Billig vintersovsäck?

En studerande vän vill gärna följa med ut enstaka helger i vinter. Nu har jag inga vintersovsäckar att låna ut, så det behövs en åt henne.

Användningsområde kommer i första hand vara enstaka nätter tältandes i skog nära Stockholm. Kommer nog inte välja de absolut kallaste helgerna, så behöver inte vara varm nog för någon polarexpedition. Är inte heller aktuellt med längre vandring, utan snarare någon timmes promenad från bilen.

Visst är det trevligt med vettig vikt och volym, men hon har ont om pengar så pris är en av de absolut mest avgörande punkterna. Jag hoppas på att hitta något för under femhundringen, men vet inte ens om det är möjligt.

Någon som har tips på vad man kan dra till med? Förr i tiden hade jag tagit mig till ÖoB för att se om de hade någon armesäck för 2-3 hundra eller så. Men verkar vara ont om sådana alternativ nu för tiden?
 
En studerande vän vill gärna följa med ut enstaka helger i vinter. Nu har jag inga vintersovsäckar att låna ut, så det behövs en åt henne.

Användningsområde kommer i första hand vara enstaka nätter tältandes i skog nära Stockholm. Kommer nog inte välja de absolut kallaste helgerna, så behöver inte vara varm nog för någon polarexpedition. Är inte heller aktuellt med längre vandring, utan snarare någon timmes promenad från bilen.

Visst är det trevligt med vettig vikt och volym, men hon har ont om pengar så pris är en av de absolut mest avgörande punkterna. Jag hoppas på att hitta något för under femhundringen, men vet inte ens om det är möjligt.

Någon som har tips på vad man kan dra till med? Förr i tiden hade jag tagit mig till ÖoB för att se om de hade någon armesäck för 2-3 hundra eller så. Men verkar vara ont om sådana alternativ nu för tiden?

Har hon någon annan sovsäck? Isf kan det vara bra att använda två samtidigt? Så gör jag som ännu inte har någon riktigt vettig vintersäck.
 
Biltemas -10 är helt funkis till det med underställ.

Har kört till -25 med underställ,mellanlager,balacklava,mössa och yllestrumpor - så den
säcken har potential för det priset.

Toppar man den med en snugpack djungelbag eller Everest 12 graders (stadium) så
klarar man det mesta förekommande i landet till hyfsat pris samt att man har en högsommarsäck.

Köper du en komprsessionsäck till så kan man strypa ned den 30% till

Enda nackedelen är att långa personer över 180 kan uppleva den som trång och då tappar den loft.

Fotografiskt:

Det är den halvt uppeldade jag haft med där och bara på dom turerna har vi legat lägre , skönt
och inse att sovsäcken kostar 250 när ett vedträ ramlat ned och luntat lite...
 
Absolut, jag gillar tanken på grejer man inte behöver vara livrädd för att de ska gå sönder stup i kvarten. priset är ju oerhört överkomligt dessutom.

Jodå, visst minns jag säcken Troy. :)
 
Haha skulle jag haft en Marmot Precip Titan Special eller nått för 8 lakan skulle du fått trösta mig som en blöt hund - så dom är användbara och kan direkt ersätta dyrare sovsäckar för generellt bruk när man inte måste spara in all volym och vikt.

Dom flesta turer som görs ligger ju på 2-3dagar och då kan man ta den ökningen utan probs.
Så elit kitet kan hålla mycket länge när det inte används i onödan.
 
aliexpress.com har köpt en -20 sovsäck där för några hundralappar. Det stod på att det skulle vara duck down, väldigt bra isoleringsförmåga tycker jag, inga som helst problem i -20. Vikt 1.8 kg om jag inte minns fel.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
wajder Billig och kompakt sommardäck? Bo och sova 2
Davva2 Rymlig, billig förstärkningssäck Bo och sova 18
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
seww Billig ersättare av Hilleberg Rajd Bo och sova 2
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
Ulvskog Om du behöver en billig 2 person tält Bo och sova 8
mxsr Tips på billig tältkåta Bo och sova 11
Mrtowle Billig dunsovsäck + liggunderlag Bo och sova 27
filippus Billig sovsäck Bo och sova 3
mrbambocha Campa i Afrika: lätt, kompakt, billig utrustning Bo och sova 13
WildHeart Billig 3-säsongs sovsäck? Bo och sova 14
ABL Billig kåta Bo och sova 9
bredviken Billig tältkåta? Bo och sova 2
Outsider "Billig" Tältkåta på fjället? Bo och sova 1
graylingman Billig o bra dunsäck? Bo och sova 2
snurr Billig telt Bo och sova 4
mrhandley Billig liten sovsäck Bo och sova 5
pergust Lätt/Liten/Billig/Varm Sovsäck sökes Bo och sova 3
sundancekid Billig & lätt sovsäck? Bo och sova 28
Tigger En billig handduk! Bo och sova 1
Billig och enkel tältväv - var? Bo och sova 0
KikiLife Vintersovsäck Bo och sova 4
vandrafjäll Galet loppisfynd av min fru 🙂 Stor vintersovsäck med dunfyllning Bo och sova 20
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
triptrapp Vintersovsäck Marmot CWM MemBrain team Bo och sova 8
Tundraman För varm vintersovsäck Bo och sova 6
Peter. Notstrand Vintersovsäck Bo och sova 1
fjellinden Vintersovsäck Haglöfs Tarius -18? Bo och sova 13
moamarschall vintersovsäck Bo och sova 7
wickwire Vintersovsäck större Bo och sova 6
Stenistöveln Vintersovsäck från Noname kinabutik? Bo och sova 16
hannulan Temperatur vintersovsäck Bo och sova 24
Jamte Vilken vintersovsäck? Bo och sova 1
ingemar. Höst- & Vintersovsäck Bo och sova 9
afuecker Vintersovsäck Bo och sova 4
Lite Vintersovsäck Bo och sova 41
styrbjörn vintersovsäck Bo och sova 15
afro ny vintersovsäck Bo och sova 4
Marris Tips på vintersovsäck? Bo och sova 1
Lystorp Vintersovsäck Bo och sova 9
joask202 Vintersovsäck för knattar? Bo och sova 5
Vintersovsäck=-12grader Bo och sova 37

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...