns kartor som visade viltets utbredning idag och om 50 år, så där skulle man kunna hitta svaret på din fråga om hur långt söderut den finns. Du kanske känner någon jägare som har tidningen kvar, annars kan du höra med Jägareförbundet om den finns att beställa.
 
Uppsala

Partys; sa:
En till djurspridningsfråga att fundera över.
Bisam har funnits i norrbotten en 30-40 år men hur långt söderut har den hunnit?
Jag har en bisam i vardagsrummet i Uppsala :).
Numera är det en uppstoppad bisam som efter att ha attackerat våran hund i Kalix inte gjort så mycket mer. Hunden bet ihjäl den och mamma stoppade upp den och gav den till mig. Sålunda ingen naturlig sprodning.

/olle
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.