Billig knivslip?

1. Testade med ett skärpstål ...Kökskniven blev väl ok antar jag...känns inte som att det är den fabriksnya eggkänslan på en bra kniv så

2. Diamantbryne Dianova Lapstone SS...och en bit läder...Lär bli bättre än den där skärpstålet eller hur?

3. Jag har kollat på en del såna där system så man får rätt vinkel och så men vill i dagsläget inte lägga ut de pengarna. Och jag vill gärna ha känslan av att man gjort det själv så en sån där man bara drar kniven igenom är inte aktuell.

4. Så användningsområde:
köksknivar och friluftsknivar

5. Ambition:
Fina eggar som går att jämnföra med ny mellanklass kökskniv. Alltså inga japanska köksknivar som kostar tusentals kronor styck.

6. Budget: 200-400kr.

7. Händighet: ganska hög
1. Ett knivstål är inte i första hand till för att slipa/bryna kniven utan för att räta ut eggen (trots att det faktiskt avlägsnar metall). Av denna anledning kan man se professionella kockar att ideligen "gnida" på sina älsklingar ;). Inte konstigt att du inte får till den där riktiga skärpan.

2. Den aktuella Dianovastenen ligger grovleksmässigt på 30 - 60 µ (micron), vilket ger ett något grovt slutresultat. För att verkligen få fram en fin och nästintill polerad egg så bör du ha en uppsättning av brynen som syftar till att anbringa skärpan i små steg. Den vanliga proceduren är att cirka-dubbla strävheten varje gång man byter bryne. T ex: 250, 600, 1200, 3000, 5000 - 6000.

Med tanke på detta så kan ett slipsystem som Spyderco Triangle Sharpmaker vara en god början. I längden faktiskt avsevärt billigare än att köpa på sig en uppsättning av olika brynen. S-makern levereras med en medium och en fin sten. Extra fin och diamant finns som tillbehör. Resultatet blir mycket bra. Att raka armhåren är inga problem.

3. Jag antar att du tänker på brynen typ Fiskars RollSharp. Håller med. undvik den här typen av brynen. De förstör gärna eggen och dessutom har de oftast för få vinklar. Att komma åt spetsen och bladroten är också omöjligt, liksom klara av sågtandade eggar. Dessa slipar funkar heller inte på blad som är alltför tjocka eller tunna.

4. Ett bra slipsystem bör klara av alla typer av knivar i alla typer av stål.

5. Personligen brukar jag inte vara nöjd med den skärpa som nya knivar ankommer. Jag brukar i stort sett alltid börja med att bryna och strigla bladet. Ibland så kör jag hela "salvan" med både omprofilering, slipning, bryning och strigling. Det brukar ta några timmar ;).

6. Kan vara svårt att hitta något för de pengarna. En S-maker kostar tyvärr mer än så och en uppsättning av brynen kostar ännu mer‼

7. Låter bra :).

~Paul~
 
Tack för ett väldigt bra svar Paul. :) köpte ett på classes men verkar som sagt behövas ett finare för att få ett bra resultat. Har förbättrat en av tjejens knivar men är inte nöjd. Kanske får bli några brynen och en egen tillverkad wicked edge. :) gillar de systemet av de videos jag sett. Men inte priset! Har förmodligen alla delar som behövs redan också om man letar grundligt i garaget :) den behöver ju inte bli snygg. Men får se.. Några bänkbrynen och en vinkelhjälpkloss kanske är nog bra :)
 
Jag har kollat på lite mer videos och bestämde mig för att prova med skruvstäd på kniv nr 2. Och det blev bättre. Lättare att hålla konstant vinkel antar jag. Men är ändå bara vissa skär som går igen tunt tunt papper (deklarations "how to" papperna). Jag köpte btw den billigare diamantbrynet för 99kr eftersom jag inte riktigt har bestämt vad jag vill ha än men ville ändå börja prova på.

Jag antar att kniven blev ganska vass ändå med tanke på att jag har nåt helt oanvänt knivset som inte slice´ar det riktigt tunna papperet. Kanske får lägga på lite på budgeten och köpa ett gäng bänkbrynen?? =)
 
Jag har kollat på lite mer videos och bestämde mig för att prova med skruvstäd på kniv nr 2. Och det blev bättre. Lättare att hålla konstant vinkel antar jag. Men är ändå bara vissa skär som går igen tunt tunt papper (deklarations "how to" papperna). Jag köpte btw den billigare diamantbrynet för 99kr eftersom jag inte riktigt har bestämt vad jag vill ha än men ville ändå börja prova på.

Jag antar att kniven blev ganska vass ändå med tanke på att jag har nåt helt oanvänt knivset som inte slice´ar det riktigt tunna papperet. Kanske får lägga på lite på budgeten och köpa ett gäng bänkbrynen?? =)

Ooooh! Nästan lika förrädisk värld som knivar. Det finns så många bra brynen och så några som är lite bättre och bättre och...
Ett litet tips från en fuskare. Skaffa en sån här så ser du bättre vad du gör.
http://www.clasohlson.com/se/Portabelt-mikroskop/34-7934

Kjell
 
Tack för tipset Kjell :) så här blev en av knivarna jag slipat idag.
 

Bilagor

  • 20130704_210836.jpg
    20130704_210836.jpg
    24.4 KB · Visningar: 1,397

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.