Billiga små glasburkar?

Barnmatburkar

Nyss hemkommen från ICA, så skulle jag tro att småbarnföräldrar släpar hem en massa små glasburkar. Så ber man några familjer med små barn spara alla brukar får man nog fort ihop en ansenlig mängd burkar.

Per
 
Re: Barnmatburkar

Brune; sa:
Nyss hemkommen från ICA, så skulle jag tro att småbarnföräldrar släpar hem en massa små glasburkar. Så ber man några familjer med små barn spara alla brukar får man nog fort ihop en ansenlig mängd burkar.

Våra ungar är 6 och 8 nu och jag har fortfarande två tre papperskassar med tomma barnmatsburkar i källaren. Men de använder vi så dem gör jag mig inte av med:)

Framförallt locken håller inte så många säsonger.
 
Fast jag förstår inte vad man har för nytta av barnmatsburkar? Skall man göra sylt så skall man ju ha så stora burkar som möjligt, för att minimera ytan mot luften utanför. Så de allra största glasburkarna är nog bättre än barnmatsburkar.
 
IKEA bästa förslag hittills

Det ska vara mindre burkar för mindre vanlig sylt (inte bulkmodell, alltså) i presentsyfte. Burkarna ska alltså inte se alltför begagnade och trista ut. Sen finns som sagt även tidsfaktorn, så köpa gäller snarare än att leta reda på småbarnsfamiljer och fråga dem.

IKEA var det bästa tipset hittills. Har kollat Julas och Clasohlsons webbsajter, men de verkar inte ha något sådant.

Är det ingen som har fler tips om inköpsställe?

Tackar
 
thureb; sa:
Jeobald; sa:
Konserveringsmedel är sällan nödvändigt (Mamma har aldrig använt det, och marmelad kan i en del fall stå i tre år utan konstigheter).

Behovet av konserveringsmedel beror på typ av sylt och på sockerhalten. Min inställning är att t ex äppelmos som förvaras i matkällare bör förses med konserveringsmedel för det är trist att slänga mögligt mos och risken för mögelangrepp är rätt stor utan konserveingsmedel.

Min salig mor använde lite socker och lite konserveringsmedel och fick följaktligen slänga en del mos och sylt. Det vill jag undvika.

Thure

Min mor är också notoriskt snål med sockret, men det fungerar bra ändå - kanske mycket tack vare "autoklaveringen" av flaskor och burkar. Ett undantag är väl just äppelmos som är litet känsligt, men det kan man å andra sidan med fördel frysa... En (eller fler) stor frysbox är alltid bra att ha.
 
Parafin

Min mor använde oxå parafin istället för lock. När hon skulle hämta upp en syltburk var den tom fastän parafinet låg kvar. Det var en ganska hög glasburk så vi tyckte det var konstigt, tills vi såg att vi hade minst en hermelin i källaren. Den hade ställt sig på parafinet och det hade tippat som en falllucka så det var bara att äta sig ner och när burken var tom föll parafinet på plats igen. Den vintern hade vi lite möss i källaren:)
 
KLAGER; sa:
Fast jag förstår inte vad man har för nytta av barnmatsburkar? Skall man göra sylt så skall man ju ha så stora burkar som möjligt, för att minimera ytan mot luften utanför.

Jag tror att kvoten mellan volym och yta är ganska konstant för olika burkar. Stora burkar har ju större öppning?

Barnmatsburkarna är bra eftersom de har "klicklock", man sätter alltså på locket när innehållet är varm och när det svalnar får man undertryck i burken (och då buktar "klicklocket" in och klickar inte). Klicklocket är alltså ett bra sätt att konstatera om det är tätt eller inte.

Vi använder barnmatsburkarna till gele och chutney och liknande grejer. Till sylt använder vi såna här "riktiga" burkar med glaslock och gummipackning. Har köpt när det varit rea på dem.
 
nermander; sa:
Jag tror att kvoten mellan volym och yta är ganska konstant för olika burkar. Stora burkar har ju större öppning?
Peter: Om jag minns rätt så är du bra på matte så jag uttrycker mig kortfattat:

Volym: r^3
Area: r^2
Volym/Area: r

Alltså ökar voylmen mer än arean om man använder en större syltburk.

Rätta mig om jag tänker fel.
[Ändrat av Lasse Nilsson 2005-11-18 kl 13:01]
 
Ja, precis, arean är proportionell mot kvadraten på radien/diametern (pi*r^2 är det väl, eller pi*d^2/4) eller, men volymen är proportionell mot arean gånger höjden.

Så om du bara ökar arean så ökar volymen lika mycket som arean.

Så det optimala är ju en hög smal burk (stor volym liten area).

Men i de flesta fall brukar det öka mest i diameter när man går upp i burkstorlek.
 
Mezzner; sa:
Var hittar man sfäriska burkar?
Jag förutsatte att Peter tänkte på burkar med samma propotioner men med varierande storlek.

Testa att räkna med valfri form på burk, börja gärna med cylindriska. Om du hittar någon form som aviker med med mer än en konstant så är jag nyfiken på att få veta.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.