Birdseye

Hej!

I Garmins BaseCamp kan man om man köper ett abonnemang på Birdseye, ladda ner satellitbilder till GPS:n. Vet någon om det bara går över kartorna man har har installerade i GPS:n? Jag funderar om man kan ladda ner en satellitbild över Australien till exempel och sedan navigera efter den utan att ha köpt en karta över stället? Garmins instruktionsvideo säger inte så mycket.

Ha det så bra!
Steen
 
Kvaliten

på offentligt tillgängliga satellitbilder varierar mycket från land till land se Google Earth. Antar att det är militära överväganden som styr.

Finns inte så mycket om birds eye här på Utsidan kanske för att vi har ett glest befolkat land där ofta satellitbilder i t ex Google Earth har låg upplösning.

På Kanarieön La Gomera ser man lätt enskilda träd.

Sök på Australia och Birds Eye på webben.

Thure
 
Jag har en prenumeration på BirdsEye och första gången jag skulle ut så laddade jag ner högst-detaljerade bilderna över området jag skulle gå över.

Man kan bara ladda ner en viss mängd bilder åt gången, så om man ska högsta detaljerna är det bara ett par kvadratkilometer man kan ta åt gången, så om du skulle ha hela australien skulle det ta extremt lång tid att ladda ner och extremt mycket manuellt arbete.

Man kan dock göra det över vilka områden som helst, du behöver inte ha kartor för området. Om du har kartor så slås informationen ihop och höjdlinjer och dyl. ritas ovanpå satellitbilderna.

I Sverige är tjänsten fullständigt värdelös i min åsikt. Upplösningen var _mycket_ sämre än Google Maps och man kan väl eventuellt urskilja var stora vägar finns men att försöka navigera utifrån något annat än motorvägar är ganska omöjligt.

Jag håller på att ladda ner högsta kvalité för ett litet område utanför Melbourne som exempel och uppdaterar detta inlägget med bilden när det är klart. (Det är en annan negativ sak, den här biten jag laddar ner är 128mb, men även med min 200mbit lina lär det ta någon timme att ladda ner det.)
 
Tog för lång tid så hann inte ändra det gamla inlägget.
Den laddade ner det här området på ungefär 45 minuter, området är ungefär det största man kan ladda ner på en gång när man väljer högsta kvalité.

Jag måste säga dock att kvalitén på australien (åtminstone det här området) är mycket bättre än Sverige. Sista bilden i serien (längst ner) är längst inzoomat.
 

Bilagor

  • aus_example.jpg
    aus_example.jpg
    227.6 KB · Visningar: 1,276
Jaha, så det är endast en satellitbild man får, inget man kan lägga in waypoints i som sedan GPS:n informerar om hur man skall svänga. Då kan man lika gärna ladda ner Google Maps i smartfånen., där kan man ju ha 5 st. kvadrater med sidorna 32 km långa. Det räcker halva Islands kust runt, hustrun får lägga in den andra halvan i sin.

Trevlig sommar!
Steen
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nordicbiker Garmin Birdseye prenumeration Navigering 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...