Bindningens placering för hastighet

Hej,

jag har hört flera bud kring hur bindningen ska placeras i längdled. Exempel är "så långt bak som möjligt ger långa skär", eller "i mitten för maximal hastighet".

Personligen kör jag på ett par 55cm Isvidda med Salomon SNS Pilot.

Finns det facit på detta?

/Daniel
 
Facit finns till viss del i en del gamla inlägg. Hastighetsskrinnare (och vissa snabba skrinnare här på Utsidan) skulle nog säga långt fram och så bakvikt på det. Vikt långt fram ger dock viss instabilitet men är det hög fart som eftersträvas så...

-Palle
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Kolla på hastighetsrör

I princip skall foten befinna sig mitt på glidytan, dvs delen bakom den främre uppslipningen som är mycket längre på standardlångfärdsskridskor än på hastighetsrör. Du kan tom stå med större utstick av glidytan bakom än framför foten.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips