Biltemas självuppblåsande liggunderlag?

Hej!

Nån som har använt biltemas självuppblåsande liggunderlag?
Funkar det över huvud taget?
Ska ut på en veckas fjälltur...

Kommer ihåg att jag hade ett uppblåsbart från biltema för ca 7-8 år sen, efter ett tag började luften pysa ut. tur att vi testade dom innan vi åkte iväg. Biltema kanske blivit bättre med åren nån annan kanske kan svara på det. Jag tipsar om Thermarest Ridgerest som är överlägset alla andra i cellplast samt att det väger mindre och är billigare än uppblåsbara.

kollade upp biltemas självuppblåsande och det väger ju 2,1 kg!! Ridgerest väger 540g.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Ja men shit missade att det vägde 2,1, råkade titta på junior underlaget som vägde 700 g.

Har ni nått annat tips på bra men billigt självuppblåsbart?

Sett den på utförsäljning lite här å var... Då har den varit rätt billig.

Annars är ju Expeds airmats rätt schyssta. Om det är en sommartur tycker jag att airmat funkar. Tror den väger 400ish gram. Downmat och Synmat är givetvis varmare men väger därefter...

Går ju alltid att kombinera airmat med ett skumunderlag om det blir kallt.
Största vinsten med airmat är ju annars dess minimala packvolym. Annars håller jag med om att Ridgerest är ett bra underlag om man kan tänka sig att ha det utanpå ryggan.

Lycka till!

men kostar inte X Frame 4 gånger så mycket?

Jo, antagligen... Men om man inte kräver att liggunderlaget ska vara självuppblåsande borde det gå att komma ner i både pris och vikt.

Clas Ohlson säljer till exempel bubbelplast 0.3x20m för 69:-. Har inte hittat vikten...
Jula har bubbelplast 5x1m för 39:-. Ingen vikt här heller...

Tar tyvärr lite plats. ;-)

Jula har ett självuppblåsande som väger 1.5 kg för 349:- och ett tjockt (20mm) för 99:-

Det viktiga är egentligen hur man tänkt använda utrustningen. Om det är campingtur med bil spelar varken vikt eller volym någon större roll. Om det är med MC/cykel/kajak blir volymen mest intressant. Om det är på vandring blir det både vikt och volym. Priset får i slutändan avgöra för den enskilde.

Jo, antagligen... Men om man inte kräver att liggunderlaget ska vara självuppblåsande borde det gå att komma ner i både pris och vikt.

Clas Ohlson säljer till exempel bubbelplast 0.3x20m för 69:-. Har inte hittat vikten...
Jula har bubbelplast 5x1m för 39:-. Ingen vikt här heller...

Tar tyvärr lite plats. ;-)

Jula har ett självuppblåsande som väger 1.5 kg för 349:- och ett tjockt (20mm) för 99:-

Det viktiga är egentligen hur man tänkt använda utrustningen. Om det är campingtur med bil spelar varken vikt eller volym någon större roll. Om det är med MC/cykel/kajak blir volymen mest intressant. Om det är på vandring blir det både vikt och volym. Priset får i slutändan avgöra för den enskilde.

Ja ett liggunderlag som är 20m långt tar ju med all sin rätt lite plats :)

Har redan skrivit det i en annan tråd här, men kan väl avråda igen då från att köpa självuppblåsande liggunderlag från Biltema. Mitt höll i 5 nätter innan den usla och klena ventilen gjort sitt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips