Billiga tält vs. dyra tält

Har ett dylikt för fyra personer. Vi är mycket nöjda. Vi har nästan aldrig haft kondens inne i tältet. Håller jättebra i regn och vind. Efter regn brukar vi torka av yttertältet med en torr gammal tygblöja. Sen blåser det torrt så länge vi packar sovsäckar och resten av utrustningen och är klart att stoppa ner. Enda minus är kanske att utsikten från tältets insida är något begränsad pga förtältet.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag köpte en Nordmarka 2 och var nöjd med den annars, att jag ville ha en lite större tält för oss två, och köpte en Nordmarka 3 som jag tycker fungerar bra. Enkel att resa opp. Nackdelen är att den väger mer än en lika stor 10000 kr.

Därav klokheten i Patrics förslag.
Man betalar både för kvalitet och låg vikt, summan växer.
När jag började med fjälltält vägde enväggs 2p 3kg och 3p 3,6kg. Modellerna funkar än i dag även om ego helst bär lättare, som torkar fortare.
go tur

Lånar tråden för en fråga i ämnet, har mot bättre vetande skaffat ett single wall tält med annars bra specs från USA o har nu provat det uppe kring stora sjöfallet, förutom lite kondens när det regnade hela natten är jag toppen-nöjd med hur det stod pall, hade en hyfsad lösning för ventilation också.

Men första natten var som att sova i papperspåse hängandes utanför ett tåg, otroooligt vad det lät o vibrerade i blåsten! Nu stod det inte speciellt vindskyddat, hade bara vänt bort tältöppningen från vindriktningen. Nästa natt hittade vi en toppenplats med mkt bättre skydd o överlag lugnare väder, hörde inte ett flapp på hela natten.

Hur är era tältupplevelser rent ljudmässigt, smäller det mkt i tyget för er? Nu pratar vi inte storm, men friska fjällbrisar. Får nog säga att jag haft tur mina 4-5 ggr jag varit uppe på kortare vandringar, hyfsat väder alla ggr, men nog misstänker jag ändå att mitt tvåväggstält är tystare. En ledtråd kan ju vara att mitt nya tält inte är självstagande, men det marknadsförs ändå som ett alpinist-tält.

Jag sover också vissa nätter i enkelvävstält men har hittils inte upplevt det du beskriver. Har dock upplevt hårdare vind i dubbelväv.

Vilket tält är det du köpt?

Oavsett hur stormsäkert tält man har bör man sträva efter en så skyddad tältplats som står att få.
Sover en del i enkeltält och under tarp. Sträckningen är avgörande för hur bullrig vinden blir. Kondens finns av tre slag, mark, utandning och hög luftfuktighet. Alla tre kan man minimera följderna av med enkla förebyggande åtgärder.
Blåser det riktigt busigt kan öronpluggar vara ett sätt att få sitt sömnbehov tillfredställt.
go tur

Det är ett MSR dragontail, 2010 års modell med kanaler för tältstagen istället för clips. Seobserver kanske är mest rätt ute, den stökiga natten var inga faktorer optimala, vädret, tältplatsen, inte minst att alla plana ytor var dränkta i smältvatten så vi stod lite lutande, innebar att absiden inte riktigt spändes som den skulle. Var också mkt mer nöjd över hur "för och akter"-linorna blev spända dagen efter, men det lugnare vädret gjorde det svårt att avgöra.
Ska upp en tur till om en månad, sen kanske jag har nog på fötterna för en sen recension.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips