Billig knivslip?

Tjena forumet.

Jag köpte nyligen den här kniven: http://www.ebay.com/itm/NEW-Outdoor...nife-Rambo-knife-survival-knife-/251068485880 på Tradera och eftersom den var billig förväntade jag mig inte särskilt mycket men till min förvåning upptäckte jag att den var perfekt på alla sätt förutom själva bladet, tyvärr. Bladet är otroligt dåligt att skära med, om jag drar mitt finger väldigt hårt längs eggen händer ingenting, det känns hur lent som helst. Den funkar att skära grönsaker med men den skulle aldrig fungera för fridluftsliv. Därför tänkte jag köpa en billig slip, jag är verkligen inte rik på något sätt så den behöver vara så billig som möjligt men jag är väldigt novis när det gäller knivslipning så om någon här skulle kunna tipsa om en billig och effektiv knivslip skulle det vara fantastiskt!

Det här är den billigaste jag hittat men jag tvivlar på att den är effektiv och det finns inga recensioner: http://www.clasohlson.com/se/Knivslip/34-9298
 
Tvivlar på att du får kniven vass, någonsin.

Köp en sån istället
http://cdon.se/outdoor/mora_of_sweden_companion_mg_kolstål-22723138

Skitbra kniv och hur som helst långt bättre sätt att använda pengarna än till slipen du länkar till.

Och om du är tillräckligt rik, köp en sån också

http://cdon.se/outdoor/fällkniven_dc3-22585953

Annars kan du knalla in på nån affär så småningom och skaffa typ detta:

http://www.jula.se/diamantbrynstalset-3-delar-122000

Tack för tipsen!

Men vad menar du med "Tvivlar på att du får kniven vass, någonsin.", det finns väl ingen som säljer en jaktkniv som inte går att få vass eller?
 
Tack för tipsen!

Men vad menar du med "Tvivlar på att du får kniven vass, någonsin.", det finns väl ingen som säljer en jaktkniv som inte går att få vass eller?

Jo, det finns det. Precis som det finns såna som säljer borrmaskiner som bara orkat ta sig genom maräng eller tröjor som inte klarar en tvätt. Men jag är bara en vanligt knivbrukare. Invänta dePaul eller Kimmo eller någon annan av forumets knivmissbrukare så ska du få höra :)
 
Med knivar som annat i verktygsväg får man vad man betalar för.
Betvivlar inte att du just nu köpt en smörkniv om än annonserad på annat sätt.

En Morakniv är däremot ett verktyg som du kan få rakknivvasst om det är det du eftersträvar, de brukar inte heller vara direkt slöa vid leverans.

Precis som med exemplen borrmaskinen och tröjan ovan har du just nu köpt dig ett dyrt sänke.
Lär och begrunda.

Moraknivförslaget är mycket bra, det finns många många fler.
go tur
 
Ja så är det. Morakniv är min absoluta favoritkniv när det kommer till pris/prestanda.

Den modellen som du har köpt är en kopia på en känd Buck-modell, är man mindre nogräknad kan man som säljare köpa in den för cirka 8 - 12 kronor och sälja den för lite mer. Den brukar ha specifikationen "440-stål", jag har skeptisk att det ens är det.

Kopian kallas för "Buck 768" (det finns ingen Buck-kniv som heter så).

Jag råder er alla att vara ytterst skeptiska till att köpa "märkesknivar" på auktionssajter. I de flesta fall är det piratkopierat skit som säljs till överpris.

Med knivar som annat i verktygsväg får man vad man betalar för.
Betvivlar inte att du just nu köpt en smörkniv om än annonserad på annat sätt.

En Morakniv är däremot ett verktyg som du kan få rakknivvasst om det är det du eftersträvar, de brukar inte heller vara direkt slöa vid leverans.

Precis som med exemplen borrmaskinen och tröjan ovan har du just nu köpt dig ett dyrt sänke.
Lär och begrunda.

Moraknivförslaget är mycket bra, det finns många många fler.
go tur
 
Tack för tipsen!

Men vad menar du med "Tvivlar på att du får kniven vass, någonsin.", det finns väl ingen som säljer en jaktkniv som inte går att få vass eller?

Jag såg nånstans på nätet hur knivbladet såg ut när man tagit bort handtaget. i princip ingen tang alls. En påsvetsad klen dragstång. Ett tips, ta det försiktigt! Det är allvarlig risk att handtaget går av om du tar i , och det kan göra ont.

Kjell
 
Inte ens i Kina (såg att item location var HongKong) kan man tillverka och sälja en bra kniv till detta pris (räkna med att tillverkningskostnaden ligger väl under 5kr/st). Titel "Rambo" tyder nog dessvärre mer på filmrekvisita än ett kvalitetsverktyg;)
Generell varning, var alltid tveksamma till auktionssiter eller företag som säljer billigt utifrån Kina eller Taiwan. Risken för plagiat även av kända varumärken är stor, och är priset för för bra för att vara sant är verkligheten nog också sådan.
 
Inte ens i Kina (såg att item location var HongKong) kan man tillverka och sälja en bra kniv till detta pris (räkna med att tillverkningskostnaden ligger väl under 5kr/st). Titel "Rambo" tyder nog dessvärre mer på filmrekvisita än ett kvalitetsverktyg;)
Generell varning, var alltid tveksamma till auktionssiter eller företag som säljer billigt utifrån Kina eller Taiwan. Risken för plagiat även av kända varumärken är stor, och är priset för för bra för att vara sant är verkligheten nog också sådan.

Jag tror inte att den säljs i syfte att användas som filmrekvisita eftersom det står "Alla jägare behöver en bra kniv" eller något liknande och sen är det inte samma kniv som används i flmen, att de använder ordet "Rambo" är nog bara en gimmick för att den ser "tuffare" ut än vanliga knivar.
 
Alla jägare behöver en bra kniv, så de borde inte köpa en sådan, oavsett om det står Rambo på eller inte.

Mvh // Johannes
 
Några kommentarer.

Kniven i fråga är en kineskopia (som Knivhuset skriver) på en känd Buckkniv (Buck Vanguard). Skillnaden är förstås precisionen i ihopsättningen och materialen. Den här kineskopian är på sin höjd tillverkad i ett uselt "diskbänksstål", dvs något ur 300-serien eller till och med 18/10 - 18/8. Det vill säga samma stål som de flesta förknippar med kastruller och andra liknande rostfria produkter.

Tyvärr är dessa ståltyper alltför dåliga för att användas till knivblad. Visserligen går det att slipa fram en adekvat skärpa men denna kommer inte att bestå speciellt länge. Redan efter några få skär kommer därför bladet att vara i behov av en ny slipning.

Mitt råd är att förpassa kniven till handlingarna och satsa på en "riktig" kniv i stället. Den föreslagna morakniven är en bra början.

För nybörjare brukar jag föreslå en Spyderco TriAngle Sharpmaker som den första seriösa slipen. Enkel att lära sig bemästra och lämnar mycket bra resultat direkt från början.

~Paul~
 
Lite knivig fråga här...

Jag har spanat lite trådar och kollat lite videos på youtube nu om knivslipning.(bryning)

Testade med ett skärpstål som har följt med ett knivset i portfölj typ. Tror den gick på 1500kr eller nåt sånt för kanske 10 år sen eller mer så antar det är en billigare variant.

Kökskniven blev väl ok antar jag. Har blivit använd några år och man kan se några få små skador i den. Vet inte riktigt hur man ska testa den på riktigt men var inga problem att skära i papper iaf.
Men känns inte som att det är den fabriksnya eggkänslan på en bra kniv så....

Efter att ha läst så funderar jag på classes Diamantbryne Dianova Lapstone SS.
och en bit läder.

Lär bli bättre än den där skärpstålet eller hur? Eller rekomenderas något annat?

Jag har kollat på en del såna där system så man får rätt vinkel och så men vill i dagsläget inte lägga ut de pengarna. Och jag vill gärna ha känslan av att man gjort det själv så en sån där man bara drar kniven igenom är inte aktuell.

Så användningsområde:
köksknivar och friluftsknivar

Ambition:
Fina eggar som går att jämnföra med ny mellanklass kökskniv. Alltså inga japanska köksknivar som kostar tusentals kronor styck.

Budget: 200-400kr.

Händighet: ganska hög
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.