Billig vintersovsäck?

Man blir ju bra sugen på en sån. Nån som provat den?
Hade annars tänk dra och köpa Julas säck då jag hört från några vänner att den på Biltema kan kännas lite trång.. :/

I en vintersäck brukar jag sova i sovsäckslakarn med ylleunderställ på. Det får aldrig bli för trångt för då minskar du effektiva loftet. Innerkragar gör det lättare att behålla värmen. När det är riktigt kallt ute behöver du sannorlikt dubbla mössor inne i säcken, kontrollera att allt får plats. Begagnademarknaden kan ge minst dubbelt så bra säck för pengarna.
go tur

Senast ändrad:

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ngt billigare socsäck

Ett tips på en något billigare sovsäck
http://www.getcamping.se/kagegorier/sova/sovsackar/vandringfriluftsliv/easy-camp-devil-300.html

Jag köpte en i sommar och hitintills har den fungerat bra. Har inte sovit i den när det varit kallare men när det var lite svalare nätter i somras var den nästan lite för varm. Jag kan väl känna mig lite tveksam till angiven extremtemp. Den skall väl testas nu i höst vid tillfälle. Den har en innerkrage, skön insida. En nackdel är en dragkedja som kärvar lite och är lite knölig att dra igen när man ligger i säcken.

Man blir ju bra sugen på en sån. Nån som provat den?
Hade annars tänk dra och köpa Julas säck då jag hört från några vänner att den på Biltema kan kännas lite trång.. :/

Provlåg en Biltema säck (-10) häromdagen av ren nyfikenhet och för mig på 182cm och 75kg kändes den inte direkt trång. Packa upp en och titta på den, passa på att syna den. Verkar vara mycket säck för 249:- Den tar dock plats och väger 1,9kg.

...mobile

Ni som använder/använt/äger en Biltema -10 sovsäck kanske kan svara på hur långt ned blixtlåset går att dra?

Framgår inte av bilderna på deras hemsida riktigt.....

Tacksam för svar :)

Blixtlåset går faktist nästan hela vägen ned blir en grund balja som man borrar ned fötterna i.
Ganska perfekt när man sover med den som täcke som jag fått göra på mina turer nu senast.
Några plusgrader och underställ.

Tack för svaret Troy.

Tänkte eventuellt använda den som en socka runt min hammock eftersom min UQ är på gränsen.
Med ditt svar i baggaget så är det värt en tripp till Feltema i helgen.

From da Phone

Biltema har rea på -10 sovsäcken http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...Sovsack-och-liggunderlag/Sovsack--10-C-26497/

149 spänn - som hittat.

Dom flesta kommer och sova väldigt ledigt och fint i den i -5 naken och med lite underställ nedåt -10
Jag har med underställ/mellanlager,balacklava,yllesockar och handskar sovit ned till -25 så man måste inse att det är mycket sovsäck för pengarna.

Fin som sova bredvid eld/vindskydds/slarv sovsäck då man inte behöver vara så rädd om den

Strax under 2kg i vikt - enda nackdelen är att om man är lite stor eller längre än 180 så kan den börja och bli trång

Biltema har rea på -10 sovsäcken http://www.biltema.se/sv/Fritid/Fri...Sovsack-och-liggunderlag/Sovsack--10-C-26497/

149 spänn - som hittat.

Dom flesta kommer och sova väldigt ledigt och fint i den i -5 naken och med lite underställ nedåt -10
Jag har med underställ/mellanlager,balacklava,yllesockar och handskar sovit ned till -25 så man måste inse att det är mycket sovsäck för pengarna.

Fin som sova bredvid eld/vindskydds/slarv sovsäck då man inte behöver vara så rädd om den

Strax under 2kg i vikt - enda nackdelen är att om man är lite stor eller längre än 180 så kan den börja och bli trång

Ska fan köpa den. Min ajungilak sovsäck jag har nu väger 1.6kg och är för -5, men den var lite kylig sist jag använde den någon grad runt nollan. Tvivlar på att den kommer att vara mycket varmare, men för 150 spänn så är det värt att testa. Skönt att slippa vara försiktig med den.

Jag sover alltid näck. Spelar ingen roll om jag är hemma, i skogen eller hos svärföräldrarna. B-)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips