Billig vindjacka för lång och smal passform?

Jag letar efter en vindjacka för alperna och klättring.
Jag vill ha bra passform (184cm, 75kg), kunna ha armarna ovanför huvudet utan att jackan går upp för mycket och helst inte betala allt för mycket.

Jag har prövat Montane featherlite som har för bred passform och för korta ärmar, Montane featherlite Velo i L som känns grym men är alltför kort, Montane Litespeed i S och M som båda är väldigt korta och går upp mycket när man lyfter på armarna och Rabs Cirrus i M och L, där L är den som känns bäst hittils, även om den är på gränsen till för kort.

Har ni några andra tips?

/cake

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Marmot

En jacka kag tycker är jättebra är Marmot Ether DriClime. Den har Marmot´s Angel-Wing Movement, som ger full rörelsefrihet i armarna utan att jackan åker upp :)

Hej!

Jag är också långsmal 190/85. Precis som du så har Montane varit för kort i ärmarna på mig (Northstar stl L). Min vindjacka heter Marmot Trail Wind Hoody och den är perfekt på alla vis, och har som sagts ovan bra ärmar. Jag har stl L. Testa!

Har kollat lite på den men inte prövat den på. Hur är storlekarna? Pga priset är den inte mitt första alternativ dock.

En jacka kag tycker är jättebra är Marmot Ether DriClime. Den har Marmot´s Angel-Wing Movement, som ger full rörelsefrihet i armarna utan att jackan åker upp :)

Den här låter också väldigt intressant, och det kan nog bli ett köp av denna ändå i något skede, men just denna gången är jag mer sugen på en där bara skalet finns för den ökade användbarheten som det ger.

Hej!

Jag är också långsmal 190/85. Precis som du så har Montane varit för kort i ärmarna på mig (Northstar stl L). Min vindjacka heter Marmot Trail Wind Hoody och den är perfekt på alla vis, och har som sagts ovan bra ärmar. Jag har stl L. Testa!

Hur andas den? T ex outdoorgearlab har inte gett den helt toppbetyg, Vad tycker du om det de säger? Vad har du använt den till?

Tack för alla svar!

/cake

Har kollat lite på den men inte prövat den på. Hur är storlekarna? Pga priset är den inte mitt första alternativ dock.

Ganska väl tilltagna. Jag är 180/75 och jag hade strl S. Mycket smidig jacka och trots att den är tunn så var den ganska slitstark. Jag hade min till klättring på kullaberg och där brukar det blåsa ganska bra.

Over and out

Marmot Trail Wind andas utmärkt, är dessutom mesh under armarna och i bröstfickan. Jag har haft den i raska kliv med tung packning och kan inte klaga. Den är alltid med! Amazon uk brukar ha bra pris

Det är mycket som är slut i affärerna nu verkar det som. Det har varit svårt att hitta någon

Kollade här för sent. Då fanns bara xl kvar.

Marmot Trail Wind andas utmärkt, är dessutom mesh under armarna och i bröstfickan. Jag har haft den i raska kliv med tung packning och kan inte klaga. Den är alltid med! Amazon uk brukar ha bra pris

Denna är en som jag fortfarande funderar på.

Är det fler som har erfarenheter av den här jackan? Jag har på något sätt (kanske felaktigt) fått bilden av att den skulle vara för varm för sommaralperna. Är det någon som har testat den och vad tycker ni i så fall? Vill man ha skalet och isoleringen uppdelad eller funkar denna?

/Cake

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips