Biltemas Äventyrskajak

Jag har ingen erfarenhet av den här kajaken specifikt, men jag undrar om det faktiskt är någon skillnad mellan båtar av den här prisklassen och typen. Jag är inte på jakt efter en, men jag ser dem här och där och kan inte komma på något som skulle göra den ena särskilt mycket bättre än den andra. De är ju av designen begränsade till mindre vatten och varma temperaturer, de flyter och kan paddlas åt det håll de pekar, stabila eftersom skrovet är helt platt och därmed inte benägna att komma upp i några nämnvärda hastigheter. Vill man mest ha en för att komma ut på vattnet så föreställer jag mig att den ena går lika bra som den andra?

Låt mig redogöra för mina fördomar, själv gillar jag att paddla kanadensare och tycker att sit-on-topkajaker ser lite tråkiga ut (estetiskt och subjektivt alltså). Min fru som inte är lika paddelentusiastisk som jag har hyrt och lånat såna ett par gånger, och hon har bekvämt kunnat ta sig runt på strömmande vatten, så jag medger gärna att de är bra och användarvänliga, men särskilt i den prisklassen föreställer jag mig att det viktigaste är att ducka för måndagsexemplar, paddelmässigt går det nog på ett ut.
 
Var finns du? Har en beg. av Biltemas variant som behöver en rejäl tvätt då den legat utomhus några år som du kan få köpa billigt.
 
Vill man ha en lätt och smidig farkost för huvudsakligen fiske så är, det är i alla fall min uppfattning och erfarenhet, en kanadensare helt överlägsen de sk fiskekajaker av sit-on-top-modell som är så populära nuförtiden. Min erfarenhet är några såsongers skärgårdsfiske med kanadensare. Jag har även testat kajaker men där är man mer eller mindre bunden till en sittposition och måste vrida och kränga för att nå utrustning och annat. I en kanadensare kan man ändra ställning (tex paddla knästående) vilket gör längre pass betydligt mer uthärdliga och det är jämförelsevis lätt att nå grejor som ligger i för eller akter.

En kanadensare ger även möjlighet att ta med en kompis och en massa packning om man skulle få för sig att göra en längre "expedition".
 
Ja, jag tycker ju också bäst om kanadensare, så jag vill inte säga emot för mycket, men jag vill ändå ge de här sit on top kajakerna poäng för att det går att ta sig tillbaka i dem om olyckan har varit framme. De är ju självdränerande, så det är ju ”bara” att vända dem rätt (vilket förstås kan vara en smula knepigt) och klättra i dem. Annars håller jag med om att man kan göra fler grejer med en öppen kanot (men om man går runt på en sjö så har man problem). För båda farkoster så gäller det ju att ge sig ut i förhållanden man behärskar, så det är mest om olyckan har varit framme man kan drabbas.

https://youtu.be/6cV4FCwtTEo
 
Jag har ett par fina äventyrsminnen i kanadensare med ett par vänner.
Vi paddlade runt i en sjö och in i långa slingrande bäckar och fiskade. Det var riktigt mysigt att glida runt så mitt i sommaren. :)

Det är verkligen sant att en kanadensare är överlägsen en liten sotkajak i plast.

Men vi får inte glömma huvudanledningen till till att skaffa en sotkajak och det är först och främst priset.
Kanadensare kostar minst 10 000 kronor och en bra ännu mer så då är en plastkajak lockande om man har låg budget.

Det är en budgetlösning bara för att kunna komma ut på vattnet.
En stor fördel är också att den är så lätt att frakta då den inte väger så mycket och kan lätt lastas på ett takräcke även på en liten bil.

En annan fördel är som sagt att den flyter om den tippar runt, men jag tror inte att det är så lätt att vända kajaken eftersom att den är platt och bred. Man får hålla sig fast i den och simma in med den till land.

Jag har en stor lång sotkajak som har lite köl och har ett roder så den går bra i vattnet och snabb är den också för vad den är. Om man är van så kan man stå i den och fiska också.

Jag misstänker att dom här små är lite långsammare att paddla och så blir det nog lätt sicksackande gång på dom.
Men på ett mindre och lugnt vatten så går det nog bra.
Men jag kan ha fel också, det vore intressant att höra av någon som har kajaken hur dom upplever den och om den är värd 2500kr?

Jag har några vänner som är halvintresserade av paddling och fiske så tänkte eventuellt tipsa dom om kajaken om den verkar vara duglig eftersom att den är i deras budget.
 
Gjorde ett konto bara för att besvara detta inlägg. Jag har köpt mig en kajak enligt ovan och är riktigt nöjd! Ännu inte hunnit vara ute med den än 2-3 gånger. Kvalitén är vad man kan förvänta sig för 3000 kr. T.ex så har en skruv hoppat ur för att gängningen i plasten var förstörd, och sätets hållare var lite böjd, men det är sånt man fixar själv med utan större bekymmer. För 3000 kr så får du ändå en fullt fungerande kajak som man kan fiska med.

Jag är toppen nöjd hittills!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Rickard B Biltemas Kajak/kanothållare Paddling allmänt 12
frostic Biltemas "kajak." Paddling allmänt 18
Andtrax Biltemas sit-on-top någon? Paddling allmänt 29

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.